Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2016
Autor(a) principal: Morales, Vinícius Cabral
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Física
UEM
Maringá, PR
Departamento de Física
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871
Resumo: Despite the advances of academic research on teaching physics in Brazil, regarding the understanding of the problems related to the teaching of Science and the existence of a disclosure system (journals, events, dissertations, theses, postgraduate courses), there is still little classroom application. These results still find resistance to its application in pedagogical practice, as the actual practice of teachers in the area is still marked by traditional perspectives of teaching and learning, either for material reasons, either by problems in the very formation of the science teacher. Research in Teaching Physics have shown that there are great difficulties that students feel in learning the various contents of physics, as well as apply them in everyday situations. In light of this situation, this paper seeks to attempt to insert primary concepts of electricity in the discipline of physics of elementary school I series. In order to do this, a research was first carried out with students of these series in a private school in Maringá, about their previous knowledge in a certain subject related to Physics, later, it was proposed the use of some electrical instruments for students to try to conceptualize Current and its effects with concrete experimentation.
id UEM-10_e464d9326714fd99ea7355885103143d
oai_identifier_str oai:localhost:1/3871
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental IEnsino de físicaEnsino fundamental IEletrecidadeLaboratório de fisícaMetodologiaBrasil.Teaching physicsPhysics labElectricityBrazil.Ciências Exatas e da TerraFísicaDespite the advances of academic research on teaching physics in Brazil, regarding the understanding of the problems related to the teaching of Science and the existence of a disclosure system (journals, events, dissertations, theses, postgraduate courses), there is still little classroom application. These results still find resistance to its application in pedagogical practice, as the actual practice of teachers in the area is still marked by traditional perspectives of teaching and learning, either for material reasons, either by problems in the very formation of the science teacher. Research in Teaching Physics have shown that there are great difficulties that students feel in learning the various contents of physics, as well as apply them in everyday situations. In light of this situation, this paper seeks to attempt to insert primary concepts of electricity in the discipline of physics of elementary school I series. In order to do this, a research was first carried out with students of these series in a private school in Maringá, about their previous knowledge in a certain subject related to Physics, later, it was proposed the use of some electrical instruments for students to try to conceptualize Current and its effects with concrete experimentation.Apesar do grande avanço da pesquisa acadêmica sobre ensino de Física no Brasil, no sentido da compreensão dos problemas relativos ao ensino dessa Ciência e da existência de um sistema de divulgação (periódicos, eventos, dissertações, teses, cursos de pós-graduação), ainda há pouca aplicação desses resultados em sala de aula. Tais resultados ainda encontram resistências à sua aplicação na prática pedagógica, visto que a prática concreta dos professores na área ainda é marcada por perspectivas tradicionais de ensino e aprendizagem, seja por motivos materiais, seja por problemas na própria formação do professor de Ciências. As pesquisas em ensino de Física têm mostrado que são grandes as dificuldades que os estudantes sentem em aprender os diversos conteúdos da Física, bem como em aplicá-los em situações cotidianas. Decorrente disso, o presente trabalho busca a tentativa de inserção de conceitos primários de eletricidade da disciplina de Física nas séries do ensino fundamental I. Para isso foi feito, primeiramente, uma pesquisa com alunos dessas séries em um colégio privado de Maringá, a respeito dos seus conhecimentos prévios em um determinado tema relacionado à Física, posteriormente, foi proposto o uso de alguns instrumentos elétricos para que os alunos tentassem conceituar corrente elétrica e seus efeitos com experimentação concreta.vii, 50 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em FísicaUEMMaringá, PRDepartamento de FísicaLuciano Gonsalves CostaCelso Xavier Cardoso - UNESPMoacir Pereira de Souza Filho - UNESPMorales, Vinícius Cabral2018-04-17T17:51:09Z2018-04-17T17:51:09Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-18T19:59:59Zoai:localhost:1/3871Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:01.635112Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
title Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
spellingShingle Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
Morales, Vinícius Cabral
Ensino de física
Ensino fundamental I
Eletrecidade
Laboratório de fisíca
Metodologia
Brasil.
Teaching physics
Physics lab
Electricity
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Física
title_short Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
title_full Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
title_fullStr Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
title_full_unstemmed Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
title_sort Introdução de conceitos Físicos sobre Eletricidade no Ensino Fundamental I
author Morales, Vinícius Cabral
author_facet Morales, Vinícius Cabral
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Luciano Gonsalves Costa
Celso Xavier Cardoso - UNESP
Moacir Pereira de Souza Filho - UNESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Morales, Vinícius Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Ensino fundamental I
Eletrecidade
Laboratório de fisíca
Metodologia
Brasil.
Teaching physics
Physics lab
Electricity
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Física
topic Ensino de física
Ensino fundamental I
Eletrecidade
Laboratório de fisíca
Metodologia
Brasil.
Teaching physics
Physics lab
Electricity
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Física
description Despite the advances of academic research on teaching physics in Brazil, regarding the understanding of the problems related to the teaching of Science and the existence of a disclosure system (journals, events, dissertations, theses, postgraduate courses), there is still little classroom application. These results still find resistance to its application in pedagogical practice, as the actual practice of teachers in the area is still marked by traditional perspectives of teaching and learning, either for material reasons, either by problems in the very formation of the science teacher. Research in Teaching Physics have shown that there are great difficulties that students feel in learning the various contents of physics, as well as apply them in everyday situations. In light of this situation, this paper seeks to attempt to insert primary concepts of electricity in the discipline of physics of elementary school I series. In order to do this, a research was first carried out with students of these series in a private school in Maringá, about their previous knowledge in a certain subject related to Physics, later, it was proposed the use of some electrical instruments for students to try to conceptualize Current and its effects with concrete experimentation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-04-17T17:51:09Z
2018-04-17T17:51:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Física
UEM
Maringá, PR
Departamento de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Física
UEM
Maringá, PR
Departamento de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797150435623043072