Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Carvalho, Fabrício Lopes de Souza
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção
Estratégia-Apoio Logístico-Tecnologia e Trabalho
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
SGC
EAD
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18435
Resumo: The use of information technology and its tools had a significant increase in the last decade, especially by the dissemination of information and communication technologies that have become part of our daily life. Despite this fact, most institutions still follow the traditional teaching methods. In the other hand, a teaching methodology known as Online Distance Education is starting to spread as a distinct teaching method, nevertheless there are a few studies about it. The collaborative environments and the Learning Management Systems (LMS), with all their tools, are beginning to be seen as powerful resources in education, not only as distance methods, but also as facilitators of the traditional teaching. This study has focused in the development of the LMS Moodle, with the objective of using it as a Blended Learning system, in Undergraduate and Graduate Degree in Production Engineering at Federal University Fluminense (UFF) and Information Systems Undergraduate at Paraíso University. A case study was conducted, about the difficulties encountered in this development and use, about tools, resources and about the feedback from students and teachers.
id UFF-2_adef10296dadfee2cd74b8e9d068c7f8
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18435
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencialEvaluation of using a distance teaching system in the traditional teachingEngenharia de produçãoEducação à distânciaSistemas de gestão de aprendizagemEnsino em EngenhariaSistemas de informaçãoSGCEADEnsino PresencialB-learningDistance learningLearning management systemCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThe use of information technology and its tools had a significant increase in the last decade, especially by the dissemination of information and communication technologies that have become part of our daily life. Despite this fact, most institutions still follow the traditional teaching methods. In the other hand, a teaching methodology known as Online Distance Education is starting to spread as a distinct teaching method, nevertheless there are a few studies about it. The collaborative environments and the Learning Management Systems (LMS), with all their tools, are beginning to be seen as powerful resources in education, not only as distance methods, but also as facilitators of the traditional teaching. This study has focused in the development of the LMS Moodle, with the objective of using it as a Blended Learning system, in Undergraduate and Graduate Degree in Production Engineering at Federal University Fluminense (UFF) and Information Systems Undergraduate at Paraíso University. A case study was conducted, about the difficulties encountered in this development and use, about tools, resources and about the feedback from students and teachers.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA utilização da informática e suas ferramentas tiveram um aumento expressivo nesta última década, principalmente pela difusão de tecnologias de informação e comunicação que se tornaram parte do nosso cotidiano. Apesar desse fato, o método de ensino da maior parte das Instituições de Ensino continua seguindo o modelo tradicional. O crescimento no uso da Educação à Distância Online, como método diferenciado de ensino, está se tornando evidente somente agora. Estudos sobre o assunto ainda são pouco abrangentes. Os ambientes colaborativos e os Sistemas de Gestão de Aprendizagem (SGA), com todas as suas ferramentas, começam a se mostrar como poderosos recursos na educação, não só à distância, mas também como facilitadores do ensino presencial. Este estudo visou à implantação do SGA Moodle com este objetivo, na forma de B-Learning, em cursos de Pós Graduação e Graduação em Engenharia de Produção da UFF e Graduação de Sistemas de Informação na Faculdade Paraíso. Foi realizado um estudo de caso, sobre dificuldades encontradas em sua implantação e utilização, nas suas ferramentas, recursos e sobre o feedback tanto de alunos quanto de professores sobre este sistema.Programa de Pós-graduação em Engenharia de ProduçãoEstratégia-Apoio Logístico-Tecnologia e TrabalhoBrick, Eduardo SiqueiraCPF:62453751222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773503D5Sant'anna, Annibal ParrachoCPF:09746420704ttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787123Z3Souza Filho, Romir Soares deCPF:61480720682http://lattes.cnpq.br/4418808456465519Carvalho, Fabrício Lopes de Souza2021-03-10T20:44:34Z2009-07-102021-03-10T20:44:34Z2008-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18435porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:34Zoai:app.uff.br:1/18435Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:44:34Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
Evaluation of using a distance teaching system in the traditional teaching
title Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
spellingShingle Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
Carvalho, Fabrício Lopes de Souza
Engenharia de produção
Educação à distância
Sistemas de gestão de aprendizagem
Ensino em Engenharia
Sistemas de informação
SGC
EAD
Ensino Presencial
B-learning
Distance learning
Learning management system
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
title_full Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
title_fullStr Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
title_full_unstemmed Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
title_sort Avaliação do uso de sistema de educação à distância no ensino presencial
author Carvalho, Fabrício Lopes de Souza
author_facet Carvalho, Fabrício Lopes de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brick, Eduardo Siqueira
CPF:62453751222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773503D5
Sant'anna, Annibal Parracho
CPF:09746420704
ttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787123Z3
Souza Filho, Romir Soares de
CPF:61480720682
http://lattes.cnpq.br/4418808456465519
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Fabrício Lopes de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Engenharia de produção
Educação à distância
Sistemas de gestão de aprendizagem
Ensino em Engenharia
Sistemas de informação
SGC
EAD
Ensino Presencial
B-learning
Distance learning
Learning management system
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Engenharia de produção
Educação à distância
Sistemas de gestão de aprendizagem
Ensino em Engenharia
Sistemas de informação
SGC
EAD
Ensino Presencial
B-learning
Distance learning
Learning management system
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description The use of information technology and its tools had a significant increase in the last decade, especially by the dissemination of information and communication technologies that have become part of our daily life. Despite this fact, most institutions still follow the traditional teaching methods. In the other hand, a teaching methodology known as Online Distance Education is starting to spread as a distinct teaching method, nevertheless there are a few studies about it. The collaborative environments and the Learning Management Systems (LMS), with all their tools, are beginning to be seen as powerful resources in education, not only as distance methods, but also as facilitators of the traditional teaching. This study has focused in the development of the LMS Moodle, with the objective of using it as a Blended Learning system, in Undergraduate and Graduate Degree in Production Engineering at Federal University Fluminense (UFF) and Information Systems Undergraduate at Paraíso University. A case study was conducted, about the difficulties encountered in this development and use, about tools, resources and about the feedback from students and teachers.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-10
2009-07-10
2021-03-10T20:44:34Z
2021-03-10T20:44:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18435
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção
Estratégia-Apoio Logístico-Tecnologia e Trabalho
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção
Estratégia-Apoio Logístico-Tecnologia e Trabalho
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038179399761920