Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
Ano de defesa: | 2016 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Estadual de Maringá
Brasil Programa de Pós-Graduação em Física UEM Maringá, PR Departamento de Física |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871 |
Resumo: | Despite the advances of academic research on teaching physics in Brazil, regarding the understanding of the problems related to the teaching of Science and the existence of a disclosure system (journals, events, dissertations, theses, postgraduate courses), there is still little classroom application. These results still find resistance to its application in pedagogical practice, as the actual practice of teachers in the area is still marked by traditional perspectives of teaching and learning, either for material reasons, either by problems in the very formation of the science teacher. Research in Teaching Physics have shown that there are great difficulties that students feel in learning the various contents of physics, as well as apply them in everyday situations. In light of this situation, this paper seeks to attempt to insert primary concepts of electricity in the discipline of physics of elementary school I series. In order to do this, a research was first carried out with students of these series in a private school in Maringá, about their previous knowledge in a certain subject related to Physics, later, it was proposed the use of some electrical instruments for students to try to conceptualize Current and its effects with concrete experimentation. |
id |
UEM-10_e464d9326714fd99ea7355885103143d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3871 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental IEnsino de físicaEnsino fundamental IEletrecidadeLaboratório de fisícaMetodologiaBrasil.Teaching physicsPhysics labElectricityBrazil.Ciências Exatas e da TerraFísicaDespite the advances of academic research on teaching physics in Brazil, regarding the understanding of the problems related to the teaching of Science and the existence of a disclosure system (journals, events, dissertations, theses, postgraduate courses), there is still little classroom application. These results still find resistance to its application in pedagogical practice, as the actual practice of teachers in the area is still marked by traditional perspectives of teaching and learning, either for material reasons, either by problems in the very formation of the science teacher. Research in Teaching Physics have shown that there are great difficulties that students feel in learning the various contents of physics, as well as apply them in everyday situations. In light of this situation, this paper seeks to attempt to insert primary concepts of electricity in the discipline of physics of elementary school I series. In order to do this, a research was first carried out with students of these series in a private school in Maringá, about their previous knowledge in a certain subject related to Physics, later, it was proposed the use of some electrical instruments for students to try to conceptualize Current and its effects with concrete experimentation.Apesar do grande avanço da pesquisa acadêmica sobre ensino de Física no Brasil, no sentido da compreensão dos problemas relativos ao ensino dessa Ciência e da existência de um sistema de divulgação (periódicos, eventos, dissertações, teses, cursos de pós-graduação), ainda há pouca aplicação desses resultados em sala de aula. Tais resultados ainda encontram resistências à sua aplicação na prática pedagógica, visto que a prática concreta dos professores na área ainda é marcada por perspectivas tradicionais de ensino e aprendizagem, seja por motivos materiais, seja por problemas na própria formação do professor de Ciências. As pesquisas em ensino de Física têm mostrado que são grandes as dificuldades que os estudantes sentem em aprender os diversos conteúdos da Física, bem como em aplicá-los em situações cotidianas. Decorrente disso, o presente trabalho busca a tentativa de inserção de conceitos primários de eletricidade da disciplina de Física nas séries do ensino fundamental I. Para isso foi feito, primeiramente, uma pesquisa com alunos dessas séries em um colégio privado de Maringá, a respeito dos seus conhecimentos prévios em um determinado tema relacionado à Física, posteriormente, foi proposto o uso de alguns instrumentos elétricos para que os alunos tentassem conceituar corrente elétrica e seus efeitos com experimentação concreta.vii, 50 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em FísicaUEMMaringá, PRDepartamento de FísicaLuciano Gonsalves CostaCelso Xavier Cardoso - UNESPMoacir Pereira de Souza Filho - UNESPMorales, Vinícius Cabral2018-04-17T17:51:09Z2018-04-17T17:51:09Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-18T19:59:59Zoai:localhost:1/3871Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:01.635112Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
title |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
spellingShingle |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I Morales, Vinícius Cabral Ensino de física Ensino fundamental I Eletrecidade Laboratório de fisíca Metodologia Brasil. Teaching physics Physics lab Electricity Brazil. Ciências Exatas e da Terra Física |
title_short |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
title_full |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
title_fullStr |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
title_full_unstemmed |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
title_sort |
Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I |
author |
Morales, Vinícius Cabral |
author_facet |
Morales, Vinícius Cabral |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Luciano Gonsalves Costa Celso Xavier Cardoso - UNESP Moacir Pereira de Souza Filho - UNESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morales, Vinícius Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Ensino fundamental I Eletrecidade Laboratório de fisíca Metodologia Brasil. Teaching physics Physics lab Electricity Brazil. Ciências Exatas e da Terra Física |
topic |
Ensino de física Ensino fundamental I Eletrecidade Laboratório de fisíca Metodologia Brasil. Teaching physics Physics lab Electricity Brazil. Ciências Exatas e da Terra Física |
description |
Despite the advances of academic research on teaching physics in Brazil, regarding the understanding of the problems related to the teaching of Science and the existence of a disclosure system (journals, events, dissertations, theses, postgraduate courses), there is still little classroom application. These results still find resistance to its application in pedagogical practice, as the actual practice of teachers in the area is still marked by traditional perspectives of teaching and learning, either for material reasons, either by problems in the very formation of the science teacher. Research in Teaching Physics have shown that there are great difficulties that students feel in learning the various contents of physics, as well as apply them in everyday situations. In light of this situation, this paper seeks to attempt to insert primary concepts of electricity in the discipline of physics of elementary school I series. In order to do this, a research was first carried out with students of these series in a private school in Maringá, about their previous knowledge in a certain subject related to Physics, later, it was proposed the use of some electrical instruments for students to try to conceptualize Current and its effects with concrete experimentation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2018-04-17T17:51:09Z 2018-04-17T17:51:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Física UEM Maringá, PR Departamento de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Física UEM Maringá, PR Departamento de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797150435623043072 |