A influência do perfil de jogador do aluno no desempenho de ferramentas gamificadas no processo ensino-aprendizagem
Ano de defesa: | 2020 |
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Universidade Federal do Maranhão
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PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO/CCET
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Departamento: |
DEPARTAMENTO DE INFORMÁTICA/CCET
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Brasil
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Área do conhecimento CNPq: | |
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Resumo: | Currently, the great challenge for educators is, at the same time, to use the new educational technologies and make students interested in the content that is being exposed. Gamification is often used as an auxiliary tool for teachers to make teaching content more motivating, engaging and creative. However, gamification must be applied with criteria so that it has the desired effects and considering the differences between students. This work aims to analyze the influence of the student’s player profile on the performance of gamified tools through the implementation of a gamification tool that fits the player profile in the teachinglearning process of undergraduate courses in the field of Computing. The tool was applied in three classes at the Federal Institute of Maranhão, in the Information Systems course, in the disciplines of Operating Systems, Computer Networks I and Computer Networks II. The results showed that when offering the most appropriate mechanics according to the student’s player profile, there was a positive influence of around 60% with regard to the mechanics available, thus increasing motivation and engagement in the teaching-learning process. |
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Gamification is often used as an auxiliary tool for teachers to make teaching content more motivating, engaging and creative. However, gamification must be applied with criteria so that it has the desired effects and considering the differences between students. This work aims to analyze the influence of the student’s player profile on the performance of gamified tools through the implementation of a gamification tool that fits the player profile in the teachinglearning process of undergraduate courses in the field of Computing. The tool was applied in three classes at the Federal Institute of Maranhão, in the Information Systems course, in the disciplines of Operating Systems, Computer Networks I and Computer Networks II. The results showed that when offering the most appropriate mechanics according to the student’s player profile, there was a positive influence of around 60% with regard to the mechanics available, thus increasing motivation and engagement in the teaching-learning process.Atualmente, o grande desafio dos educadores é ao mesmo tempo, usar as novas tecnologias educacionais e fazer com que os alunos estejam interessados no conteúdo que está sendo exposto. A Gamificação é utilizada com frequência como ferramenta auxiliar para o docente tornar o conteúdo pedagógico mais motivante, engajante e criativo. Porém, a gamificação deve ser aplicada com critérios para que tenha os efeitos desejados e considerando as diferenças entre os alunos. Este trabalho tem como objetivo a análise da influência do perfil de jogador do aluno no desempenho de ferramentas gamificadas através da implementação de uma ferramenta de gamificação que se adequa ao perfil de jogador no processo ensino-aprendizagem de disciplinas de graduação na área da Computação. A aplicação da ferramenta foi realizada em três turmas do Instituto Federal do Maranhão, no curso de Sistemas de Informação, nas disciplinas de Sistemas Operacionais, Redes de Computadores I e Redes de Computadores II. Os resultados mostraram que ao se oferecer as mecânicas mais adequadas de acordo com o perfil de jogador do aluno houve influência positiva em torno de 60% no que se refere às mecânicas disponibilizadas, aumentando assim a motivação e engajamento no processo ensino-aprendizagem.Submitted by Daniella Santos (daniella.santos@ufma.br) on 2021-02-21T01:07:33Z No. of bitstreams: 1 MarcioCampos.pdf: 1584888 bytes, checksum: 241d042f494dd9ecc346e6e6502be462 (MD5)Made available in DSpace on 2021-02-21T01:07:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MarcioCampos.pdf: 1584888 bytes, checksum: 241d042f494dd9ecc346e6e6502be462 (MD5) Previous issue date: 2020-11-04application/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO/CCETUFMABrasilDEPARTAMENTO DE INFORMÁTICA/CCETGamificaçãoPerfil de jogadorProcesso ensino-aprendizagemGamificationPlayer profileTeaching-learning processCiência da ComputaçãoA influência do perfil de jogador do aluno no desempenho de ferramentas gamificadas no processo ensino-aprendizagemThe influence of the student's player profile on the performance of gamified tools in the teaching-learning processinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALMarcioCampos.pdfMarcioCampos.pdfapplication/pdf1584888http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/3210/2/MarcioCampos.pdf241d042f494dd9ecc346e6e6502be462MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82255http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/3210/1/license.txt97eeade1fce43278e63fe063657f8083MD51tede/32102021-02-20 22:07:33.258oai:tede2: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312021-02-21T01:07:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
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