Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina
Ano de defesa: | 2016 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal da Paraíba
Brasil Comunicação Programa de Pós-Graduação em Comunicação UFPB |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9790 |
Resumo: | The terrorist attack that hit the World Trade Center in New York on September 11, 2001, caused a historical impact in the United States of America, awakening in the country’s cultural industry a massive, patriotic reaction of endorsement of the War on Terror that followed. One of the centerpieces of that period, the American Superhero, however, was also mobilized to articulate criticism to the George W. Bush’s military campaign in some comics of the time, which also problematized the condition of that mythical figure of mass culture, a recognized nationalist symbol, during an increasingly contested government – by both the domestic population and the global community. This study aims to present the Ex Machina series, by Brian K. Vaughan and Tony Harris, as a radical example of this production, invoking the methodological support of Discourse Analysis to reveal the corrupt protagonist Mitchell Hundred (or The Great Machine ) – elected mayor of New York City after saving one of the Twin Towers on a reimagined September 11 – not only as a critical reflection of the Bush administration, but a demythifying appropriation of the American Superhero, one that invests itself with a critical view of the constitutive ideology of the superheroic paradigm and shows it as a reproduction of the redemptive and benevolent facade under which the USA imposes its international authority, in alleged missions for world peace, while obscure abuses and controversial geopolitical ambitions. |
id |
UFPB_1e55be4c9ceedcbe001fb0f2cd0a1ad0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/9790 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex MachinaHistórias em QuadrinhosAnálise do DiscursoSuper-heróis11 de SetembroDiscourse AnalysisSeptember 11ComicsSuperheroesCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThe terrorist attack that hit the World Trade Center in New York on September 11, 2001, caused a historical impact in the United States of America, awakening in the country’s cultural industry a massive, patriotic reaction of endorsement of the War on Terror that followed. One of the centerpieces of that period, the American Superhero, however, was also mobilized to articulate criticism to the George W. Bush’s military campaign in some comics of the time, which also problematized the condition of that mythical figure of mass culture, a recognized nationalist symbol, during an increasingly contested government – by both the domestic population and the global community. This study aims to present the Ex Machina series, by Brian K. Vaughan and Tony Harris, as a radical example of this production, invoking the methodological support of Discourse Analysis to reveal the corrupt protagonist Mitchell Hundred (or The Great Machine ) – elected mayor of New York City after saving one of the Twin Towers on a reimagined September 11 – not only as a critical reflection of the Bush administration, but a demythifying appropriation of the American Superhero, one that invests itself with a critical view of the constitutive ideology of the superheroic paradigm and shows it as a reproduction of the redemptive and benevolent facade under which the USA imposes its international authority, in alleged missions for world peace, while obscure abuses and controversial geopolitical ambitions.O ataque terrorista que atingiu o World Trade Center, em Nova York, no dia 11 de setembro de 2001, causou impacto histórico nos Estados Unidos da América, despertando na indústria cultural do país uma massiva reação patriótica de endosso à Guerra ao Terror que se seguiu. Uma das peças centrais desse período, o Super-herói Americano, porém, também foi mobilizado para articular críticas à campanha militar de George W. Bush em alguns quadrinhos da época, que ainda problematizaram a condição daquela figura mítica da cultura de massa, reconhecido símbolo nacionalista, durante um governo crescentemente contestado – tanto pela população doméstica quanto pela comunidade global. Este estudo se propõe a apresentar a série Ex Machina, de Brian K. Vaughan e Tony Harris, como um exemplar radical dessa produção, invocando o suporte metodológico da Análise do Discurso para revelar o corrompido protagonista Mitchell Hundred (ou A Grande Máquina) – eleito prefeito de Nova York após salvar uma das Torres Gêmeas num reimaginado 11 de Setembro – não apenas como reflexo crítico da administração Bush, mas uma apropriação desmitificadora do Super-herói Americano, que se investe de uma visão crítica da ideologia constitutiva do paradigma super-heroico e o evidencia como uma reprodução da fachada redentora e benevolente sob a qual os EUA impõem sua autoridade internacional, em supostas missões pela paz mundial, enquanto obscurecem abusos e ambições geopolíticas controversas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilComunicaçãoPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUFPBMagalhães, Henrique Paiva dePinheiro, Victor Souza2018-04-06T20:00:29Z2018-07-20T23:51:02Z2018-07-20T23:51:02Z2016-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPINHEIRO, Victor Souza. Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina, 2016. 161 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9790porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:07:11Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9790Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:07:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
title |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
spellingShingle |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina Pinheiro, Victor Souza Histórias em Quadrinhos Análise do Discurso Super-heróis 11 de Setembro Discourse Analysis September 11 Comics Superheroes CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
title_full |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
title_fullStr |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
title_full_unstemmed |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
title_sort |
Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina |
author |
Pinheiro, Victor Souza |
author_facet |
Pinheiro, Victor Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Magalhães, Henrique Paiva de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Victor Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Histórias em Quadrinhos Análise do Discurso Super-heróis 11 de Setembro Discourse Analysis September 11 Comics Superheroes CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Histórias em Quadrinhos Análise do Discurso Super-heróis 11 de Setembro Discourse Analysis September 11 Comics Superheroes CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The terrorist attack that hit the World Trade Center in New York on September 11, 2001, caused a historical impact in the United States of America, awakening in the country’s cultural industry a massive, patriotic reaction of endorsement of the War on Terror that followed. One of the centerpieces of that period, the American Superhero, however, was also mobilized to articulate criticism to the George W. Bush’s military campaign in some comics of the time, which also problematized the condition of that mythical figure of mass culture, a recognized nationalist symbol, during an increasingly contested government – by both the domestic population and the global community. This study aims to present the Ex Machina series, by Brian K. Vaughan and Tony Harris, as a radical example of this production, invoking the methodological support of Discourse Analysis to reveal the corrupt protagonist Mitchell Hundred (or The Great Machine ) – elected mayor of New York City after saving one of the Twin Towers on a reimagined September 11 – not only as a critical reflection of the Bush administration, but a demythifying appropriation of the American Superhero, one that invests itself with a critical view of the constitutive ideology of the superheroic paradigm and shows it as a reproduction of the redemptive and benevolent facade under which the USA imposes its international authority, in alleged missions for world peace, while obscure abuses and controversial geopolitical ambitions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-26 2018-04-06T20:00:29Z 2018-07-20T23:51:02Z 2018-07-20T23:51:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PINHEIRO, Victor Souza. Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina, 2016. 161 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9790 |
identifier_str_mv |
PINHEIRO, Victor Souza. Mito Desmascarado: o super-herói Americano em Ex Machina, 2016. 161 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9790 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Comunicação Programa de Pós-Graduação em Comunicação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Comunicação Programa de Pós-Graduação em Comunicação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801843119978708992 |