Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Vianna, Sergio de Gouveia
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18528
Resumo: Nowadays, the environment of public management lives a growing variation of demands for new services and offer of new solutions, mainly in areas responsible for the technological development and innovation, in order to promote the solution of problems of the society. A continuous organizational learning is being demanded due to the current complexity of this environment. The present study objective is to investigate the model of the organization learning during the process of modernization of Inmetro´s management involved in this process. Thus, a documental research was performed to compare the evolution of Inmetro´s management model with its learning. By means of this research, it could be observed that Inmetro hasn´t applied a specific theory, but a hybrid model which encompasses many of the theories studied, related to organizational learning, besides the intimate relationship between the organizational learning and the strategic planning process in its various cycles. From the research it was also concluded that the organizational learning experienced by Inmetro was responsible for the implementation of a professional public organization culture, which distinguishes it from the peculiar characteristics of public management and, at the same time, keeps it distant from them
id UFF-2_709b9878d9ed4c6e964768f5d46dc058
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18528
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETROAprendizagemOrganizaçãoGestão públicaLearningOrganizationPublic managementCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAONowadays, the environment of public management lives a growing variation of demands for new services and offer of new solutions, mainly in areas responsible for the technological development and innovation, in order to promote the solution of problems of the society. A continuous organizational learning is being demanded due to the current complexity of this environment. The present study objective is to investigate the model of the organization learning during the process of modernization of Inmetro´s management involved in this process. Thus, a documental research was performed to compare the evolution of Inmetro´s management model with its learning. By means of this research, it could be observed that Inmetro hasn´t applied a specific theory, but a hybrid model which encompasses many of the theories studied, related to organizational learning, besides the intimate relationship between the organizational learning and the strategic planning process in its various cycles. From the research it was also concluded that the organizational learning experienced by Inmetro was responsible for the implementation of a professional public organization culture, which distinguishes it from the peculiar characteristics of public management and, at the same time, keeps it distant from themUniversidade Federal FluminenseO ambiente de gestão pública vive, hoje em dia, um ritmo crescente de variações de demandas por novos serviços e da oferta de novas soluções, sobretudo nas áreas responsáveis pelo desenvolvimento tecnológico e pela inovação na solução dos problemas da sociedade. Isto vem exigindo um aprendizado organizacional contínuo, na medida da complexidade atualmente característica desse ambiente. O presente trabalho tem como objetivo investigar o modelo de aprendizagem organizacional, durante o processo de modernização da gestão do Inmetro. Para isso foram feitas pesquisa documental e entrevistas junto à força de trabalho do Inmetro, para confrontar a evolução do modelo de gestão do Inmetro com o seu aprendizado e para se avaliar a percepção que componentes da força de trabalho do Inmetro têm do processo de aprendizagem. Através das duas modalidades de pesquisa citadas, que se mostraram coerentes, pode-se observar que o Inmetro não utilizou uma teoria específica, mas um modelo híbrido que conjuga várias das teorias aprendizagem organizacional pesquisadas, além da estreita relação entre esse aprendizado e o processo de planejamento estratégico em seus diversos ciclos. A pesquisa também conclui que o processo de aprendizagem experimentado pelo Inmetro foi responsável para a implantação de uma cultura organizacional pública profissional, que o distingue e ao mesmo tempo o distancia das características peculiares da gestão pública burocráticaPrograma de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalCosta, Stella Regina Reis daRodriguez, Martius Vicente Rodriguez Yhtpp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/controladorbuscacvVianna, Sergio de Gouveia2021-03-10T20:44:50Z2009-08-042021-03-10T20:44:50Z2008-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18528porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2023-04-05T19:06:04Zoai:app.uff.br:1/18528Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202023-04-05T19:06:04Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
title Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
spellingShingle Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
Vianna, Sergio de Gouveia
Aprendizagem
Organização
Gestão pública
Learning
Organization
Public management
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
title_full Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
title_fullStr Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
title_full_unstemmed Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
title_sort Aprendizado organizacional: análise do modelo do INMETRO
author Vianna, Sergio de Gouveia
author_facet Vianna, Sergio de Gouveia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Stella Regina Reis da
Rodriguez, Martius Vicente Rodriguez Y
htpp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/controladorbuscacv
dc.contributor.author.fl_str_mv Vianna, Sergio de Gouveia
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Organização
Gestão pública
Learning
Organization
Public management
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Aprendizagem
Organização
Gestão pública
Learning
Organization
Public management
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description Nowadays, the environment of public management lives a growing variation of demands for new services and offer of new solutions, mainly in areas responsible for the technological development and innovation, in order to promote the solution of problems of the society. A continuous organizational learning is being demanded due to the current complexity of this environment. The present study objective is to investigate the model of the organization learning during the process of modernization of Inmetro´s management involved in this process. Thus, a documental research was performed to compare the evolution of Inmetro´s management model with its learning. By means of this research, it could be observed that Inmetro hasn´t applied a specific theory, but a hybrid model which encompasses many of the theories studied, related to organizational learning, besides the intimate relationship between the organizational learning and the strategic planning process in its various cycles. From the research it was also concluded that the organizational learning experienced by Inmetro was responsible for the implementation of a professional public organization culture, which distinguishes it from the peculiar characteristics of public management and, at the same time, keeps it distant from them
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-11
2009-08-04
2021-03-10T20:44:50Z
2021-03-10T20:44:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18528
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038118301335552