Feira de São Cristóvão: uma incursão sobre os estudos na área e a tentativa de aproximação à relação global-local

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2010
Autor(a) principal: Ribeiro, Rafaela de Souza lattes
Orientador(a): Almeida, Maria Helena Tenório de lattes
Banca de defesa: Cardoso, Isabel Cristina da Costa lattes, Gomes, Maria de Fátima Cabral Marques lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Serviço Social
Departamento: Centro de Ciências Sociais::Faculdade de Serviço Social
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15952
Resumo: This paper proposes an approach to the studies on traditionally called Fair of São Cristóvão, taking into account the relationship between participants agents and dynamics space. The goal is to better understand the force that moves the actors in the direction of change the fair to the form the Centro Luiz Gonzaga de Tradições Nordestinas (CLGTN), and so I approach the question: Why would a form of trade as the modeled Fair in São Cristóvão, popularly known as the fair northerner survives by force of the changes in the branch leading to sophisticateds Shopping-Centers? For this approach to make a "state of art of research" in the area based on the following categories of analysis: the Fair as a means of production of Space and Form-content ratio, the relationship between space and identity in the marketplace and the relationship between internal and External Agents in the space. Viewing migration as a movement responsible for the establishment of a social space and territorially differentiated from the northeastern in Rio de Janeiro, it is that begining exposure. This continues with the analysis of works chosen for study the categories listed and, with a chapter in which I try to rethink the show from the global-local relationship that is referencing the accumulated reflections in the urban area from the second half of twentieth century. Finally, I conclude by noting that the permanence of the fair is due to a double-absorption resistance movement that is redefining time and space, can not, however, erase the traces of the tradition that gave it birth.
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The goal is to better understand the force that moves the actors in the direction of change the fair to the form the Centro Luiz Gonzaga de Tradições Nordestinas (CLGTN), and so I approach the question: Why would a form of trade as the modeled Fair in São Cristóvão, popularly known as the fair northerner survives by force of the changes in the branch leading to sophisticateds Shopping-Centers? For this approach to make a "state of art of research" in the area based on the following categories of analysis: the Fair as a means of production of Space and Form-content ratio, the relationship between space and identity in the marketplace and the relationship between internal and External Agents in the space. Viewing migration as a movement responsible for the establishment of a social space and territorially differentiated from the northeastern in Rio de Janeiro, it is that begining exposure. This continues with the analysis of works chosen for study the categories listed and, with a chapter in which I try to rethink the show from the global-local relationship that is referencing the accumulated reflections in the urban area from the second half of twentieth century. Finally, I conclude by noting that the permanence of the fair is due to a double-absorption resistance movement that is redefining time and space, can not, however, erase the traces of the tradition that gave it birth.O presente trabalho se propõe fazer uma aproximação aos estudos sobre a tradicionalmente chamada Feira de São Cristóvão, levando em consideração a relação entre os agentes partícipes e a dinâmica no espaço. O objetivo é compreender melhor a força que move os atores no sentido da mudança da forma da feira para a forma do Centro Luiz Gonzaga de Tradições Nordestinas (CLGTN), e assim me aproximar da seguinte questão: Por que uma forma de comércio como a modelada na Feira de São Cristóvão, popularmente conhecida como feira dos paraíbas, sobrevive à força das mudanças operadas no ramo, dando lugar aos sofistificados shopping-centers? Para isso, faço uma aproximação ao estado de arte da pesquisa na área com base nas seguintes categorias de análise: a Feira como forma de produção do espaço e a relação Forma-Conteúdo, a relação espaço-identidade na feira e a relação entre agentes internos e externos no Espaço. Vendo a migração como movimento responsável pela constituição de um espaço social e territorialmente diferenciado do nordestino na cidade do Rio de Janeiro, é por ela que inicio a exposição. Esta se continua com a análise dos trabalhos escolhidos para estudo, via as categorias indicadas e, com um capítulo no qual procuro repensar a feira a partir da relação global-local que vem referenciando as reflexões acumuladas na área do urbano a partir da segunda metade do século XX. Por fim, concluo observando que a permanência da feira se deve a um duplo movimento de resistência-absorção que, se redefinindo no tempo e no espaço, não consegue, entretanto, apagar os traços da tradição que lhe deu origem.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T19:08:32Z No. of bitstreams: 1 dissertacao Rafaela S Ribeiro.pdf: 1021449 bytes, checksum: 434629847cf98ee64480a4eb6e83d763 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T19:08:32Z (GMT). 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