Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2021
Autor(a) principal: Milêu, Vanessa Mattos Magalhães
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438
Resumo: The main objective of the dissertation is to conceptualize and list the possible contributions of Holistic Education in/for educational practice, linking the idea presented by researcher and philosopher Leonardo Boff in relation to the Ethics of Care. We opted for a qualitative research, addressing characteristics as well as the contributions of this educational proposal, carried out through bibliographical analysis, reflections, hypotheses, questioning, all in order to answer the following research problem: what are the contributions of Holistic Education and the Ethics of Care in contexts involving the teaching-learning process? Therefore, the present work presents reflections that seek to contemplate the foreseen objectives: to approach the chosen theme through Integral Education, Holistic Education, Legislation and the Ethics of Care, conceptualize Holistic Education, carry out a brief survey of Brazilian legislation interrelating it with Holistic Education, in addition to scrutinizing and presenting some reflections based on Boff's knowledge production. In this way, the relevance of this research is justified, since the intention is to unravel and discover if the theme presents can contribute and answer some of the concerns that arise during the educational process. As a final product, we highlight the creation of an Informative Online Booklet addressing the theme involving this educational proposal.
id UFLA_de532d68fcc58b52aaea2dcf4df65810
oai_identifier_str oai:localhost:1/48438
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educaçãoContributions of the ethics of care to a holistic conception of educationEducação holísticaÉtica do cuidadoEducação integralProcesso educativoHolistic educationEthics of careIntegral educationEducational processEducaçãoThe main objective of the dissertation is to conceptualize and list the possible contributions of Holistic Education in/for educational practice, linking the idea presented by researcher and philosopher Leonardo Boff in relation to the Ethics of Care. We opted for a qualitative research, addressing characteristics as well as the contributions of this educational proposal, carried out through bibliographical analysis, reflections, hypotheses, questioning, all in order to answer the following research problem: what are the contributions of Holistic Education and the Ethics of Care in contexts involving the teaching-learning process? Therefore, the present work presents reflections that seek to contemplate the foreseen objectives: to approach the chosen theme through Integral Education, Holistic Education, Legislation and the Ethics of Care, conceptualize Holistic Education, carry out a brief survey of Brazilian legislation interrelating it with Holistic Education, in addition to scrutinizing and presenting some reflections based on Boff's knowledge production. In this way, the relevance of this research is justified, since the intention is to unravel and discover if the theme presents can contribute and answer some of the concerns that arise during the educational process. As a final product, we highlight the creation of an Informative Online Booklet addressing the theme involving this educational proposal.O principal objetivo da dissertação é conceituar e elencar as possíveis contribuições da Educação Holística na/para a prática educativa, interligando a ideia apresentada pelo pesquisador e filósofo Leonardo Boff em relação a Ética do Cuidado. Optou-se pela pesquisa de caráter qualitativo, abordando características, bem como as contribuições dessa proposta educativa, realizadas por meio de análises bibliográficas, reflexões, levantamentos de hipóteses, questionamentos, tudo com intuito de responder ao seguinte problema de pesquisa: quais as contribuições da Educação Holística e da Ética do Cuidado em contextos envolvendo o processo ensino aprendizagem? Para tanto, o presente trabalho apresenta reflexões que buscam contemplar os objetivos previstos: abordar a temática escolhida perpassando pela Educação Integral, Educação Holística, Legislação e a Ética do Cuidado, conceituar Educação Holística, realizar um breve levantamento da legislação brasileira inter-relacionando-a com a Educação Holística, além de perscrutar e apresentar algumas reflexões a partir da produção de conhecimento de Boff. Dessa maneira, justifica-se a relevância desta pesquisa uma vez que a intenção é deslindar e descobrir se a temática apresentada pode contribuir e responder algumas das inquietações que surgem no decorrer do processo educativo. Como produto final, destaca-se a criação de uma Cartilha Online Informativa abordando o tema que envolve essa proposta educativa.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoBarbosa, VanderleiBetlinski, CarlosOliveira, Luiz Fernando deMilêu, Vanessa Mattos Magalhães2021-11-04T21:28:48Z2021-11-04T21:28:48Z2021-11-042021-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMILÊU, V. M. M. Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação. 2021. 68 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-11-04T21:28:48Zoai:localhost:1/48438Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-11-04T21:28:48Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
Contributions of the ethics of care to a holistic conception of education
title Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
spellingShingle Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
Milêu, Vanessa Mattos Magalhães
Educação holística
Ética do cuidado
Educação integral
Processo educativo
Holistic education
Ethics of care
Integral education
Educational process
Educação
title_short Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
title_full Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
title_fullStr Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
title_full_unstemmed Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
title_sort Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação
author Milêu, Vanessa Mattos Magalhães
author_facet Milêu, Vanessa Mattos Magalhães
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barbosa, Vanderlei
Betlinski, Carlos
Oliveira, Luiz Fernando de
dc.contributor.author.fl_str_mv Milêu, Vanessa Mattos Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Educação holística
Ética do cuidado
Educação integral
Processo educativo
Holistic education
Ethics of care
Integral education
Educational process
Educação
topic Educação holística
Ética do cuidado
Educação integral
Processo educativo
Holistic education
Ethics of care
Integral education
Educational process
Educação
description The main objective of the dissertation is to conceptualize and list the possible contributions of Holistic Education in/for educational practice, linking the idea presented by researcher and philosopher Leonardo Boff in relation to the Ethics of Care. We opted for a qualitative research, addressing characteristics as well as the contributions of this educational proposal, carried out through bibliographical analysis, reflections, hypotheses, questioning, all in order to answer the following research problem: what are the contributions of Holistic Education and the Ethics of Care in contexts involving the teaching-learning process? Therefore, the present work presents reflections that seek to contemplate the foreseen objectives: to approach the chosen theme through Integral Education, Holistic Education, Legislation and the Ethics of Care, conceptualize Holistic Education, carry out a brief survey of Brazilian legislation interrelating it with Holistic Education, in addition to scrutinizing and presenting some reflections based on Boff's knowledge production. In this way, the relevance of this research is justified, since the intention is to unravel and discover if the theme presents can contribute and answer some of the concerns that arise during the educational process. As a final product, we highlight the creation of an Informative Online Booklet addressing the theme involving this educational proposal.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-04T21:28:48Z
2021-11-04T21:28:48Z
2021-11-04
2021-08-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MILÊU, V. M. M. Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação. 2021. 68 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438
identifier_str_mv MILÊU, V. M. M. Contribuições da ética do cuidado para uma concepção holística de educação. 2021. 68 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784549775765405696