Bullying: a percepção dos praticantes
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ
|
Departamento: |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7169 |
Resumo: | The purpose of this qualitative case study, ex post facto, was to investigate the rationales of subjects considered bullying practitioners through their orality, from the point of view of the sociology of deviation. To do this, we used two techniques of data collection: documentary analysis of the violent practices recorded in the notebooks of occurrences, from the 6th to the 9th year of the E.F., between 2013-2016 and interviews in focus group of 19 subjects (6 girls and 13 boys) identified as bullies at the state school in the municipality of Duque de Caxias. The observation of the results collected through these instruments, made it possible to cross data on bullying and school violence through the records made by the school and also through the eyes of the considered practitioners. The results show that, for practitioners, bullying is a "fun", reciprocal, natural and everyday practice, important in the process of socialization among students. Bullying is extremely related to other undisciplined practices, stimulated by the spectators and practiced by 66.6 % of male subjects. This study also addressed the deviant career, the learning process, the influence of social controls and the looks of those considered outsiders. The difference between practitioners and victims is the ability to resolve conflicts. |
id |
UERJ_599012bad152303e393676534790e39f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7169 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Vianna, Jose Antoniohttp://lattes.cnpq.br/8688907789895910Sonco, Cláudia Hernandez Barreiroshttp://lattes.cnpq.br/4002383830105708Lovisolo, Hugo Rodolfohttp://lattes.cnpq.br/5092179823404060http://lattes.cnpq.br/1109428107233508Reis, Katarina Pereira dos2021-01-05T16:36:43Z2019-06-072017-09-01REIS, Katarina Pereira dos. Bullying: a percepção dos praticantes. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7169The purpose of this qualitative case study, ex post facto, was to investigate the rationales of subjects considered bullying practitioners through their orality, from the point of view of the sociology of deviation. To do this, we used two techniques of data collection: documentary analysis of the violent practices recorded in the notebooks of occurrences, from the 6th to the 9th year of the E.F., between 2013-2016 and interviews in focus group of 19 subjects (6 girls and 13 boys) identified as bullies at the state school in the municipality of Duque de Caxias. The observation of the results collected through these instruments, made it possible to cross data on bullying and school violence through the records made by the school and also through the eyes of the considered practitioners. The results show that, for practitioners, bullying is a "fun", reciprocal, natural and everyday practice, important in the process of socialization among students. Bullying is extremely related to other undisciplined practices, stimulated by the spectators and practiced by 66.6 % of male subjects. This study also addressed the deviant career, the learning process, the influence of social controls and the looks of those considered outsiders. The difference between practitioners and victims is the ability to resolve conflicts.O objetivo deste estudo de casos, ex post facto, qualitativo, foi investigar as racionalidades dos sujeitos considerados praticantes de bullying através das suas oralidades, sob a ótica da sociologia do desvio. Para tal, lançamos mão de duas técnicas de coletas de dados: análise documental dos cadernos de ocorrência de práticas violentas, do 6º ao 9º ano do E.F., entre os anos de 2013 e 2016 e entrevistas em grupos focais de 19 sujeitos (6 meninas e 13 meninos) identificados como praticantes de bullying em uma escola estadual no município de Duque de Caxias. A observação dos resultados coletados, através destes instrumentos, possibilitou o cruzamento dos dados sobre o bullying e a violência escolar pelos registros realizados pela escola e dos olhares dos considerados praticantes. Os resultados encontrados apontam que, para os praticantes, o bullying é uma prática divertida , recíproca, natural e cotidiana. Faz parte do processo de socialização entre os estudantes e está extremamente relacionado a outras práticas indisciplinares. É estimulada pelos expectadores e praticada por 66,6% de sujeitos do gênero masculino. Este estudo também abordou a carreira desviante, o processo de aprendizagem, a influência dos controles sociais e os olhares dos considerados outsiders. A diferença entre praticantes e vitimizados está na capacidade de resolução dos conflitos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:36:43Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Katarina.pdf: 1597656 bytes, checksum: 5eefd772a02a35a5fa94015f68db6cba (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:36:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Katarina.pdf: 1597656 bytes, checksum: 5eefd772a02a35a5fa94015f68db6cba (MD5) Previous issue date: 2017-09-01application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica - CAp UERJUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da SilveiraBullyingSchool violenceOutsidersBullyingViolência escolarSociologia do desvioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMBullying: a percepção dos praticantesBullying: the perception of the practitionersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Katarina.pdfapplication/pdf1597656http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7169/1/Dissertacao_Katarina.pdf5eefd772a02a35a5fa94015f68db6cbaMD511/71692024-02-26 15:47:21.878oai:www.bdtd.uerj.br:1/7169Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T18:47:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Bullying: a percepção dos praticantes |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Bullying: the perception of the practitioners |
title |
Bullying: a percepção dos praticantes |
spellingShingle |
Bullying: a percepção dos praticantes Reis, Katarina Pereira dos Bullying School violence Outsiders Bullying Violência escolar Sociologia do desvio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
Bullying: a percepção dos praticantes |
title_full |
Bullying: a percepção dos praticantes |
title_fullStr |
Bullying: a percepção dos praticantes |
title_full_unstemmed |
Bullying: a percepção dos praticantes |
title_sort |
Bullying: a percepção dos praticantes |
author |
Reis, Katarina Pereira dos |
author_facet |
Reis, Katarina Pereira dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vianna, Jose Antonio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8688907789895910 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sonco, Cláudia Hernandez Barreiros |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4002383830105708 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Lovisolo, Hugo Rodolfo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5092179823404060 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1109428107233508 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Katarina Pereira dos |
contributor_str_mv |
Vianna, Jose Antonio Sonco, Cláudia Hernandez Barreiros Lovisolo, Hugo Rodolfo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Bullying School violence Outsiders |
topic |
Bullying School violence Outsiders Bullying Violência escolar Sociologia do desvio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying Violência escolar Sociologia do desvio |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
The purpose of this qualitative case study, ex post facto, was to investigate the rationales of subjects considered bullying practitioners through their orality, from the point of view of the sociology of deviation. To do this, we used two techniques of data collection: documentary analysis of the violent practices recorded in the notebooks of occurrences, from the 6th to the 9th year of the E.F., between 2013-2016 and interviews in focus group of 19 subjects (6 girls and 13 boys) identified as bullies at the state school in the municipality of Duque de Caxias. The observation of the results collected through these instruments, made it possible to cross data on bullying and school violence through the records made by the school and also through the eyes of the considered practitioners. The results show that, for practitioners, bullying is a "fun", reciprocal, natural and everyday practice, important in the process of socialization among students. Bullying is extremely related to other undisciplined practices, stimulated by the spectators and practiced by 66.6 % of male subjects. This study also addressed the deviant career, the learning process, the influence of social controls and the looks of those considered outsiders. The difference between practitioners and victims is the ability to resolve conflicts. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-09-01 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-06-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T16:36:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
REIS, Katarina Pereira dos. Bullying: a percepção dos praticantes. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7169 |
identifier_str_mv |
REIS, Katarina Pereira dos. Bullying: a percepção dos praticantes. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7169/1/Dissertacao_Katarina.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5eefd772a02a35a5fa94015f68db6cba |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352128344260608 |