Corpo como superfície: fazer-se imagem
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Artes
|
Departamento: |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7512 |
Resumo: | Dissertation researching the deployment of theater shows in pictures of fruitful plastic potential in the interaction between stage design and visual arts. Case studies of works by Robert Wilson that elaborate the issues of tension between fiction and biography, adressing in addition image, body, movement and spatiality. Develops in analysis of postures of space when crossed by works that promote thinking about stillness and its opposite. The aesthetically exploited reproducibility is seen as a key element in the proposal that treats the availability of the body juxtaposed to the imagery that this body is capable of producing. In this analysis some materials - images - appear as the resulting of artistic processes of Robert Wilson as well as other artists such as Marina Abramovic and Rineke Djcstra. Structured in the chain of participant pictures of building processes and driving of artistic performances that encompass the perspectives in collaboration of imagery incorporated into the creative thinking that reconditions the body in the field of superficiality as poetic scope |
id |
UERJ_6343af762a1183feee13fec4c0bcb07d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7512 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Santos, Roberto Corrêa doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783547U9Campos, Marcelo Gustavo Lima dehttp://lattes.cnpq.br/4042663622905586Borba, Maria Antonieta Jordão de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H66978http://lattes.cnpq.br/7829430468158900Martins, Thais Boulanger Cerqueira2021-01-05T17:00:28Z2015-01-082014-08-25MARTINS, Thais Boulanger Cerqueira. Corpo como superfície: fazer-se imagem. 2014. 76 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7512Dissertation researching the deployment of theater shows in pictures of fruitful plastic potential in the interaction between stage design and visual arts. Case studies of works by Robert Wilson that elaborate the issues of tension between fiction and biography, adressing in addition image, body, movement and spatiality. Develops in analysis of postures of space when crossed by works that promote thinking about stillness and its opposite. The aesthetically exploited reproducibility is seen as a key element in the proposal that treats the availability of the body juxtaposed to the imagery that this body is capable of producing. In this analysis some materials - images - appear as the resulting of artistic processes of Robert Wilson as well as other artists such as Marina Abramovic and Rineke Djcstra. Structured in the chain of participant pictures of building processes and driving of artistic performances that encompass the perspectives in collaboration of imagery incorporated into the creative thinking that reconditions the body in the field of superficiality as poetic scopeDissertação que pesquisa o desdobramento de espetáculos teatrais em imagens de potencial plástico fecundo na interação entre a cenografia e as artes visuais. Estudos de caso de obras de Robert Wilson que elaboram as questões da tensão entre a ficção e a biografia, além de abordar imagem, corpo, movimento e espacialidade. Desenvolve-se em análise das posturas do espaço quando atravessado por trabalhos que promovem o pensamento acerca da imobilidade e de seu contrário. A reprodutibilidade esteticamente explorada é observada enquanto elemento fundamental na proposta que trata a disponibilidade do corpo justaposta à imagética que este é capaz de produzir. Na análise aparecem alguns materiais - imagens - resultantes de processos artísticos de Robert Wilson bem como de outros artistas como Marina Abramovic e Rineke Djcstra. Estruturado no encadeamento de imagens partícipes de processos de construção e condução de performances artísticas que abrangem as perspectivas da colaboração imagética incorporada ao pensamento criativo que recondiciona o corpo no campo da superficialidade enquanto abrangência poéticaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:28Z No. of bitstreams: 1 Thais Boulanger Cerqueira Martins_dissertacao.pdf: 3607048 bytes, checksum: 6f5014304955b3850ebfc76d5b3b040a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Thais Boulanger Cerqueira Martins_dissertacao.pdf: 3607048 bytes, checksum: 6f5014304955b3850ebfc76d5b3b040a (MD5) Previous issue date: 2014-08-25application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesSet designImageMovementCenografiaImagemMovimentoRobert WilsonArtes plásticasTeatros Cenografia e cenáriosCenógrafosImagensWilson, Robert, 1941-Corpo como suporte da arteCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESCorpo como superfície: fazer-se imagemBody as surface: making oneself imageinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALThais Boulanger Cerqueira Martins_dissertacao.pdfapplication/pdf3607048http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7512/1/Thais+Boulanger+Cerqueira+Martins_dissertacao.pdf6f5014304955b3850ebfc76d5b3b040aMD511/75122024-02-26 16:04:34.637oai:www.bdtd.uerj.br:1/7512Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Body as surface: making oneself image |
title |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
spellingShingle |
Corpo como superfície: fazer-se imagem Martins, Thais Boulanger Cerqueira Set design Image Movement Cenografia Imagem Movimento Robert Wilson Artes plásticas Teatros Cenografia e cenários Cenógrafos Imagens Wilson, Robert, 1941- Corpo como suporte da arte CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
title_full |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
title_fullStr |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
title_full_unstemmed |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
title_sort |
Corpo como superfície: fazer-se imagem |
author |
Martins, Thais Boulanger Cerqueira |
author_facet |
Martins, Thais Boulanger Cerqueira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Roberto Corrêa dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783547U9 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Campos, Marcelo Gustavo Lima de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4042663622905586 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Borba, Maria Antonieta Jordão de Oliveira |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H66978 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7829430468158900 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Thais Boulanger Cerqueira |
contributor_str_mv |
Santos, Roberto Corrêa dos Campos, Marcelo Gustavo Lima de Borba, Maria Antonieta Jordão de Oliveira |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Set design Image Movement |
topic |
Set design Image Movement Cenografia Imagem Movimento Robert Wilson Artes plásticas Teatros Cenografia e cenários Cenógrafos Imagens Wilson, Robert, 1941- Corpo como suporte da arte CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cenografia Imagem Movimento Robert Wilson Artes plásticas Teatros Cenografia e cenários Cenógrafos Imagens Wilson, Robert, 1941- Corpo como suporte da arte |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
Dissertation researching the deployment of theater shows in pictures of fruitful plastic potential in the interaction between stage design and visual arts. Case studies of works by Robert Wilson that elaborate the issues of tension between fiction and biography, adressing in addition image, body, movement and spatiality. Develops in analysis of postures of space when crossed by works that promote thinking about stillness and its opposite. The aesthetically exploited reproducibility is seen as a key element in the proposal that treats the availability of the body juxtaposed to the imagery that this body is capable of producing. In this analysis some materials - images - appear as the resulting of artistic processes of Robert Wilson as well as other artists such as Marina Abramovic and Rineke Djcstra. Structured in the chain of participant pictures of building processes and driving of artistic performances that encompass the perspectives in collaboration of imagery incorporated into the creative thinking that reconditions the body in the field of superficiality as poetic scope |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-01-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T17:00:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARTINS, Thais Boulanger Cerqueira. Corpo como superfície: fazer-se imagem. 2014. 76 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7512 |
identifier_str_mv |
MARTINS, Thais Boulanger Cerqueira. Corpo como superfície: fazer-se imagem. 2014. 76 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7512 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Artes |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7512/1/Thais+Boulanger+Cerqueira+Martins_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6f5014304955b3850ebfc76d5b3b040a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352130686779392 |