Os três momentos pedagógicos no ensino de ciências na educação de jovens e adultos da rede pública de Goiânia, Goiás: o caso da dengue
Ano de defesa: | 2013 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Goiás
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Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-graduação em Matemática (IME)
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Departamento: |
Instituto de Matemática e Estatística - IME (RG)
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País: |
Brasil
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2971 |
Resumo: | The Youth and Adult Education (YAE) has a long history in Brazil , the achievements and setbacks, but with a great social importance has contributed significantly to the reduction of illiteracy in the country. Aiming the process of learning in Youth and Adult Education, this work analyze/use a teaching strategy, the Three Pedagogical Moments articulated with the Paulo Freire’s proposal for a liberating and emancipatory education that facilitates learning of scientific contents. The subjects on this study are students of 5th and 6th levels from two public schools in Goiânia, who attend Youth and Adult Education. The survey data were obtained by recording lectures and answering to a questionnaire, which emerged from the analysis categories: naive curiosity and epistemological (CIE); [re]construction concept: from naive to scientific (CIC); the role of questioning: awareness and dialogical (PCD). Content analysis of these categories can be considered that the Three Pedagogical Moments proved an interesting and productive strategy in working with these students. Besides encouraging their participation in class, giving freedom for students to express themselves, it allowed the promotion of meaningful learning of scientific themes, in this case, Dengue |
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Barrio, Juan Bernardino Marqueshttp://lattes.cnpq.br/6859482550702496Oliveira, Leandro GonçalvesMuenchen, CristianeFerrari, Paulo CelsoBarrio, Juan Bernardino Marqueshttp://lattes.cnpq.br/7921997062158301Lyra, Daniella Galiza Gama2014-08-29T22:10:38Z2014-08-292013-11-09LYRA, Daniella Galiza Gama. Os três momentos pedagógicos no ensino de ciências na educação de jovens e adultos da rede pública de Goiânia, Goiás: o caso da dengue. 2013. 117 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2971The Youth and Adult Education (YAE) has a long history in Brazil , the achievements and setbacks, but with a great social importance has contributed significantly to the reduction of illiteracy in the country. Aiming the process of learning in Youth and Adult Education, this work analyze/use a teaching strategy, the Three Pedagogical Moments articulated with the Paulo Freire’s proposal for a liberating and emancipatory education that facilitates learning of scientific contents. The subjects on this study are students of 5th and 6th levels from two public schools in Goiânia, who attend Youth and Adult Education. The survey data were obtained by recording lectures and answering to a questionnaire, which emerged from the analysis categories: naive curiosity and epistemological (CIE); [re]construction concept: from naive to scientific (CIC); the role of questioning: awareness and dialogical (PCD). Content analysis of these categories can be considered that the Three Pedagogical Moments proved an interesting and productive strategy in working with these students. Besides encouraging their participation in class, giving freedom for students to express themselves, it allowed the promotion of meaningful learning of scientific themes, in this case, DengueA Educação de Jovens e Adultos (EJA) possui uma longa trajetória no Brasil, de conquistas de conquistas e retrocessos, mas com uma grande importância social; haja vista que tem contribuído de forma significativa com a diminuição do analfabetismo no país. Visando o processo de ensino-aprendizagem na EJA, o presente trabalho se propõe a analisar/utilizar uma dinâmica de ensino, os Três Momentos Pedagógicos, articulada com a proposta de Paulo Freire para uma educação emancipatória e libertadora, que facilite a aprendizagem de temas científicos. Os sujeitos da pesquisa são alunos das 5ª e 6ª séries do ensino fundamental de duas escolas da Rede Municipal de educação de Goiânia que cursam a EJA. No esenvolvimento da pesquisa os dados foram obtidos através da gravação de aulas e das respostas de um questionário aplicado no final, do qual emergiram as categorias de análise: Curiosidade ingênua e epistemológica (CIE); [Re]Construção conceitual: do ingênuo para o científico (CIC); O papel da problematização: conscientização e dialogicidade (PCD). Da análise de conteúdo dessas categorias, pode-se considerar que os Três Momentos Pedagógicos se mostraram uma estratégia interessante e produtiva no trabalho com esses educandos. Além de estimular a participação dos mesmos durante as aulas, dando liberdade para que se expressem permitindo a promoção de uma aprendizagem com significado social de temas científicos, no caso, a Dengue.Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2014-08-29T22:10:38Z No. of bitstreams: 2 Dissertação_versão final.pdf: 1612851 bytes, checksum: 7738ebf772e212b8bce3875fdf458a05 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Made available in DSpace on 2014-08-29T22:10:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertação_versão final.pdf: 1612851 bytes, checksum: 7738ebf772e212b8bce3875fdf458a05 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5) Previous issue date: 2013-11-09application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/tede/retrieve/6798/Disserta%c3%a7%c3%a3o_vers%c3%a3o%20final.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásPrograma de Pós-graduação em Matemática (IME)UFGBrasilInstituto de Matemática e Estatística - IME (RG)ANGOTTI, J. A. P.; AUTH, M. A. Ciência e Tecnologia: implicações sociais e o papel da Educação. Revista Ciência e Educação, vol. 7, nº 1, p. 15-27, 2001. AULER, D. Movimento ciência-tecnologia-sociedade (CTS): modalidades, problemas e perspectivas em sua implementação no ensino de física. In: VI Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Física. Florianópolis: SBF, 1998. AULER, D. Articulação Entre Pressupostos do Educador Paulo Freire e do Movimento CTS: Novos Caminhos Para a Educação em Ciências. Contexto e Educação. 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The Youth and Adult Education (YAE) has a long history in Brazil , the achievements and setbacks, but with a great social importance has contributed significantly to the reduction of illiteracy in the country. Aiming the process of learning in Youth and Adult Education, this work analyze/use a teaching strategy, the Three Pedagogical Moments articulated with the Paulo Freire’s proposal for a liberating and emancipatory education that facilitates learning of scientific contents. The subjects on this study are students of 5th and 6th levels from two public schools in Goiânia, who attend Youth and Adult Education. The survey data were obtained by recording lectures and answering to a questionnaire, which emerged from the analysis categories: naive curiosity and epistemological (CIE); [re]construction concept: from naive to scientific (CIC); the role of questioning: awareness and dialogical (PCD). Content analysis of these categories can be considered that the Three Pedagogical Moments proved an interesting and productive strategy in working with these students. Besides encouraging their participation in class, giving freedom for students to express themselves, it allowed the promotion of meaningful learning of scientific themes, in this case, Dengue |
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