Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Sousa, Edinaldo Gomes de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://ri.ufmt.br/handle/1/857
Resumo: The public schools, especially the ones offering basic education, are frequented, mostly, by students from low social classes. However, the educational model adopted by the stated does not meet their interests, their dreams and their perspectives. This work is centered in these conflicts, the limits and possibilities of a public education capable of attend the need of mass classes. The subjects of this research are educators and students of a Cuiabá’s public school dealing with youth and adults education. For a result as close as possible of the reality, I choose a qualitative method, with ethnographic, in critical-dialectical perspective. As methodological proceedings we adopted audio records, questionnaire, pre-elaborated interviews, video recordings, reports and observations. The theoretical foundations are based, mostly, in the research of educator like Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel among others. The results revealed in the data analysis show that, even with these conflicts, the actual reality demands a new behavior when dealing with public education, especially to offer mass classes what they really want. The results still show the possibilities of a popular education committed in the public schools universe.
id UFMT_f3effd2225a8236305bedf36ebc90784
oai_identifier_str oai:localhost:1/857
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidadesEducação popularEducador popularAutonomiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPopular educationPopular educatorAutonomyThe public schools, especially the ones offering basic education, are frequented, mostly, by students from low social classes. However, the educational model adopted by the stated does not meet their interests, their dreams and their perspectives. This work is centered in these conflicts, the limits and possibilities of a public education capable of attend the need of mass classes. The subjects of this research are educators and students of a Cuiabá’s public school dealing with youth and adults education. For a result as close as possible of the reality, I choose a qualitative method, with ethnographic, in critical-dialectical perspective. As methodological proceedings we adopted audio records, questionnaire, pre-elaborated interviews, video recordings, reports and observations. The theoretical foundations are based, mostly, in the research of educator like Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel among others. The results revealed in the data analysis show that, even with these conflicts, the actual reality demands a new behavior when dealing with public education, especially to offer mass classes what they really want. The results still show the possibilities of a popular education committed in the public schools universe.CAPESAs escolas públicas, especialmente as que ofertam a educação básica, são freqüentadas na sua maioria absoluta, por educandos das classes populares, porém, o modelo de educação ofertada pelo estado não atende seus interesses, seus sonhos e suas perspectivas. Este trabalho aborda os conflitos, os limites e as possibilidades de uma educação pública que atenda aos interesses das classes populares. Os sujeitos desta pesquisa são educadores e educandos de uma escola pública de Cuiabá, que oferta e educação de jovens e adultos. Para um resultado mais próximo possível da realidade, optei pela pesquisa qualitativa, com um caráter do tipo etnográfico, numa perspectiva crítica-dialética. Como procedimentos metodológicos foram adotados registros de áudio, questionários, entrevistas pré-elaboradas, filmagens, relatos e observações. A fundamentação teórica do estudo se deu, sobretudo, nos estudos de educadores como Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel, entre outros. Os resultados se revelam na análise dos dados que, apesar dos conflitos, a realidade atual, exige um novo olhar para uma educação pública que venha de encontro aos interesses das classes populares. Os resultados anunciam ainda, as possibilidades de a educação popular ser praticada no âmbito das escolas públicas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoPassos, Luiz Augustohttp://lattes.cnpq.br/5248678282985273Silva, Percival Tavares da698.836.298-34http://lattes.cnpq.br/6360865699736828Castilho, Suely Dulce de551.500.631-34http://lattes.cnpq.br/3319256499971932011.741.408-52Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273Sousa, Edinaldo Gomes de2019-02-22T11:53:21Z2012-01-312019-02-22T11:53:21Z2011-05-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSOUSA, Edinaldo Gomes de. Educação popular na escola pública: conflitos, limites e possibilidades. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2011.http://ri.ufmt.br/handle/1/857porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-02-25T07:07:23ZRepositório InstitucionalPUB
dc.title.none.fl_str_mv Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
title Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
spellingShingle Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
Sousa, Edinaldo Gomes de
Educação popular
Educador popular
Autonomia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Popular education
Popular educator
Autonomy
title_short Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
title_full Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
title_fullStr Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
title_full_unstemmed Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
title_sort Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
author Sousa, Edinaldo Gomes de
author_facet Sousa, Edinaldo Gomes de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Passos, Luiz Augusto
http://lattes.cnpq.br/5248678282985273
Silva, Percival Tavares da
698.836.298-34
http://lattes.cnpq.br/6360865699736828
Castilho, Suely Dulce de
551.500.631-34
http://lattes.cnpq.br/3319256499971932
011.741.408-52
Passos, Luiz Augusto
011.741.408-52
http://lattes.cnpq.br/5248678282985273
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Edinaldo Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação popular
Educador popular
Autonomia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Popular education
Popular educator
Autonomy
topic Educação popular
Educador popular
Autonomia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Popular education
Popular educator
Autonomy
description The public schools, especially the ones offering basic education, are frequented, mostly, by students from low social classes. However, the educational model adopted by the stated does not meet their interests, their dreams and their perspectives. This work is centered in these conflicts, the limits and possibilities of a public education capable of attend the need of mass classes. The subjects of this research are educators and students of a Cuiabá’s public school dealing with youth and adults education. For a result as close as possible of the reality, I choose a qualitative method, with ethnographic, in critical-dialectical perspective. As methodological proceedings we adopted audio records, questionnaire, pre-elaborated interviews, video recordings, reports and observations. The theoretical foundations are based, mostly, in the research of educator like Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel among others. The results revealed in the data analysis show that, even with these conflicts, the actual reality demands a new behavior when dealing with public education, especially to offer mass classes what they really want. The results still show the possibilities of a popular education committed in the public schools universe.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-13
2012-01-31
2019-02-22T11:53:21Z
2019-02-22T11:53:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Edinaldo Gomes de. Educação popular na escola pública: conflitos, limites e possibilidades. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2011.
http://ri.ufmt.br/handle/1/857
identifier_str_mv SOUSA, Edinaldo Gomes de. Educação popular na escola pública: conflitos, limites e possibilidades. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2011.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777380697724420096