Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2009
Autor(a) principal: Baldino, Angela Rocha de Oliveira lattes
Orientador(a): Sobreira, Henrique Garcia lattes
Banca de defesa: Moreira, Antônio Flávio Barbosa lattes, Ferreira, Marcelo Santana lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
Departamento: Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136
Resumo: This dissertation is about the fears in relation between students and teachers. The fear while human being emotion determines biophysics alterations that are responsible for the maintenance of life. However, in higher level, fear can be paralyse or be the cause of psychic pathologies. Mobilizing or paralising, fear can be caused by real or imaginary situations. The same fear can be cause of agary for ones and but not stop others . There are that are private and others that ar of all. Throughout the History fear was used as form of disciplinarization of individuals and even of entire populations. It was also used in the Schools, as form of control and exercise the power of adult upon the children and the youngers. Punishments, humiliations, ferules, poles, knees in the maize had been some of the instruments used for long time to intimidate the students. The XXI Century, is being known as the Century of Fear, bringing the changes in the behaviors and increasing of violence in the world and the changes in the schools. The threatening teacher, who was seen as the holder of legitimated and socially power in the beginning, is being frightened as a citizen and as in the professional practice in big cities. We will analyze in this work how the threatening teacher and the frightened students deal with their differences nowadays
id UERJ_dcb82bb4bb48e4d338c197cefe5df6ba
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10136
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str
spelling Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Moreira, Antônio Flávio Barbosahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781040T6Ferreira, Marcelo Santanahttp://lattes.cnpq.br/0158780723584631http://lattes.cnpq.br/1323005967472919Baldino, Angela Rocha de Oliveira2021-01-05T21:37:33Z2013-11-262009-06-04BALDINO, Angela Rocha de Oliveira. Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136This dissertation is about the fears in relation between students and teachers. The fear while human being emotion determines biophysics alterations that are responsible for the maintenance of life. However, in higher level, fear can be paralyse or be the cause of psychic pathologies. Mobilizing or paralising, fear can be caused by real or imaginary situations. The same fear can be cause of agary for ones and but not stop others . There are that are private and others that ar of all. Throughout the History fear was used as form of disciplinarization of individuals and even of entire populations. It was also used in the Schools, as form of control and exercise the power of adult upon the children and the youngers. Punishments, humiliations, ferules, poles, knees in the maize had been some of the instruments used for long time to intimidate the students. The XXI Century, is being known as the Century of Fear, bringing the changes in the behaviors and increasing of violence in the world and the changes in the schools. The threatening teacher, who was seen as the holder of legitimated and socially power in the beginning, is being frightened as a citizen and as in the professional practice in big cities. We will analyze in this work how the threatening teacher and the frightened students deal with their differences nowadaysEssa dissertação trata do medo na relação entre alunos e professores.O medo enquanto emoção humana determina alterações biofísicas que são responsáveis pela manutenção da vida. No entanto, em nível elevado, o medo pode se tornar paralisante ou causador de patologias psíquicas. Mobilizador ou paralisante, o medo pode ser causado por situações reais ou imaginárias. O mesmo medo pode ser causa de angústia para uns e não para outros. Existem aqueles que são só de uns e outros que são de todos. Ao longo da História o medo foi utilizado como forma de disciplinarização de indivíduos e até de populações inteiras. Também foi utilizado na Escola, como forma de controle e exercício do poder do adulto sobre a criança e o jovem. Punições, humilhações, palmatórias, varas, joelhos no milho foram alguns dos instrumentos utilizados por longo tempo na intimidação do aluno. O Século XXI, que já vem sendo conhecido como o Século do Medo, vem trazendo as mudanças nos comportamentos, o aumento da violência do mundo e as mudanças na escola. O professor outrora amedrontador, detentor do poder legitimado socialmente, vem se tornando um amedrontado tanto no exercício profissional quanto cidadão da grande cidade. Analisaremos nesse trabalho o quanto do professor amedrontador e do aluno amedrontado convivem hoje como o professor amedrontado e o aluno amedrontadorSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:37:33Z No. of bitstreams: 1 ANGELA ROCHA DE OLIVEIRA BALDINO Final.pdf: 898127 bytes, checksum: f7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9fe (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:37:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANGELA ROCHA DE OLIVEIRA BALDINO Final.pdf: 898127 bytes, checksum: f7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9fe (MD5) Previous issue date: 2009-06-04application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseTeacher and students relationsFearRelação professor-alunoMedoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANASVigiar sem punir? o medo na relação professor-alunoWatch without punishing? fear in the teacher-student relationshipinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALANGELA ROCHA DE OLIVEIRA BALDINO Final.pdfapplication/pdf898127http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10136/1/ANGELA+ROCHA+DE+OLIVEIRA+BALDINO+Final.pdff7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9feMD511/101362024-02-27 13:04:47.84oai:www.bdtd.uerj.br:1/10136Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Watch without punishing? fear in the teacher-student relationship
title Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
spellingShingle Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
Baldino, Angela Rocha de Oliveira
Teacher and students relations
Fear
Relação professor-aluno
Medo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS
title_short Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
title_full Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
title_fullStr Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
title_full_unstemmed Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
title_sort Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno
author Baldino, Angela Rocha de Oliveira
author_facet Baldino, Angela Rocha de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sobreira, Henrique Garcia
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0829396401130024
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Moreira, Antônio Flávio Barbosa
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781040T6
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ferreira, Marcelo Santana
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0158780723584631
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1323005967472919
dc.contributor.author.fl_str_mv Baldino, Angela Rocha de Oliveira
contributor_str_mv Sobreira, Henrique Garcia
Moreira, Antônio Flávio Barbosa
Ferreira, Marcelo Santana
dc.subject.eng.fl_str_mv Teacher and students relations
Fear
topic Teacher and students relations
Fear
Relação professor-aluno
Medo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS
dc.subject.por.fl_str_mv Relação professor-aluno
Medo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO EM PERIFERIAS URBANAS
description This dissertation is about the fears in relation between students and teachers. The fear while human being emotion determines biophysics alterations that are responsible for the maintenance of life. However, in higher level, fear can be paralyse or be the cause of psychic pathologies. Mobilizing or paralising, fear can be caused by real or imaginary situations. The same fear can be cause of agary for ones and but not stop others . There are that are private and others that ar of all. Throughout the History fear was used as form of disciplinarization of individuals and even of entire populations. It was also used in the Schools, as form of control and exercise the power of adult upon the children and the youngers. Punishments, humiliations, ferules, poles, knees in the maize had been some of the instruments used for long time to intimidate the students. The XXI Century, is being known as the Century of Fear, bringing the changes in the behaviors and increasing of violence in the world and the changes in the schools. The threatening teacher, who was seen as the holder of legitimated and socially power in the beginning, is being frightened as a citizen and as in the professional practice in big cities. We will analyze in this work how the threatening teacher and the frightened students deal with their differences nowadays
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-06-04
dc.date.available.fl_str_mv 2013-11-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:37:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BALDINO, Angela Rocha de Oliveira. Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136
identifier_str_mv BALDINO, Angela Rocha de Oliveira. Vigiar sem punir? o medo na relação professor-aluno. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10136/1/ANGELA+ROCHA+DE+OLIVEIRA+BALDINO+Final.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f7833fe8c152b9fc483c7d88caf9b9fe
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352149746745344