O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2016
Autor(a) principal: Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa lattes
Orientador(a): Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de lattes
Banca de defesa: Oliveira, Erick Felinto de lattes, Polivanov, Beatriz Brandão lattes, Rodrigues, Raquel Timponi Pereira lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Comunicação
Departamento: Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993
Resumo: This study investigated how the meme can be considered a product of contemporary culture that connects content and knowledge from different fields, requiring multiple user literacies. So it was necessary to explain the importance of participatory culture, fan culture and Information and Communication Technologies in connection process and broadcast content. They presented the concepts of literacy (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; Lemke, 2010; REGIS, AUDI, MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextuality (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), remix culture (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), in order to uncover the practices that are involved in the production, enjoyment and sharing memes. Finally, based on these theoretical arose the curiosity to investigate whether these ideas were part of the framework of the members of Meme Studies Facebook group. In order to ascertain whether there was agreement or disagreement on the practices developed by them and discussed in the text of this thesis, we applied an online questionnaire. With the analysis of the data collection can be seen that the group concept is in line with the ideas of what is meme. However, when it comes to literacy, there are differences
id UERJ_f4bd95e985e3babdde5fa01461a91bc9
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8993
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str
spelling Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins dehttp://lattes.cnpq.br/1150082707390234Oliveira, Erick Felinto dehttp://lattes.cnpq.br/2018614878087334Polivanov, Beatriz Brandãohttp://lattes.cnpq.br/9767195672186044Rodrigues, Raquel Timponi Pereirahttp://lattes.cnpq.br/9926598636280665http://lattes.cnpq.br/7355589701052106Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa2021-01-05T19:49:48Z2016-12-062016-05-31ESCALANTE, Pollyana Rodrigues Pessoa. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993This study investigated how the meme can be considered a product of contemporary culture that connects content and knowledge from different fields, requiring multiple user literacies. So it was necessary to explain the importance of participatory culture, fan culture and Information and Communication Technologies in connection process and broadcast content. They presented the concepts of literacy (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; Lemke, 2010; REGIS, AUDI, MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextuality (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), remix culture (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), in order to uncover the practices that are involved in the production, enjoyment and sharing memes. Finally, based on these theoretical arose the curiosity to investigate whether these ideas were part of the framework of the members of Meme Studies Facebook group. In order to ascertain whether there was agreement or disagreement on the practices developed by them and discussed in the text of this thesis, we applied an online questionnaire. With the analysis of the data collection can be seen that the group concept is in line with the ideas of what is meme. However, when it comes to literacy, there are differencesO presente trabalho buscou investigar de que modo o meme pode ser considerado um produto da cultura contemporânea que conecta conteúdos e saberes de diferentes campos, exigindo letramentos múltiplos do usuário. Por isso, foi necessário explicar a importância da cultura participativa, da cultura fã e das Tecnologias da Informação e Comunicação no processo de conexão e difusão de conteúdos. Apresentaram-se os conceitos de letramento (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; LEMKE, 2010; REGIS; AUDI; MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextualidade (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), cultura do remix (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), com o intuito de desvendar as práticas envolvidas na produção, fruição e compartilhamento de memes. Por fim, com base nesses teóricos, surgiu a curiosidade de investigar se essas ideias faziam parte do referencial dos integrantes do grupo Meme Studies no Facebook. Com o propósito de averiguar se haveria concordância ou divergência nas práticas desenvolvidas por eles e as discutidas no texto desta dissertação, aplicou-se um questionário online. Com a análise pode-se perceber que o conceito do grupo está alinhado com as ideias sobre o que é meme. No entanto, quando o assunto é letramento, há divergênciasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:49:48Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Pollyana Rodrigues Pessoa Escalante.pdf: 4089428 bytes, checksum: 7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:49:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Pollyana Rodrigues Pessoa Escalante.pdf: 4089428 bytes, checksum: 7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7d (MD5) Previous issue date: 2016-05-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialLiteracyIntertextualityDigital cultureIntertextualidadeCultura digitalComunicaçãoLetramentoMemesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digitalThe communicative potential of memes: forms of literacy in the digital networkinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Pollyana Rodrigues Pessoa Escalante.pdfapplication/pdf4089428http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8993/1/Dissert_Pollyana+Rodrigues+Pessoa+Escalante.pdf7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7dMD511/89932024-02-26 16:49:12.938oai:www.bdtd.uerj.br:1/8993Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The communicative potential of memes: forms of literacy in the digital network
title O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
spellingShingle O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa
Literacy
Intertextuality
Digital culture
Intertextualidade
Cultura digital
Comunicação
Letramento
Memes
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
title_full O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
title_fullStr O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
title_full_unstemmed O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
title_sort O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
author Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa
author_facet Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1150082707390234
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Oliveira, Erick Felinto de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2018614878087334
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Polivanov, Beatriz Brandão
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9767195672186044
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9926598636280665
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7355589701052106
dc.contributor.author.fl_str_mv Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa
contributor_str_mv Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de
Oliveira, Erick Felinto de
Polivanov, Beatriz Brandão
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
dc.subject.eng.fl_str_mv Literacy
Intertextuality
Digital culture
topic Literacy
Intertextuality
Digital culture
Intertextualidade
Cultura digital
Comunicação
Letramento
Memes
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Intertextualidade
Cultura digital
Comunicação
Letramento
Memes
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This study investigated how the meme can be considered a product of contemporary culture that connects content and knowledge from different fields, requiring multiple user literacies. So it was necessary to explain the importance of participatory culture, fan culture and Information and Communication Technologies in connection process and broadcast content. They presented the concepts of literacy (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; Lemke, 2010; REGIS, AUDI, MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextuality (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), remix culture (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), in order to uncover the practices that are involved in the production, enjoyment and sharing memes. Finally, based on these theoretical arose the curiosity to investigate whether these ideas were part of the framework of the members of Meme Studies Facebook group. In order to ascertain whether there was agreement or disagreement on the practices developed by them and discussed in the text of this thesis, we applied an online questionnaire. With the analysis of the data collection can be seen that the group concept is in line with the ideas of what is meme. However, when it comes to literacy, there are differences
publishDate 2016
dc.date.available.fl_str_mv 2016-12-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-05-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:49:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ESCALANTE, Pollyana Rodrigues Pessoa. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993
identifier_str_mv ESCALANTE, Pollyana Rodrigues Pessoa. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8993/1/Dissert_Pollyana+Rodrigues+Pessoa+Escalante.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352141806927872