O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: Ferreira, Ivo Júnior Celestino
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Psicologia Social
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19651
Resumo: In the last third of the twentienth century, due to the structural crisis of capital, the world of labour has undergone significant changes and the central tendency of this movement has been the precariousness of work conditions in a global scope. Having a theoretical basis of Marxism and social psychology of work, the present work aims to apprehend the impacts of the structural precariousness of labour in the lives of working class individuals from the analysis of of some cinematographic works, seeking to identify the way in which these works have managed to capture the determinations of the new world of labour, in particular the phenomenon of precariousness of life. For this, we started from the ideas about art as a way of knowing reality, developed by the Hungarian philosopher Georg Lukács. The works selected for analysis were: Mondays in the Sun (2002), by Fernando León de Aranoa; Two days, one night (2014), by the Dardenne brothers and I, Daniel Blake (2016), by Ken Loach. For the analysis, we used the critical method of Antonio Candido, each piece being analyzed individually and then try to point out the convergences and divergences between them. The conclusions we reached indicate that the new cinema of labour has proved fruitful in apprehending, through aesthetic means, the determinations of the new world of labour and the precariousness of life, thus bringing important contributions so that we can understand the main contradictions and challenges of our historical time.
id UFPB_a016d1f3bd59c6e4709f96aec25ca6c0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/19651
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vidaPsicologia socialPrecarização da vidaNovo mundo do trabalhoCinemaSocial psychologyPrecarious lifeNew world of workMovieCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAIn the last third of the twentienth century, due to the structural crisis of capital, the world of labour has undergone significant changes and the central tendency of this movement has been the precariousness of work conditions in a global scope. Having a theoretical basis of Marxism and social psychology of work, the present work aims to apprehend the impacts of the structural precariousness of labour in the lives of working class individuals from the analysis of of some cinematographic works, seeking to identify the way in which these works have managed to capture the determinations of the new world of labour, in particular the phenomenon of precariousness of life. For this, we started from the ideas about art as a way of knowing reality, developed by the Hungarian philosopher Georg Lukács. The works selected for analysis were: Mondays in the Sun (2002), by Fernando León de Aranoa; Two days, one night (2014), by the Dardenne brothers and I, Daniel Blake (2016), by Ken Loach. For the analysis, we used the critical method of Antonio Candido, each piece being analyzed individually and then try to point out the convergences and divergences between them. The conclusions we reached indicate that the new cinema of labour has proved fruitful in apprehending, through aesthetic means, the determinations of the new world of labour and the precariousness of life, thus bringing important contributions so that we can understand the main contradictions and challenges of our historical time.Fundação de Apoio à Pesquisa Científica e Tecnológica do Estado de Santa Catarina - FAPESCNo último terço do século XX, em decorrência do processo de crise estrutural do capital, o mundo do trabalho passou por significativas transformações e a tendência central desse movimento tem sido a precarização do trabalho em âmbito global. Tendo por base teórica o marxismo e a psicologia social do trabalho, o presente trabalho objetiva apreender os impactos da precarização estrutural do trabalho na vida dos indivíduos da classe trabalhadora a partir da análise de algumas obras cinematográficas, procurando identificar a forma como estas obras têm conseguido captar as determinações do novo mundo do trabalho, em especial, o fenômeno da precarização da vida. Para isso, partimos das ideias acerca da arte como uma forma de conhecimento da realidade, desenvolvidas pelo filósofo húngaro Georg Lukács. As obras selecionadas para a análise foram: Segunda-feira ao Sol (2002), de Fernando León de Aranoa; Dois dias, uma noite (2014), dos irmãos Dardenne e Eu, Daniel Blake (2016), de Ken Loach. Para a análise, recorremos ao método crítico de Antonio Candido, sendo cada obra analisada individualmente e posteriormente procuramos apontar as convergências e divergências entre elas. As conclusões a que chegamos indicam que o novo cinema do trabalho tem se mostrado fecundo em apreender, por meios estéticos, as determinações do novo mundo do trabalho e da precarização da vida, trazendo, dessa forma, importantes contribuições para que possamos compreender as principais contradições e desafios de nosso tempo histórico.Universidade Federal da ParaíbaBrasilPsicologia SocialPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUFPBAraújo, Anísio José da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4488993878025317Ferreira, Ivo Júnior Celestino2021-03-01T01:47:43Z2020-03-022021-03-01T01:47:43Z2019-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19651porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-05T13:55:44Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/19651Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-05T13:55:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
title O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
spellingShingle O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
Ferreira, Ivo Júnior Celestino
Psicologia social
Precarização da vida
Novo mundo do trabalho
Cinema
Social psychology
Precarious life
New world of work
Movie
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
title_full O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
title_fullStr O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
title_full_unstemmed O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
title_sort O novo mundo do trabalho no cinema: a precarização da vida
author Ferreira, Ivo Júnior Celestino
author_facet Ferreira, Ivo Júnior Celestino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Araújo, Anísio José da Silva
http://lattes.cnpq.br/4488993878025317
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Ivo Júnior Celestino
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia social
Precarização da vida
Novo mundo do trabalho
Cinema
Social psychology
Precarious life
New world of work
Movie
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Psicologia social
Precarização da vida
Novo mundo do trabalho
Cinema
Social psychology
Precarious life
New world of work
Movie
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description In the last third of the twentienth century, due to the structural crisis of capital, the world of labour has undergone significant changes and the central tendency of this movement has been the precariousness of work conditions in a global scope. Having a theoretical basis of Marxism and social psychology of work, the present work aims to apprehend the impacts of the structural precariousness of labour in the lives of working class individuals from the analysis of of some cinematographic works, seeking to identify the way in which these works have managed to capture the determinations of the new world of labour, in particular the phenomenon of precariousness of life. For this, we started from the ideas about art as a way of knowing reality, developed by the Hungarian philosopher Georg Lukács. The works selected for analysis were: Mondays in the Sun (2002), by Fernando León de Aranoa; Two days, one night (2014), by the Dardenne brothers and I, Daniel Blake (2016), by Ken Loach. For the analysis, we used the critical method of Antonio Candido, each piece being analyzed individually and then try to point out the convergences and divergences between them. The conclusions we reached indicate that the new cinema of labour has proved fruitful in apprehending, through aesthetic means, the determinations of the new world of labour and the precariousness of life, thus bringing important contributions so that we can understand the main contradictions and challenges of our historical time.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-29
2020-03-02
2021-03-01T01:47:43Z
2021-03-01T01:47:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19651
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Psicologia Social
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Psicologia Social
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1798964171558092800