África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Silva, Rodrigo Ferreira da
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11977
Resumo: The objective of this work is to analyze how Castro Alves in his poetics understood the construction of Africa, as well as his representation of the transatlantic crossing, and also in this perspective, to understand the role of constructing an allusion to Palmares, clearly a resistance of the blacks to the slave system, which we call Africa to Brazilian. In this way, we intend to travel in the representation that the poet made about Africa in Vozes D'África (1868), the crossing in Navio Negreiro (1868) and the construction of a freedom, in slavery soil in Salute to Palmares (1870). Methodologically, for this research was selected only three poems to understand his thinking, present in his work The Slaves (1883), which brought together his poetic production posthumously, always positioned contrary to slavery and the situation of the Negro by Brazilian slave society. As a theoretical support, we base our studies on Edison Carneiro (1937), Costa e Silva (2006), Afrânio Peixoto (1947), João José Reis (1995), Rocha Pitta (1952), Nina Rodrigues (1976) and Paul Gilroy) that allied with other researchers we could understand this archeology of the thought of Castro Alves. In spite of the innumerable incongruities that the poet presents in his poetry, he dedicates himself to uncommon questions that is the black and his enslavement, presenting him sometimes as participant, agent and fighter, now presents as suffering and docile, leaving puzzles in his thoughts about freedom in his poetics.
id UFPB_a53c8233c630ee2e7de8d7d02b22ef28
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11977
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)HistóriaPoesiaEscravidãoÁfricaCastro AlvesHistoryPoetrySlaveryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThe objective of this work is to analyze how Castro Alves in his poetics understood the construction of Africa, as well as his representation of the transatlantic crossing, and also in this perspective, to understand the role of constructing an allusion to Palmares, clearly a resistance of the blacks to the slave system, which we call Africa to Brazilian. In this way, we intend to travel in the representation that the poet made about Africa in Vozes D'África (1868), the crossing in Navio Negreiro (1868) and the construction of a freedom, in slavery soil in Salute to Palmares (1870). Methodologically, for this research was selected only three poems to understand his thinking, present in his work The Slaves (1883), which brought together his poetic production posthumously, always positioned contrary to slavery and the situation of the Negro by Brazilian slave society. As a theoretical support, we base our studies on Edison Carneiro (1937), Costa e Silva (2006), Afrânio Peixoto (1947), João José Reis (1995), Rocha Pitta (1952), Nina Rodrigues (1976) and Paul Gilroy) that allied with other researchers we could understand this archeology of the thought of Castro Alves. In spite of the innumerable incongruities that the poet presents in his poetry, he dedicates himself to uncommon questions that is the black and his enslavement, presenting him sometimes as participant, agent and fighter, now presents as suffering and docile, leaving puzzles in his thoughts about freedom in his poetics.NenhumaO objetivo deste trabalho é analisar como Castro Alves em sua poética compreendeu a construção de África, bem como sua representação da travessia transatlântica, e ainda nesta perspectiva, compreender o papel de construir uma alusão a Palmares, nitidamente uma resistência dos negros ao sistema escravocrata, ao qual chamamos de África à brasileira. Deste modo, pretendemos viajar na representação que o poeta fez sobre África em Vozes D’África (1868), a travessia em Navio Negreiro (1868) e a construção de uma liberdade, em solo escravagista em Saudação a Palmares (1870). Metodologicamente, para esta pesquisa foi selecionado apenas três poemas para compreensão de seu pensamento, presentes em sua obra Os Escravos (1883), que reuniu sua produção poética postumamente, sempre posicionado contrário a escravidão e a situação do negro pela sociedade escravocrata brasileira. Como suporte teórico, embasamos nossos estudos em Edison Carneiro (1937), Costa e Silva (2006), Afrânio Peixoto (1947), João José Reis (1995), Rocha Pitta (1952), Nina Rodrigues (1976) e Paul Gilroy (2001) que aliados a outros pesquisadores pudemos compreender essa arqueologia do pensamento de Castro Alves. Apesar das inúmeras incongruências que o poeta apresenta em sua poesia, dedica-se a questões incomuns que é o negro e sua consequente escravização, apresentando-o ora como partícipe, agente e lutador, ora apresenta como sofrido e dócil, deixando enigmas em seu pensamento sobre a liberdade na sua poética.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBFlores, Élio Chaveshttp://lattes.cnpq.br/1339690499643152Silva, Rodrigo Ferreira da2018-10-11T12:50:30Z2018-10-112018-10-11T12:50:30Z2017-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11977porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-10-12T06:01:01Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11977Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-10-12T06:01:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
title África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
spellingShingle África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
Silva, Rodrigo Ferreira da
História
Poesia
Escravidão
África
Castro Alves
History
Poetry
Slavery
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
title_full África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
title_fullStr África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
title_full_unstemmed África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
title_sort África, travessia e liberdade: Uma viagem historiográfica pela a poesia de Castro Alves (1863-1870)
author Silva, Rodrigo Ferreira da
author_facet Silva, Rodrigo Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Flores, Élio Chaves
http://lattes.cnpq.br/1339690499643152
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rodrigo Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv História
Poesia
Escravidão
África
Castro Alves
History
Poetry
Slavery
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic História
Poesia
Escravidão
África
Castro Alves
History
Poetry
Slavery
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description The objective of this work is to analyze how Castro Alves in his poetics understood the construction of Africa, as well as his representation of the transatlantic crossing, and also in this perspective, to understand the role of constructing an allusion to Palmares, clearly a resistance of the blacks to the slave system, which we call Africa to Brazilian. In this way, we intend to travel in the representation that the poet made about Africa in Vozes D'África (1868), the crossing in Navio Negreiro (1868) and the construction of a freedom, in slavery soil in Salute to Palmares (1870). Methodologically, for this research was selected only three poems to understand his thinking, present in his work The Slaves (1883), which brought together his poetic production posthumously, always positioned contrary to slavery and the situation of the Negro by Brazilian slave society. As a theoretical support, we base our studies on Edison Carneiro (1937), Costa e Silva (2006), Afrânio Peixoto (1947), João José Reis (1995), Rocha Pitta (1952), Nina Rodrigues (1976) and Paul Gilroy) that allied with other researchers we could understand this archeology of the thought of Castro Alves. In spite of the innumerable incongruities that the poet presents in his poetry, he dedicates himself to uncommon questions that is the black and his enslavement, presenting him sometimes as participant, agent and fighter, now presents as suffering and docile, leaving puzzles in his thoughts about freedom in his poetics.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-28
2018-10-11T12:50:30Z
2018-10-11
2018-10-11T12:50:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11977
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11977
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843160241930240