Trabalho em grupo na sala de aula universitária

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: MORAES, Norma de Castro lattes
Orientador(a): TOSCHI, Mirza Seabra lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Goiás
Programa de Pós-Graduação: Mestrado em Educação
Departamento: Ciências Humanas
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2029
Resumo: This work presents the results of a qualitative case study carried out in the Pedagogy Faculty of the University of Rio Verde/FESURV. Registered in the Line of Inquiry Teaching Formation and Professionalization, of the Program of Postgraduation in Education, of the Education Faculty /UFG, the study aimed to know and to analyse the way the work in group is developed by the teachers, besides checking the existence of signs of which the work in group carried out in the Course of Pedagogy contributes to the formation of collaborating people. The adopted proceedings included analysis of the teaching plans; application of questionnaires for pupils and teachers of the course; and the realization of two focal groups: one, with teachers; other, with pupils. The theoretical referential system is based on the concepts of mediation and interaction of Vygotsky; it contemplates authors who discuss strategies of application of the work in group; it presents the conception of the collaborative approach. The considered results show that, in spite of a constant practice in the classes, teachers and pupils still find many difficulties in the driving and execution of group activities. The investigation also showed that, in spite of the activities being carried out from a technical dimension, there is a favorable environment so that a culture of collaborative learning is created, strategy that favors the participation, the communication and the interaction among the participants, making possible bigger learning
id UFG-2_30d13994850d088064baf7985cff169f
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2029
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling TOSCHI, Mirza Seabrahttp://lattes.cnpq.br/3959962750556696http://lattes.cnpq.br/0967331435999437MORAES, Norma de Castro2014-07-29T16:10:34Z2009-10-272008-12-01MORAES, Norma de Castro. Group work in the university class. 2008. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2029This work presents the results of a qualitative case study carried out in the Pedagogy Faculty of the University of Rio Verde/FESURV. Registered in the Line of Inquiry Teaching Formation and Professionalization, of the Program of Postgraduation in Education, of the Education Faculty /UFG, the study aimed to know and to analyse the way the work in group is developed by the teachers, besides checking the existence of signs of which the work in group carried out in the Course of Pedagogy contributes to the formation of collaborating people. The adopted proceedings included analysis of the teaching plans; application of questionnaires for pupils and teachers of the course; and the realization of two focal groups: one, with teachers; other, with pupils. The theoretical referential system is based on the concepts of mediation and interaction of Vygotsky; it contemplates authors who discuss strategies of application of the work in group; it presents the conception of the collaborative approach. The considered results show that, in spite of a constant practice in the classes, teachers and pupils still find many difficulties in the driving and execution of group activities. The investigation also showed that, in spite of the activities being carried out from a technical dimension, there is a favorable environment so that a culture of collaborative learning is created, strategy that favors the participation, the communication and the interaction among the participants, making possible bigger learningEste trabalho apresenta os resultados de um estudo de caso qualitativo realizado na Faculdade de Pedagogia da Universidade de Rio Verde/FESURV. Inscrito na Linha de Pesquisa Formação e Profissionalização Docente, do Programa de Pós-graduação em Educação, da Faculdade de Educação/UFG, o estudo objetivou conhecer e analisar a forma como o trabalho em grupo é desenvolvido pelos professores, além de verificar a existência de indícios de que o trabalho em grupo realizado no Curso de Pedagogia contribui para a formação de pessoas colaborativas. Os procedimentos adotados incluíram análise de planos de ensino; aplicação de questionários para alunos e professores do curso; e a realização de dois grupos focais: um, com professores; outro, com alunos. O referencial teórico fundamenta-se nos conceitos de mediação e interação de Vigotski; contempla autores que discutem estratégias de aplicação do trabalho em grupo; apresenta a concepção de abordagem colaborativa. Os resultados encontrados mostram que, apesar de se constituir uma prática constante nas aulas, professores e alunos ainda encontram muitas dificuldades na condução e execução de atividades grupais. A investigação mostrou também que, apesar das atividades serem realizadas a partir de uma dimensão técnica, existe um ambiente favorável para que seja criada uma cultura de aprendizagem colaborativa, estratégia que favorece a participação, a comunicação e a interação entre os participantes, possibilitando maior aprendizadoMade available in DSpace on 2014-07-29T16:10:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_normacastro.pdf: 718367 bytes, checksum: 8e66ebecb35bb4bdae850a1144d3856d (MD5) Previous issue date: 2008-12-01application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4962/dissertacao_normacastro.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências Humanasaula universitáriamediação vigotskianatrabalho em grupoGroup work in the university classCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTrabalho em grupo na sala de aula universitáriaGroup work in the university classinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao_normacastro.pdfapplication/pdf718367http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/3b3e929b-f660-4861-918d-c95173907efd/download8e66ebecb35bb4bdae850a1144d3856dMD51THUMBNAILdissertacao_normacastro.pdf.jpgdissertacao_normacastro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2940http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/06c55849-bae1-4190-8b5e-79d07fbbe418/download606e670f2a0203f5748820f4dd1ebb81MD52tde/20292014-07-30 03:17:46.085open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2029http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:46Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Trabalho em grupo na sala de aula universitária
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Group work in the university class
title Trabalho em grupo na sala de aula universitária
spellingShingle Trabalho em grupo na sala de aula universitária
MORAES, Norma de Castro
aula universitária
mediação vigotskiana
trabalho em grupo
Group work in the university class
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Trabalho em grupo na sala de aula universitária
title_full Trabalho em grupo na sala de aula universitária
title_fullStr Trabalho em grupo na sala de aula universitária
title_full_unstemmed Trabalho em grupo na sala de aula universitária
title_sort Trabalho em grupo na sala de aula universitária
author MORAES, Norma de Castro
author_facet MORAES, Norma de Castro
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv TOSCHI, Mirza Seabra
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3959962750556696
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0967331435999437
dc.contributor.author.fl_str_mv MORAES, Norma de Castro
contributor_str_mv TOSCHI, Mirza Seabra
dc.subject.por.fl_str_mv aula universitária
mediação vigotskiana
trabalho em grupo
topic aula universitária
mediação vigotskiana
trabalho em grupo
Group work in the university class
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Group work in the university class
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work presents the results of a qualitative case study carried out in the Pedagogy Faculty of the University of Rio Verde/FESURV. Registered in the Line of Inquiry Teaching Formation and Professionalization, of the Program of Postgraduation in Education, of the Education Faculty /UFG, the study aimed to know and to analyse the way the work in group is developed by the teachers, besides checking the existence of signs of which the work in group carried out in the Course of Pedagogy contributes to the formation of collaborating people. The adopted proceedings included analysis of the teaching plans; application of questionnaires for pupils and teachers of the course; and the realization of two focal groups: one, with teachers; other, with pupils. The theoretical referential system is based on the concepts of mediation and interaction of Vygotsky; it contemplates authors who discuss strategies of application of the work in group; it presents the conception of the collaborative approach. The considered results show that, in spite of a constant practice in the classes, teachers and pupils still find many difficulties in the driving and execution of group activities. The investigation also showed that, in spite of the activities being carried out from a technical dimension, there is a favorable environment so that a culture of collaborative learning is created, strategy that favors the participation, the communication and the interaction among the participants, making possible bigger learning
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-12-01
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:10:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MORAES, Norma de Castro. Group work in the university class. 2008. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2029
identifier_str_mv MORAES, Norma de Castro. Group work in the university class. 2008. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2029
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/3b3e929b-f660-4861-918d-c95173907efd/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/06c55849-bae1-4190-8b5e-79d07fbbe418/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 8e66ebecb35bb4bdae850a1144d3856d
606e670f2a0203f5748820f4dd1ebb81
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798045001634021376