Custeio Baseado em Atividades (ABC) Aplicado ao Setor Público: estudo de caso no Colégio Militar do Rio de Janeiro (CMRJ)
Ano de defesa: | 2010 |
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Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
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Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis
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Departamento: |
Centro de Ciências Sociais::Faculdade de Administração e Finanças
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País: |
BR
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8107 |
Resumo: | The objective of this research was to verify whether the method of Activity Based Costing (ABC) is suitable to be applied in measuring the costs of educational services in the Public Sector. This paper becomes relevant due to the need of public organizations that provide educational services to enable, through its costs systems, the monitoring and evaluation of management aspects as budgetary, financial and patrimonial. However, the Integrated Financial System Management of Federal Government (SIAFI) does not show the cost of each activity on its accounts. The analyses of results suggests that the Activity Based Costing (ABC) is suitable to measure the costs of Activities and management of resources by the Public Sector, specially, the organizations that provide educational services, where practically all of its costs are indirect and apparently fixed, and this fact, according to Kaplan (1998), makes these organizations ideal candidates to activity-based costing (ABC). Method used has the "main purpose to develop, clarify and modify ideas to provide searchable hypothesis for further studies" as teach by Tripodi, Fellin, and Meyer (1981, p.64). Finally, this research is characterized as descriptive and qualitative study and had as a source of research the revision of literature and the documental analyze, used as a methodological strategy a case study at the Military College of Rio de Janeiro (CMRJ). |
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This paper becomes relevant due to the need of public organizations that provide educational services to enable, through its costs systems, the monitoring and evaluation of management aspects as budgetary, financial and patrimonial. However, the Integrated Financial System Management of Federal Government (SIAFI) does not show the cost of each activity on its accounts. The analyses of results suggests that the Activity Based Costing (ABC) is suitable to measure the costs of Activities and management of resources by the Public Sector, specially, the organizations that provide educational services, where practically all of its costs are indirect and apparently fixed, and this fact, according to Kaplan (1998), makes these organizations ideal candidates to activity-based costing (ABC). Method used has the "main purpose to develop, clarify and modify ideas to provide searchable hypothesis for further studies" as teach by Tripodi, Fellin, and Meyer (1981, p.64). Finally, this research is characterized as descriptive and qualitative study and had as a source of research the revision of literature and the documental analyze, used as a methodological strategy a case study at the Military College of Rio de Janeiro (CMRJ).O objetivo desta pesquisa foi verificar se o método de Custeio Baseado em Atividades (ABC) é adequado para ser aplicado na mensuração dos custos dos serviços educacionais do Setor Público. O tema se torna relevante devido à necessidade de as Organizações Públicas, que prestam serviços educacionais de permitir, através de seus sistemas de custos, o acompanhamento e a avaliação da gestão orçamentária, financeira e patrimonial. Entretanto, o Sistema Integrado de Administração Financeira do Governo Federal (SIAFI) não evidencia quanto custa cada atividade em nenhuma de suas contas. A análise dos resultados aponta ser adequada a aplicação do método de custeio ABC (Custeio Baseado em Atividades) para evidenciação dos custos das atividades e na gestão dos recursos do Setor Público e, em especial, nas organizações que prestam serviços educacionais, onde praticamente todos os seus custos são indiretos e aparentemente fixos, este fato, segundo Kaplan (1998), tornam estas organizações candidatas ideais ao custeio baseado em atividade (ABC). A metodologia utilizada teve como principal finalidade desenvolver, esclarecer e modificar idéias a fim de fornecer hipótese pesquisável para estudos posteriores conforme ensinam Tripodi, Fellin e Meyer (1981, p.64), por fim, esta pesquisa se caracteriza como qualitativa descritiva e teve como fonte de pesquisa a revisão bibliográfica e análise documental e como estratégia metodológica, utilizou-se de um estudo de caso no Colégio Militar do Rio de Janeiro (CMRJ).Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T18:37:43Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Luis_Paulo_Faria_do_Carmo.pdf: 1249071 bytes, checksum: 5216240e732abd1138a2cee9a7f7b1d8 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T18:37:43Z (GMT). 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