Ferrovia e organização do espaço urbano em Araguari-MG (1896-1978)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Barbosa, Fábio de Macedo Tristão
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Geografia
Ordenamento territorial e ambiental
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17240
Resumo: This dissertação looked for to investigate some aspects of the relation of the railroads gifts in Araguari-MG in the organization of the urban space of this city in the period of 1896 the 1978. From a description-geographic approach initially we search to reconstitute gênese and the evolution of the urban space of Araguari, observing the demographic growth and the partner-space development of the city since its first times. We continue, observing the repercussions that had had the expansion of the railroads world measure, its penetration in Brazilian territory e, finally its arrival in Araguari, first, the Company Mogiana de Estrada de Ferro in 1896 e, later the Railroad Goiás in 1906. Araguari is affirmed as important railroad entroncamento swilling down the regional production for the Brazilian Southeast, fact that chose Araguari as regional economic polar region of the Triangle for some time. With the expropriation of the Railroad Goiás for the Federal Government in 1920 which had the constant crises of the capitalism, the Union promoted significant investments in this railroad company, and these resources finish emptying in Araguari that occupied of its administrative headquarters. This fact provided to the adensamento technician- railroad worker in the form-content of the araguarino space, mainly of years 1930 in ahead. The relation railroad-city was gone deep the Brazilian antiliberal capitalism, with the construction of the railroad complex of the Goiás, with laboring village, professional hospital, schools, cooperative of consumption, etc. The Mogiana allowed link with São Paulo for draining of the production, what it also allowed to introduce habits, values, customs, social relations of characteristic production and work of the producing society of merchandises, at last, introduced an urban life railroad worker-capitalist. The city of Araguari, gradual was if configuring as a city- railroad employee and, was this, that this work intended to show
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Araguari is affirmed as important railroad entroncamento swilling down the regional production for the Brazilian Southeast, fact that chose Araguari as regional economic polar region of the Triangle for some time. With the expropriation of the Railroad Goiás for the Federal Government in 1920 which had the constant crises of the capitalism, the Union promoted significant investments in this railroad company, and these resources finish emptying in Araguari that occupied of its administrative headquarters. This fact provided to the adensamento technician- railroad worker in the form-content of the araguarino space, mainly of years 1930 in ahead. The relation railroad-city was gone deep the Brazilian antiliberal capitalism, with the construction of the railroad complex of the Goiás, with laboring village, professional hospital, schools, cooperative of consumption, etc. The Mogiana allowed link with São Paulo for draining of the production, what it also allowed to introduce habits, values, customs, social relations of characteristic production and work of the producing society of merchandises, at last, introduced an urban life railroad worker-capitalist. The city of Araguari, gradual was if configuring as a city- railroad employee and, was this, that this work intended to showFundação de Amparo a Pesquisa do Estado do Rio de JaneiroEsta dissertação procurou investigar alguns aspectos da relação das ferrovias presentes em Araguari-MG na organização do espaço urbano no período de 1896- 1978. A partir de um enfoque histórico-geográfico inicialmente buscamos reconstituir a gênese e a evolução do espaço urbano de Araguari, observando o crescimento demográfico e o desenvolvimento sócio-espacial da cidade desde seus primeiros tempos. Prosseguimos, observando as repercussões que tiveram a expansão das estradas de ferro mundo afora, sua penetração em território brasileiro e, por fim sua chegada em Araguari, primeiramente, a Companhia Mogiana de Estrada de Ferro em 1896 e, depois a Estrada de Ferro Goiás em 1906. Araguari afirma-se como entroncamento ferroviário importante baldeando a produção regional para o Sudeste brasileiro, fato que elegeu Araguari como pólo econômico regional por algum tempo. Com a encampação da Estrada de Ferro Goiás pelo Governo Federal em 1920 devido as constantes crises do capitalismo, a União promoveu investimentos significativos nesta companhia ferroviária, e estes recursos acabaram sendo canalizados para Araguari que ocupava a sede administrativa desta ferrovia. Este fato proporcionou o adensamento técnico-ferroviário na forma-conteúdo do espaço araguarino, principalmente dos anos 1930 em diante. A relação ferrovia-cidade aprofundou-se no capitalismo antiliberal brasileiro, com a construção do complexo ferroviário da Goiás, com vila operária, hospital, escolas profissionais, cooperativa de consumo etc. A Mogiana permitia o link com São Paulo para escoamento da produção, o que permitia também introduzir hábitos, valores, costumes, relações sociais de produção e trabalho característicos da sociedade produtora de mercadorias, enfim, introduziu uma vida urbana ferroviário-capitalista. A cidade de Araguari, gradativamente foi se configurando como uma cidade-ferroviária e, foi isto, que esta pesquisa pretendeu mostrarPrograma de Pós-graduação em GeografiaOrdenamento territorial e ambientalFernandes, Nelson da NobregaCPF:46254773791http://lattes.cnpq.br/3936925289406558Moreira, RuyCPF:27897257720http://lattes.cnpq.br/6590336518796945Mendonça, Marcelo RodriguesCPF:53324884222http://lattes.cnpq.br/2930978785634948Barbosa, Fábio de Macedo Tristão2021-03-10T19:10:22Z2009-06-012021-03-10T19:10:22Z2008-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17240porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:10:22Zoai:app.uff.br:1/17240Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:10:22Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
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