Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
Ano de defesa: | 2009 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
|
Departamento: |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136 |
Resumo: | This dissertation is about the fears in relation between students and teachers. The fear while human being emotion determines biophysics alterations that are responsible for the maintenance of life. However, in higher level, fear can be paralyse or be the cause of psychic pathologies. Mobilizing or paralising, fear can be caused by real or imaginary situations. The same fear can be cause of agary for ones and but not stop others . There are that are private and others that ar of all. Throughout the History fear was used as form of disciplinarization of individuals and even of entire populations. It was also used in the Schools, as form of control and exercise the power of adult upon the children and the youngers. Punishments, humiliations, ferules, poles, knees in the maize had been some of the instruments used for long time to intimidate the students. The XXI Century, is being known as the Century of Fear, bringing the changes in the behaviors and increasing of violence in the world and the changes in the schools. The threatening teacher, who was seen as the holder of legitimated and socially power in the beginning, is being frightened as a citizen and as in the professional practice in big cities. We will analyze in this work how the threatening teacher and the frightened students deal with their differences nowadays |
id |
UERJ_dcb82bb4bb48e4d338c197cefe5df6ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10136 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Moreira, Antônio Flávio Barbosahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781040T6Ferreira, Marcelo Santanahttp://lattes.cnpq.br/0158780723584631http://lattes.cnpq.br/1323005967472919Baldino, Angela Rocha de Oliveira2021-01-05T21:37:33Z2013-11-262009-06-04BALDINO, Angela Rocha de Oliveira. Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136This dissertation is about the fears in relation between students and teachers. The fear while human being emotion determines biophysics alterations that are responsible for the maintenance of life. However, in higher level, fear can be paralyse or be the cause of psychic pathologies. Mobilizing or paralising, fear can be caused by real or imaginary situations. The same fear can be cause of agary for ones and but not stop others . There are that are private and others that ar of all. Throughout the History fear was used as form of disciplinarization of individuals and even of entire populations. It was also used in the Schools, as form of control and exercise the power of adult upon the children and the youngers. Punishments, humiliations, ferules, poles, knees in the maize had been some of the instruments used for long time to intimidate the students. The XXI Century, is being known as the Century of Fear, bringing the changes in the behaviors and increasing of violence in the world and the changes in the schools. The threatening teacher, who was seen as the holder of legitimated and socially power in the beginning, is being frightened as a citizen and as in the professional practice in big cities. We will analyze in this work how the threatening teacher and the frightened students deal with their differences nowadaysEssa dissertação trata do medo na relação entre alunos e professores.O medo enquanto emoção humana determina alterações biofísicas que são responsáveis pela manutenção da vida. No entanto, em nível elevado, o medo pode se tornar paralisante ou causador de patologias psíquicas. Mobilizador ou paralisante, o medo pode ser causado por situações reais ou imaginárias. O mesmo medo pode ser causa de angústia para uns e não para outros. Existem aqueles que são só de uns e outros que são de todos. Ao longo da História o medo foi utilizado como forma de disciplinarização de indivíduos e até de populações inteiras. Também foi utilizado na Escola, como forma de controle e exercício do poder do adulto sobre a criança e o jovem. Punições, humilhações, palmatórias, varas, joelhos no milho foram alguns dos instrumentos utilizados por longo tempo na intimidação do aluno. O Século XXI, que já vem sendo conhecido como o Século do Medo, vem trazendo as mudanças nos comportamentos, o aumento da violência do mundo e as mudanças na escola. O professor outrora amedrontador, detentor do poder legitimado socialmente, vem se tornando um amedrontado tanto no exercício profissional quanto cidadão da grande cidade. Analisaremos nesse trabalho o quanto do professor amedrontador e do aluno amedrontado convivem hoje como o professor amedrontado e o aluno amedrontadorSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:37:33Z No. of bitstreams: 1 ANGELA ROCHA DE OLIVEIRA BALDINO Final.pdf: 898127 bytes, checksum: f7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9fe (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:37:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANGELA ROCHA DE OLIVEIRA BALDINO Final.pdf: 898127 bytes, checksum: f7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9fe (MD5) Previous issue date: 2009-06-04application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseTeacher and students relationsFearRelação professor-alunoMedoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANASVigiar sem punir? o medo na relação professor-alunoWatch without punishing? fear in the teacher-student relationshipinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALANGELA ROCHA DE OLIVEIRA BALDINO Final.pdfapplication/pdf898127http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10136/1/ANGELA+ROCHA+DE+OLIVEIRA+BALDINO+Final.pdff7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9feMD511/101362024-02-27 13:04:47.84oai:www.bdtd.uerj.br:1/10136Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Watch without punishing? fear in the teacher-student relationship |
title |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
spellingShingle |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno Baldino, Angela Rocha de Oliveira Teacher and students relations Fear Relação professor-aluno Medo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS |
title_short |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
title_full |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
title_fullStr |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
title_full_unstemmed |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
title_sort |
Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno |
author |
Baldino, Angela Rocha de Oliveira |
author_facet |
Baldino, Angela Rocha de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0829396401130024 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Moreira, Antônio Flávio Barbosa |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781040T6 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ferreira, Marcelo Santana |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0158780723584631 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1323005967472919 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baldino, Angela Rocha de Oliveira |
contributor_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia Moreira, Antônio Flávio Barbosa Ferreira, Marcelo Santana |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher and students relations Fear |
topic |
Teacher and students relations Fear Relação professor-aluno Medo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relação professor-aluno Medo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS |
description |
This dissertation is about the fears in relation between students and teachers. The fear while human being emotion determines biophysics alterations that are responsible for the maintenance of life. However, in higher level, fear can be paralyse or be the cause of psychic pathologies. Mobilizing or paralising, fear can be caused by real or imaginary situations. The same fear can be cause of agary for ones and but not stop others . There are that are private and others that ar of all. Throughout the History fear was used as form of disciplinarization of individuals and even of entire populations. It was also used in the Schools, as form of control and exercise the power of adult upon the children and the youngers. Punishments, humiliations, ferules, poles, knees in the maize had been some of the instruments used for long time to intimidate the students. The XXI Century, is being known as the Century of Fear, bringing the changes in the behaviors and increasing of violence in the world and the changes in the schools. The threatening teacher, who was seen as the holder of legitimated and socially power in the beginning, is being frightened as a citizen and as in the professional practice in big cities. We will analyze in this work how the threatening teacher and the frightened students deal with their differences nowadays |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-06-04 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-11-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:37:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BALDINO, Angela Rocha de Oliveira. Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136 |
identifier_str_mv |
BALDINO, Angela Rocha de Oliveira. Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10136/1/ANGELA+ROCHA+DE+OLIVEIRA+BALDINO+Final.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9fe |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352149746745344 |