Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014)
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal da Paraíba
Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11903 |
Resumo: | This research aims to discuss the formation of History teachers based on the experiences of the Subproject of the Institutional Scholarship Program to the Teaching Initiation (PIBID) in the History area, at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) Center Campus for Higher Education (CERES) between 2009 and 2014. In this sense, we intend to analyze: how the coordinators of the PIBID-History subproject thought and planned the activities of the students involved in the project, having the school as a space for teacher training. Therefore, as an analysis criterion, we identify two subproject moments in the CERES. Which we call coordination I (2009-2011) and coordination II (2012-2014). This division is justified, for the period in which each coordinator remained at the head of the Subproject. We used, for our analyzes the methodology of qualitative research, with study of documental and oral sources. And, in order to discuss theoretically, we call for this study, some researchers in the field of Historical research and Education, such as Jörn Rüsen, Fernando Cerri, Bernadette Gatti, Vera Candau, Antônio Nóvoa, among others. |
id |
UFPB_7f780792000940cee344cea9eeb8f610 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11903 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014)Ensino de HistóriaFormação de ProfessoresPIBIDPolíticas PúblicasUFRN / CERESHistory teachingTeacher trainingPIBIDPublic policyUFRN / CERESCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis research aims to discuss the formation of History teachers based on the experiences of the Subproject of the Institutional Scholarship Program to the Teaching Initiation (PIBID) in the History area, at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) Center Campus for Higher Education (CERES) between 2009 and 2014. In this sense, we intend to analyze: how the coordinators of the PIBID-History subproject thought and planned the activities of the students involved in the project, having the school as a space for teacher training. Therefore, as an analysis criterion, we identify two subproject moments in the CERES. Which we call coordination I (2009-2011) and coordination II (2012-2014). This division is justified, for the period in which each coordinator remained at the head of the Subproject. We used, for our analyzes the methodology of qualitative research, with study of documental and oral sources. And, in order to discuss theoretically, we call for this study, some researchers in the field of Historical research and Education, such as Jörn Rüsen, Fernando Cerri, Bernadette Gatti, Vera Candau, Antônio Nóvoa, among others.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEssa pesquisa tem por finalidade discutir a formação de professores de História com base nas experiências do subprojeto do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) da área História, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) Campus Centro de Ensino Superior do Seridó (CERES) entre os anos de 2009 e 2014. Nesse sentido, temos por objetivo analisar como os coordenadores do subprojeto PIBID-História pensaram e planejaram as atividades dos bolsistas envolvidos no projeto, tendo a escola como espaço de formação docente. Portanto, como critério de análise, identificamos dois momentos do subprojeto no CERES, que denominamos de coordenação I (2009-2011) e coordenação II (2012-2014). Essa divisão é justificada, pelo período em que cada coordenador permaneceu à frente do subprojeto. Utilizamos, para nossas análises a metodologia de pesquisa qualitativa, com estudo das fontes documentais e orais. E a fim de discutir teoricamente, chamamos para esse estudo alguns pesquisadores do campo da pesquisa histórica e da educação como Jörn Rüsen, Fernando Cerri, Bernadete Gatti, Vera Candau, Antônio Nóvoa, dentre outros.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBNunes, Paulo Giovani Antoninohttp://lattes.cnpq.br/1940162740032485Trindade, Ana Carla de Medeiros2018-10-05T15:08:59Z2018-10-052018-10-05T15:08:59Z2017-08-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11903porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-10-06T06:01:14Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11903Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-10-06T06:01:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
title |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
spellingShingle |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) Trindade, Ana Carla de Medeiros Ensino de História Formação de Professores PIBID Políticas Públicas UFRN / CERES History teaching Teacher training PIBID Public policy UFRN / CERES CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
title_full |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
title_fullStr |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
title_full_unstemmed |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
title_sort |
Formação de professores de história: memórias do subprojeto PIBID-história na UFRN/Ceres (2009-2014) |
author |
Trindade, Ana Carla de Medeiros |
author_facet |
Trindade, Ana Carla de Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nunes, Paulo Giovani Antonino http://lattes.cnpq.br/1940162740032485 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Ana Carla de Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História Formação de Professores PIBID Políticas Públicas UFRN / CERES History teaching Teacher training PIBID Public policy UFRN / CERES CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
Ensino de História Formação de Professores PIBID Políticas Públicas UFRN / CERES History teaching Teacher training PIBID Public policy UFRN / CERES CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This research aims to discuss the formation of History teachers based on the experiences of the Subproject of the Institutional Scholarship Program to the Teaching Initiation (PIBID) in the History area, at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) Center Campus for Higher Education (CERES) between 2009 and 2014. In this sense, we intend to analyze: how the coordinators of the PIBID-History subproject thought and planned the activities of the students involved in the project, having the school as a space for teacher training. Therefore, as an analysis criterion, we identify two subproject moments in the CERES. Which we call coordination I (2009-2011) and coordination II (2012-2014). This division is justified, for the period in which each coordinator remained at the head of the Subproject. We used, for our analyzes the methodology of qualitative research, with study of documental and oral sources. And, in order to discuss theoretically, we call for this study, some researchers in the field of Historical research and Education, such as Jörn Rüsen, Fernando Cerri, Bernadette Gatti, Vera Candau, Antônio Nóvoa, among others. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-11 2018-10-05T15:08:59Z 2018-10-05 2018-10-05T15:08:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11903 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801843159678844928 |