Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2006
Autor(a) principal: Salomão, Simone Rocha
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18015
Resumo: The present work aims to investigate and understand the approaches between science and literature, and between scientific language and literary language, their relations with teaching and learning in science, and the possible activator role of the literary text in the learning of scientific subjects in the basic education. For such a way, it uses the play Lição de Botânica, from Machado de Assis, as a conductor line of the research, from which it generates questions to the theoretical discussion, and pathways to the empirical research. Such research, implemented with classes of 6a series of fundamental teaching in a public school in Macaé RJ, consists of the presentation of the play to the pupils, discussion with them about the play, written activities, and construction of a herbary. The written activities, carried through before and after the presentation of the play, include questionnaires of open questions and tasks that request from the pupils reflection and analysis about the play and, in particular, about aspects related with the botany and its language and, still, about the own scientific activity. Among the mobilized theoretical references, the considerations of the Circle of Bakhtin on language are distinguished, over all the notions of exotopy and heteroglossia. The developed reflections are traced through two axes - Science and Literature, and Language and Learning - involving aspects related to different languages, to history of biology and botany, and to the production of language and meanings by the pupils, inserted in their dynamic of learning.
id UFF-2_0683d1a67eafcb8aa5122b046d90efff
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18015
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciênciasLinguagem CientíficaLinguagem LiteráriaEnsino e Aprendizagem de CiênciasEscola públicaEnsino fundamentalMacaé (RJ)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work aims to investigate and understand the approaches between science and literature, and between scientific language and literary language, their relations with teaching and learning in science, and the possible activator role of the literary text in the learning of scientific subjects in the basic education. For such a way, it uses the play Lição de Botânica, from Machado de Assis, as a conductor line of the research, from which it generates questions to the theoretical discussion, and pathways to the empirical research. Such research, implemented with classes of 6a series of fundamental teaching in a public school in Macaé RJ, consists of the presentation of the play to the pupils, discussion with them about the play, written activities, and construction of a herbary. The written activities, carried through before and after the presentation of the play, include questionnaires of open questions and tasks that request from the pupils reflection and analysis about the play and, in particular, about aspects related with the botany and its language and, still, about the own scientific activity. Among the mobilized theoretical references, the considerations of the Circle of Bakhtin on language are distinguished, over all the notions of exotopy and heteroglossia. The developed reflections are traced through two axes - Science and Literature, and Language and Learning - involving aspects related to different languages, to history of biology and botany, and to the production of language and meanings by the pupils, inserted in their dynamic of learning.O presente trabalho procura investigar e compreender as aproximações entre ciência e literatura e entre linguagem científica e linguagem literária, suas relações com o ensino e a aprendizagem em ciências e o possível papel potencializador do texto literário na aprendizagem de conteúdos científicos no Ensino Fundamental. Para tanto, utiliza como fio condutor da pesquisa a peça Lição de Botânica, de Machado de Assis, a partir da qual são geradas questões para a discussão teórica e caminhos para a pesquisa empírica. Tal pesquisa, implementada com turmas de 6a série de uma escola pública de Macaé RJ, constitui-se da apresentação de uma montagem da peça aos alunos, discussão junto a eles sobre a peça, atividades escritas e montagem de um herbário. As atividades escritas, realizadas antes e após a apresentação da peça, incluíram questionários de perguntas abertas e exercícios que solicitaram dos alunos reflexão e análise sobre a peça e, em particular, sobre aspectos relacionados com a botânica e sua linguagem e, ainda, sobre a própria atividade científica. Entre as referências teóricas mobilizadas, destacam-se as considerações do Círculo de Bakhtin sobre linguagem, sobretudo as noções de exotopia e plurilingüismo. As reflexões desenvolvidas são traçadas através de dois eixos Ciência e Literatura e Linguagem e Aprendizagem envolvendo aspectos relativos às diferentes linguagens, à história da biologia e da botânica e à produção de linguagem e de significados pelos alunos, inserida em sua dinâmica de aprendizagem.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFColinvaux, DominiqueCPF:44444444444http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781815J3Goulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Fiorin, José LuizCPF:45455900922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727631Z6Pinto Neto, Pedro da CunhaCPF:09098967022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768589A0Martins, IsabelCPF:78789064322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768886E0Selles, Sandra Lucia EscovedoCPF:38774011715http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1Salomão, Simone Rocha2021-03-10T20:43:22Z2006-05-172021-03-10T20:43:22Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18015porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:22Zoai:app.uff.br:1/18015Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:43:22Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
title Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
spellingShingle Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
Salomão, Simone Rocha
Linguagem Científica
Linguagem Literária
Ensino e Aprendizagem de Ciências
Escola pública
Ensino fundamental
Macaé (RJ)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
title_full Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
title_fullStr Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
title_full_unstemmed Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
title_sort Lições de Botânica: um ensaio para as aulas de ciências
author Salomão, Simone Rocha
author_facet Salomão, Simone Rocha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Colinvaux, Dominique
CPF:44444444444
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781815J3
Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
CPF:29862523700
Fiorin, José Luiz
CPF:45455900922
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727631Z6
Pinto Neto, Pedro da Cunha
CPF:09098967022
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768589A0
Martins, Isabel
CPF:78789064322
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768886E0
Selles, Sandra Lucia Escovedo
CPF:38774011715
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1
dc.contributor.author.fl_str_mv Salomão, Simone Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem Científica
Linguagem Literária
Ensino e Aprendizagem de Ciências
Escola pública
Ensino fundamental
Macaé (RJ)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Linguagem Científica
Linguagem Literária
Ensino e Aprendizagem de Ciências
Escola pública
Ensino fundamental
Macaé (RJ)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work aims to investigate and understand the approaches between science and literature, and between scientific language and literary language, their relations with teaching and learning in science, and the possible activator role of the literary text in the learning of scientific subjects in the basic education. For such a way, it uses the play Lição de Botânica, from Machado de Assis, as a conductor line of the research, from which it generates questions to the theoretical discussion, and pathways to the empirical research. Such research, implemented with classes of 6a series of fundamental teaching in a public school in Macaé RJ, consists of the presentation of the play to the pupils, discussion with them about the play, written activities, and construction of a herbary. The written activities, carried through before and after the presentation of the play, include questionnaires of open questions and tasks that request from the pupils reflection and analysis about the play and, in particular, about aspects related with the botany and its language and, still, about the own scientific activity. Among the mobilized theoretical references, the considerations of the Circle of Bakhtin on language are distinguished, over all the notions of exotopy and heteroglossia. The developed reflections are traced through two axes - Science and Literature, and Language and Learning - involving aspects related to different languages, to history of biology and botany, and to the production of language and meanings by the pupils, inserted in their dynamic of learning.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-05-17
2021-03-10T20:43:22Z
2021-03-10T20:43:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18015
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038156799803392