A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: Bastos, Lidiane Teixeira
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Não Informado pela instituição
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40326
Resumo: This research begins with an overview of how the Portuguese Language classes are structured to learn textual production and stresses the need for the school not to omit such much needed teaching to the students. It shows how textual production delimited by genres is seen in the BNCC, classroom practice and textbook currently. Then, through the analysis of written texts, how does the use of textualisation mechanisms (connection and nominal cohesion) in textual productions made by students of two classes of 9th grade of Elementary School in a public school located in the city of Itapajé and through the development of a didactic sequence with writing activities in the personal letter genre (in situations very similar to real communications), it helps students to appropriate the techniques and practice necessary for a coherent writing, through efficient use of the mechanisms of connection and nominal cohesion. As a result we also have the security that the participants of this action research will now have whenever they need to make use of the writing in real situations of communication by which, of course, they will pass later to the conclusion of the research. We take as reference basis for the mechanisms of textualization the Sociodiscursive Interactionism of Jean Paul Bronckart (2007), in addition to the Textual Analysis of the Speech of Jean Michel Adam (2011). We also use Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) to inspire us at the moment of intervention and the generation of data and regulation in the process of learning written production.
id UFC-7_7bb40710f2d145dd613fce72bb41b486
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/40326
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º anoProdução textualGênero textualCartas pessoaisThis research begins with an overview of how the Portuguese Language classes are structured to learn textual production and stresses the need for the school not to omit such much needed teaching to the students. It shows how textual production delimited by genres is seen in the BNCC, classroom practice and textbook currently. Then, through the analysis of written texts, how does the use of textualisation mechanisms (connection and nominal cohesion) in textual productions made by students of two classes of 9th grade of Elementary School in a public school located in the city of Itapajé and through the development of a didactic sequence with writing activities in the personal letter genre (in situations very similar to real communications), it helps students to appropriate the techniques and practice necessary for a coherent writing, through efficient use of the mechanisms of connection and nominal cohesion. As a result we also have the security that the participants of this action research will now have whenever they need to make use of the writing in real situations of communication by which, of course, they will pass later to the conclusion of the research. We take as reference basis for the mechanisms of textualization the Sociodiscursive Interactionism of Jean Paul Bronckart (2007), in addition to the Textual Analysis of the Speech of Jean Michel Adam (2011). We also use Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) to inspire us at the moment of intervention and the generation of data and regulation in the process of learning written production.Esta pesquisa se inicia com uma visão geral de como são estruturadas as aulas de Língua Portuguesa dedicadas ao aprendizado de produção textual e salienta a necessidade de a escola não se omitir a tal ensino tão necessário aos alunos. Mostra como a produção textual delimitada por gêneros é vista na BNCC, na prática de sala de aula e no livro didático atualmente. Depois mostra, por meio da análise de textos escritos, como ocorre o uso dos mecanismos de textualização (conexão e coesão nominal) em produções textuais feitas por alunos de duas turmas de 9º ano do Ensino Fundamental, em uma escola pública localizada na cidade de Itapajé e, através da realização de uma sequência didática com atividades de escrita de textos no gênero carta pessoal (em situações bem semelhantes a comunicações reais), contribui para que os alunos se apropriem das técnicas e da prática necessárias a uma escrita coerente, por meio da eficiente utilização dos mecanismos de conexão e coesão nominal. Como resultado alcançado temos também a segurança que os participantes desta pesquisaação passam a ter doravante sempre que precisarem fazer uso da escrita em situações reais de comunicação pelas quais, evidentemente, passarão posteriormente à conclusão da pesquisa. Tomamos como base referencial para os mecanismos de textualização o Interacionismo Sociodiscursivo de Jean Paul Bronckart (2007), além da Análise Textual do Discurso de Jean Michel Adam (2011). Também fazemos uso de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) para nos inspirar no momento da intervenção e da geração de dados e da regulação no processo da aprendizagem da produção escrita.Leurquin, Eulália Vera Lúcia FragaBastos, Lidiane Teixeira2019-03-18T14:55:32Z2019-03-18T14:55:32Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBASTOS, Lidiane Teixeira. A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano. 2019. 134f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Mestrado Profissional em Letras, Fortaleza (CE), 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40326ark:/83112/001300000jhzdporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-03-20T10:19:23Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40326Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-03-20T10:19:23Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
title A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
spellingShingle A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
Bastos, Lidiane Teixeira
Produção textual
Gênero textual
Cartas pessoais
title_short A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
title_full A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
title_fullStr A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
title_full_unstemmed A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
title_sort A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano
author Bastos, Lidiane Teixeira
author_facet Bastos, Lidiane Teixeira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leurquin, Eulália Vera Lúcia Fraga
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Lidiane Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Produção textual
Gênero textual
Cartas pessoais
topic Produção textual
Gênero textual
Cartas pessoais
description This research begins with an overview of how the Portuguese Language classes are structured to learn textual production and stresses the need for the school not to omit such much needed teaching to the students. It shows how textual production delimited by genres is seen in the BNCC, classroom practice and textbook currently. Then, through the analysis of written texts, how does the use of textualisation mechanisms (connection and nominal cohesion) in textual productions made by students of two classes of 9th grade of Elementary School in a public school located in the city of Itapajé and through the development of a didactic sequence with writing activities in the personal letter genre (in situations very similar to real communications), it helps students to appropriate the techniques and practice necessary for a coherent writing, through efficient use of the mechanisms of connection and nominal cohesion. As a result we also have the security that the participants of this action research will now have whenever they need to make use of the writing in real situations of communication by which, of course, they will pass later to the conclusion of the research. We take as reference basis for the mechanisms of textualization the Sociodiscursive Interactionism of Jean Paul Bronckart (2007), in addition to the Textual Analysis of the Speech of Jean Michel Adam (2011). We also use Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) to inspire us at the moment of intervention and the generation of data and regulation in the process of learning written production.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-18T14:55:32Z
2019-03-18T14:55:32Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BASTOS, Lidiane Teixeira. A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano. 2019. 134f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Mestrado Profissional em Letras, Fortaleza (CE), 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40326
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300000jhzd
identifier_str_mv BASTOS, Lidiane Teixeira. A conexão e a coesão nominal em cartas pessoais produzidas por alunos de 9º ano. 2019. 134f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Mestrado Profissional em Letras, Fortaleza (CE), 2019.
ark:/83112/001300000jhzd
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1834208322123726848