A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos
Ano de defesa: | 2008 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Alagoas
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/303 |
Resumo: | So, this study aims to show that matching as the pedagogical practices of intervention in written texts of young an adult students in the classroom occurred; in what aspect that practices promote or no contribution important to the process learning-teaching of writing and the mother tongue as well; in what aspect the process of the intervention need to get better and as the formation process of teacher is by way indispensable for help the teacher in activities in classroom. I carried out the research use as basis theoretical-methodological the sociolinguistic variation and ethnographic. I carried out the investigation in one public primary school. These school I have observed one classe of second and third phase of the schooling of young and adult. During the research of field carried out interviews with teachers and analysis the notebook and written texts of students. The analyses of intervention of the teachers reveal that in the intervention the teacher of second phase to tend to identify and only to correct spelling errors. While pedagogical intervention the teacher of third phase beyond identify and to correct errors that type of intervention promote favorable condition to discuss and to work the language in use and style linguistics. |
id |
UFAL_67558ca015f96dc7fae13afa83df1c56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/303 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791373Y3Lopes, Adna de Almeidahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704935A4&dataRevisao=nullMoura, Maria Denildahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787964P1http://lattes.cnpq.br/8484426670645367Tavares, Ana Verônica Lima2015-08-25T18:16:46Z2009-01-152015-08-25T18:16:46Z2008-04-24TAVARES, Ana Verônica Lima. TA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos. 2008. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/303So, this study aims to show that matching as the pedagogical practices of intervention in written texts of young an adult students in the classroom occurred; in what aspect that practices promote or no contribution important to the process learning-teaching of writing and the mother tongue as well; in what aspect the process of the intervention need to get better and as the formation process of teacher is by way indispensable for help the teacher in activities in classroom. I carried out the research use as basis theoretical-methodological the sociolinguistic variation and ethnographic. I carried out the investigation in one public primary school. These school I have observed one classe of second and third phase of the schooling of young and adult. During the research of field carried out interviews with teachers and analysis the notebook and written texts of students. The analyses of intervention of the teachers reveal that in the intervention the teacher of second phase to tend to identify and only to correct spelling errors. While pedagogical intervention the teacher of third phase beyond identify and to correct errors that type of intervention promote favorable condition to discuss and to work the language in use and style linguistics.Nesta pesquisa, buscamos demonstrar como as práticas pedagógicas de intervenção nas produções escritas de alunos jovens e adultos ocorrem; em que aspectos essas práticas promovem (ou não) contribuições relevantes para o processo ensino-aprendizagem da escrita da língua materna; em quais pontos o processo de intervenção necessita melhorar e como o processo de formação continuada é um caminho necessário para ajudar os professores na sua prática de sala de aula. Para a realização deste estudo utilizamos como referencial teóricometodológico a sociolingüística variacionista e a etnografia. Para desenvolver a investigação de campo, foi selecionada uma escola, na qual foram acompanhadas uma turma da 2ª e uma da 3ª fase da Educação de Jovens e Adultos EJA do primeiro segmento do Ensino Fundamental. Durante o trabalho de campo, além das observações das práticas pedagógicas de sala de aula, aplicamos entrevista semiestruturada com as duas professoras e analisamos os cadernos e produções escritas dos alunos. A análise dos procedimentos de intervenção adotados pelas professoras revelou que as intervenções realizadas pela professora da 2ª fase tende a identificar e apenas corrigir erros ortográficos. Enquanto que nas intervenções pedagógicas realizadas pela professora da 3ª fase, feita através da reescrita dos textos, além de identificar e corrigir erros , esse tipo de intervenção promoveu condições favoráveis para discutir e trabalhar a língua em uso, a escolha do estilo lingüístico e a monitorização estilística.application/pdfporUniversidade Federal de AlagoasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALBRYoung and adultIntervention in written textsSpelling errorsLinguistcs VariationFormationJovens e adultosIntervenções nas produções scritasErros OrtográficosVariação lingüísticaFormaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultosThe pedagogical practices of intervention written texts of Young and aduts studentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFALORIGINALA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos.pdfapplication/pdf4389008http://www.repositorio.ufal.br/jspui/bitstream/riufal/303/1/A%20interven%c3%a7%c3%a3o%20did%c3%a1tica%20em%20produ%c3%a7%c3%b5es%20escritas%20de%20jovens%20e%20adultos.pdf1ff046faea0c836ac2922c613b4f9de6MD51TEXTA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos.txtA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos.txtExtracted texttext/plain251013http://www.repositorio.ufal.br/jspui/bitstream/riufal/303/2/A%20interven%c3%a7%c3%a3o%20did%c3%a1tica%20em%20produ%c3%a7%c3%b5es%20escritas%20de%20jovens%20e%20adultos.txt0f73cf0c8668b9a8b1160648e94b81bdMD52riufal/3032018-03-27 14:43:27.822oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/303Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:46482018-03-27T14:43:27Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The pedagogical practices of intervention written texts of Young and aduts students |
title |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
spellingShingle |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos Tavares, Ana Verônica Lima Young and adult Intervention in written texts Spelling errors Linguistcs Variation Formation Jovens e adultos Intervenções nas produções scritas Erros Ortográficos Variação lingüística Formação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
title_full |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
title_fullStr |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
title_full_unstemmed |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
title_sort |
A intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos |
author |
Tavares, Ana Verônica Lima |
author_facet |
Tavares, Ana Verônica Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791373Y3 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Lopes, Adna de Almeida |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704935A4&dataRevisao=null |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Moura, Maria Denilda |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787964P1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8484426670645367 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Ana Verônica Lima |
contributor_str_mv |
Cavalcante, Maria Auxiliadora da Silva Lopes, Adna de Almeida Moura, Maria Denilda |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Young and adult Intervention in written texts Spelling errors Linguistcs Variation Formation |
topic |
Young and adult Intervention in written texts Spelling errors Linguistcs Variation Formation Jovens e adultos Intervenções nas produções scritas Erros Ortográficos Variação lingüística Formação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jovens e adultos Intervenções nas produções scritas Erros Ortográficos Variação lingüística Formação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
So, this study aims to show that matching as the pedagogical practices of intervention in written texts of young an adult students in the classroom occurred; in what aspect that practices promote or no contribution important to the process learning-teaching of writing and the mother tongue as well; in what aspect the process of the intervention need to get better and as the formation process of teacher is by way indispensable for help the teacher in activities in classroom. I carried out the research use as basis theoretical-methodological the sociolinguistic variation and ethnographic. I carried out the investigation in one public primary school. These school I have observed one classe of second and third phase of the schooling of young and adult. During the research of field carried out interviews with teachers and analysis the notebook and written texts of students. The analyses of intervention of the teachers reveal that in the intervention the teacher of second phase to tend to identify and only to correct spelling errors. While pedagogical intervention the teacher of third phase beyond identify and to correct errors that type of intervention promote favorable condition to discuss and to work the language in use and style linguistics. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-04-24 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-01-15 2015-08-25T18:16:46Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-08-25T18:16:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TAVARES, Ana Verônica Lima. TA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos. 2008. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/303 |
identifier_str_mv |
TAVARES, Ana Verônica Lima. TA intervenção didática em produções escritas de jovens e adultos. 2008. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008. |
url |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/303 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFAL |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.repositorio.ufal.br/jspui/bitstream/riufal/303/1/A%20interven%c3%a7%c3%a3o%20did%c3%a1tica%20em%20produ%c3%a7%c3%b5es%20escritas%20de%20jovens%20e%20adultos.pdf http://www.repositorio.ufal.br/jspui/bitstream/riufal/303/2/A%20interven%c3%a7%c3%a3o%20did%c3%a1tica%20em%20produ%c3%a7%c3%b5es%20escritas%20de%20jovens%20e%20adultos.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1ff046faea0c836ac2922c613b4f9de6 0f73cf0c8668b9a8b1160648e94b81bd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1785017000563572736 |