Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2021
Autor(a) principal: Luz Bisneta, Beatriz Xavier Macedo da
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23016
Resumo: In the middle of March 2020, the world began to live with the effects of the new coronavirus pandemic. The efforts expended by the responsible authorities were concentrated on non-pharmacological measures for the prevention of the transmission of the disease, such as social distancing. The collapse caused by the COVID-19 resulted in the cancelling of classes in schools and universities, affecting more than 90% of students worldwide (UNESCO, 2020). The impacts of these measures were felt massively by the most vulnerable populations, such as those people deprived of their liberty. The present study, based on documental research, including written sources (official documents or those produced on the basis of daily experience) and visual sources (maps, photographs, amongst others), was initiated in May 2020 and concluded in May 2021. In the light of theoretical contributions from Achille Mbembe, Karl Marx, Michel Foucault and Paulo Freire, it proposes a theoretical-reflexive approach, as a way of demonstrating that the offer of educational activities in the prison system – guaranteed by public policy- suffered an expressive process of degradation during the period of the pandemic, which represented yet another, amongst the many omissions of the State in relation to this group, and produced malevolent effects with respect to the dignity of the human being and to the right of the prisoner to social reintegration.
id UFPB_24863f66b770723860b531dc6e0c335b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/23016
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileirasEducação nas prisõesEducação de jovens e adultosPandemia Covid 2019Direitos humanosEducação de pessoas privadas de liberdadeEducation in prisonsYouth and adult educationCOVID-19 pandemicHuman rightsEducation for people deprived of libertyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the middle of March 2020, the world began to live with the effects of the new coronavirus pandemic. The efforts expended by the responsible authorities were concentrated on non-pharmacological measures for the prevention of the transmission of the disease, such as social distancing. The collapse caused by the COVID-19 resulted in the cancelling of classes in schools and universities, affecting more than 90% of students worldwide (UNESCO, 2020). The impacts of these measures were felt massively by the most vulnerable populations, such as those people deprived of their liberty. The present study, based on documental research, including written sources (official documents or those produced on the basis of daily experience) and visual sources (maps, photographs, amongst others), was initiated in May 2020 and concluded in May 2021. In the light of theoretical contributions from Achille Mbembe, Karl Marx, Michel Foucault and Paulo Freire, it proposes a theoretical-reflexive approach, as a way of demonstrating that the offer of educational activities in the prison system – guaranteed by public policy- suffered an expressive process of degradation during the period of the pandemic, which represented yet another, amongst the many omissions of the State in relation to this group, and produced malevolent effects with respect to the dignity of the human being and to the right of the prisoner to social reintegration.NenhumaEm meados de março de dois mil e vinte, o mundo passou a conviver com os desdobramentos da pandemia do novo coronavírus. Os esforços despendidos pelas autoridades responsáveis se concentraram em medidas não farmacológicas de prevenção da transmissão da doença, como o distanciamento social. Este colapso causado pela Covid-19 gerou o cancelamento das aulas em escolas e em universidades, afetando mais de 90% dos estudantes do mundo (UNESCO, 2020). Tais impactos foram massivamente sentidos pelas populações mais vulneráveis, como é o caso das pessoas privadas de liberdade. Desse modo, com base em pesquisa documental, a partir de fontes escritas (documentos oficiais ou gerados por meio de experiências cotidianas) e fontes visuais (mapas, fotografias, entre outros), iniciada em maio de 2020, com conclusão em maio de 2021, o presente trabalho, à luz das contribuições teóricas de Achille Mbembe, Karl Marx, Michel Foucault e Paulo Freire, propõe uma abordagem teórico-reflexiva, de modo a atestar que a oferta educacional no sistema prisional – resguardada por políticas públicas – sofreu, durante o período pandêmico, expressiva precarização, sendo mais uma, entre tantas omissões promovidas pelo Estado a esse grupo, resultando em efeitos nocivos à premissa do respeito à dignidade da pessoa humana e ao direito do preso à reintegração social.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBIreland, Timothy Denishttp://lattes.cnpq.br/5935627249778242Luz Bisneta, Beatriz Xavier Macedo da2022-06-06T20:21:05Z2022-01-062022-06-06T20:21:05Z2021-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23016porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T14:15:45Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/23016Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T14:15:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
title Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
spellingShingle Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
Luz Bisneta, Beatriz Xavier Macedo da
Educação nas prisões
Educação de jovens e adultos
Pandemia Covid 2019
Direitos humanos
Educação de pessoas privadas de liberdade
Education in prisons
Youth and adult education
COVID-19 pandemic
Human rights
Education for people deprived of liberty
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
title_full Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
title_fullStr Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
title_full_unstemmed Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
title_sort Educação sufocada: os impactos da Covid-19 nas atividades educacionais de unidades prisionais brasileiras
author Luz Bisneta, Beatriz Xavier Macedo da
author_facet Luz Bisneta, Beatriz Xavier Macedo da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ireland, Timothy Denis
http://lattes.cnpq.br/5935627249778242
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz Bisneta, Beatriz Xavier Macedo da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação nas prisões
Educação de jovens e adultos
Pandemia Covid 2019
Direitos humanos
Educação de pessoas privadas de liberdade
Education in prisons
Youth and adult education
COVID-19 pandemic
Human rights
Education for people deprived of liberty
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação nas prisões
Educação de jovens e adultos
Pandemia Covid 2019
Direitos humanos
Educação de pessoas privadas de liberdade
Education in prisons
Youth and adult education
COVID-19 pandemic
Human rights
Education for people deprived of liberty
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In the middle of March 2020, the world began to live with the effects of the new coronavirus pandemic. The efforts expended by the responsible authorities were concentrated on non-pharmacological measures for the prevention of the transmission of the disease, such as social distancing. The collapse caused by the COVID-19 resulted in the cancelling of classes in schools and universities, affecting more than 90% of students worldwide (UNESCO, 2020). The impacts of these measures were felt massively by the most vulnerable populations, such as those people deprived of their liberty. The present study, based on documental research, including written sources (official documents or those produced on the basis of daily experience) and visual sources (maps, photographs, amongst others), was initiated in May 2020 and concluded in May 2021. In the light of theoretical contributions from Achille Mbembe, Karl Marx, Michel Foucault and Paulo Freire, it proposes a theoretical-reflexive approach, as a way of demonstrating that the offer of educational activities in the prison system – guaranteed by public policy- suffered an expressive process of degradation during the period of the pandemic, which represented yet another, amongst the many omissions of the State in relation to this group, and produced malevolent effects with respect to the dignity of the human being and to the right of the prisoner to social reintegration.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
2022-06-06T20:21:05Z
2022-01-06
2022-06-06T20:21:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23016
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843204458283008