Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2016
Autor(a) principal: Muniz, Joani de Mélo
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9879
Resumo: The present study is a master dissertation heat, presents an ethnographic qualitative study. We investigate, question and analyze the conceptions al ruit deaf people, built in different social contexts and uttered by mothers of deaf kids. We analyze how those conceptions influence the was in witch mothers work daily with their deaf children, and are related to the process of acquisition/learning of sign language. The study is organized in three chapters. The first one is introductory, where I work the fundamental appointments of which emerged the interest in researching them, in the second chapter we present the methodological perspective and in the last one we present an analytical theoretical discussion around the objectives of this study. Discussion about the conceptions of deficiency and difference are articulated based on authors of Cultural Studies of Education and Deaf Studies, such as Goldfeld (1997), Silva (2000), Skliar (1997, 2005), Perlin (2003), Ladd (2005), Sa (2006), Santana (2007), Lopes (2011), among o hers. The categories of identity and difference are the pillars of discussion, of sign languages. The data show that the abnormality of deaf condition is still predominant in mother's conceptions, although the there are already conceptions that regard deaf people in thru differentiated cultural aspect, which shows a change not only in the characteristics of discourse, but mainly in the practice of everyday relations between mothers and sons and daughters.
id UFPB_b09c4aa8a60d7cde35a78edb95ae6695
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/9879
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinaisMães de SurdosConcepções sobre o ser SurdoDeficiência e DiferençaDeaf Mothersconceptions about being DeafDeficiency and DifferenceCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present study is a master dissertation heat, presents an ethnographic qualitative study. We investigate, question and analyze the conceptions al ruit deaf people, built in different social contexts and uttered by mothers of deaf kids. We analyze how those conceptions influence the was in witch mothers work daily with their deaf children, and are related to the process of acquisition/learning of sign language. The study is organized in three chapters. The first one is introductory, where I work the fundamental appointments of which emerged the interest in researching them, in the second chapter we present the methodological perspective and in the last one we present an analytical theoretical discussion around the objectives of this study. Discussion about the conceptions of deficiency and difference are articulated based on authors of Cultural Studies of Education and Deaf Studies, such as Goldfeld (1997), Silva (2000), Skliar (1997, 2005), Perlin (2003), Ladd (2005), Sa (2006), Santana (2007), Lopes (2011), among o hers. The categories of identity and difference are the pillars of discussion, of sign languages. The data show that the abnormality of deaf condition is still predominant in mother's conceptions, although the there are already conceptions that regard deaf people in thru differentiated cultural aspect, which shows a change not only in the characteristics of discourse, but mainly in the practice of everyday relations between mothers and sons and daughters.O presente estudo, configurado como dissertação de mestrado, apresenta uma pesquisa qualitativa de viés etnográfico. Buscamos problematizar as concepções em torno das pessoas Surdas, construídas em contextos sociais diferentes e proferidas por mães de crianças Surdas. Analisamos como tais concepções influenciam na forma como as mães lidam cotidianamente com seus filhos e filhas Surdas, bem como fazem relação com o processo de aquisição/aprendizagem da língua de sinais. O estudo está organizado em três capítulos, sendo o primeiro introdutório, no qual tratamos dos apontamentos fundamentais que fizeram emergir o interesse pela pesquisa; no segundo capítulo, apresentamos a perspectiva metodológica; e, no terceiro e último, encontra-se uma discussão teórica analítica em torno das pretensões desse estudo. As discussões sobre as concepções de Deficiência e Diferença são articuladas com autores dos Estudos Culturais da Educação e dos Estudos Surdos, a exemplo de Goldfeld (1997), Silva (2000), Skliar (1997, 2005), Perlin (2003), Ladd (2005), Sá (2006), Santana (2007), Lopes (2011), entre outros. Os dados mostraram que o discurso da condição Surda no aspecto da anormalidade ainda é muito considerado nas concepções das mães, embora já surjam narrativas que consideram os Surdos no seu aspecto cultural diferenciado, o que revela uma mudança não só no caráter do discurso, mas principalmente na prática das relações cotidianas entre mães e filhos e filhas Surdas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBMélo, Ana Dorziat Barbosa deMuniz, Joani de Mélo2018-05-15T13:52:42Z2018-07-20T23:56:12Z2018-07-20T23:56:12Z2016-02-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMUNIZ, Joani de Mélo. Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais. 2016. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9879porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:12:53Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9879Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:12:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
title Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
spellingShingle Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
Muniz, Joani de Mélo
Mães de Surdos
Concepções sobre o ser Surdo
Deficiência e Diferença
Deaf Mothers
conceptions about being Deaf
Deficiency and Difference
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
title_full Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
title_fullStr Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
title_full_unstemmed Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
title_sort Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais
author Muniz, Joani de Mélo
author_facet Muniz, Joani de Mélo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mélo, Ana Dorziat Barbosa de
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz, Joani de Mélo
dc.subject.por.fl_str_mv Mães de Surdos
Concepções sobre o ser Surdo
Deficiência e Diferença
Deaf Mothers
conceptions about being Deaf
Deficiency and Difference
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Mães de Surdos
Concepções sobre o ser Surdo
Deficiência e Diferença
Deaf Mothers
conceptions about being Deaf
Deficiency and Difference
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study is a master dissertation heat, presents an ethnographic qualitative study. We investigate, question and analyze the conceptions al ruit deaf people, built in different social contexts and uttered by mothers of deaf kids. We analyze how those conceptions influence the was in witch mothers work daily with their deaf children, and are related to the process of acquisition/learning of sign language. The study is organized in three chapters. The first one is introductory, where I work the fundamental appointments of which emerged the interest in researching them, in the second chapter we present the methodological perspective and in the last one we present an analytical theoretical discussion around the objectives of this study. Discussion about the conceptions of deficiency and difference are articulated based on authors of Cultural Studies of Education and Deaf Studies, such as Goldfeld (1997), Silva (2000), Skliar (1997, 2005), Perlin (2003), Ladd (2005), Sa (2006), Santana (2007), Lopes (2011), among o hers. The categories of identity and difference are the pillars of discussion, of sign languages. The data show that the abnormality of deaf condition is still predominant in mother's conceptions, although the there are already conceptions that regard deaf people in thru differentiated cultural aspect, which shows a change not only in the characteristics of discourse, but mainly in the practice of everyday relations between mothers and sons and daughters.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-29
2018-05-15T13:52:42Z
2018-07-20T23:56:12Z
2018-07-20T23:56:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MUNIZ, Joani de Mélo. Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais. 2016. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9879
identifier_str_mv MUNIZ, Joani de Mélo. Mães de surdos: Concepções em torno da pessoa surda e suas implicações para aquisição/aprendizagem da língua de sinais. 2016. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1798964117504000000