Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2018
Autor(a) principal: Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102
Resumo: This dissertation constitutes a qualitative research in musical education and establishes as an empirical field an NGO located in the urban context of the city of João Pessoa - PB, designating as subjects the teachers of the music workshops offered by the institution. Through an ethnographic case study, I sought to understand the network meanings and values that guide the observed educational-musical practices and their relationships in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The study is based on the theoretical contributions of the French sociologist Pierre Bourdieu (Moscovici, 1995; 2005) and the habitus of the French sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2001), which is incorporated into the discussion based on perspectives found in the work of Pamela Burnard 2012). Other bibliographic contributions emerge from aspects related to musical education in the third sector, collaborating to the reflection of issues pertinent to the theme, among which I highlight the purpose of the educational-musical work offered. The results show that the subjects construct the network of meanings and values that guide their educational practices from their respective musical life trajectories, as contributors to the musician's habitus formation, in addition to the institutional habitus (and other habitus) and representations in the local countryside. These dynamics favor the construction of an environment favorable to creative musical expression, sometimes as a construct of a socially engendered practice, or as the spontaneous consequence of diverse groupings.
id UFPB_eda5f9167c87e775c144fc0b5b47f877
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/13102
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno DaviEducação musicalTerceiro setorConstrução de sentidosExpressão criativaMusic educationThird sectorSense buildingCreative expressionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis dissertation constitutes a qualitative research in musical education and establishes as an empirical field an NGO located in the urban context of the city of João Pessoa - PB, designating as subjects the teachers of the music workshops offered by the institution. Through an ethnographic case study, I sought to understand the network meanings and values that guide the observed educational-musical practices and their relationships in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The study is based on the theoretical contributions of the French sociologist Pierre Bourdieu (Moscovici, 1995; 2005) and the habitus of the French sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2001), which is incorporated into the discussion based on perspectives found in the work of Pamela Burnard 2012). Other bibliographic contributions emerge from aspects related to musical education in the third sector, collaborating to the reflection of issues pertinent to the theme, among which I highlight the purpose of the educational-musical work offered. The results show that the subjects construct the network of meanings and values that guide their educational practices from their respective musical life trajectories, as contributors to the musician's habitus formation, in addition to the institutional habitus (and other habitus) and representations in the local countryside. These dynamics favor the construction of an environment favorable to creative musical expression, sometimes as a construct of a socially engendered practice, or as the spontaneous consequence of diverse groupings.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação se constitui em uma investigação qualitativa em educação musical e estabelece como campo empírico uma ONG situada no contexto urbano da cidade de João Pessoa - PB, designando como sujeitos os professores das oficinas de música ofertadas pela instituição. Através de um estudo de caso do tipo etnográfico, busquei compreender a rede de significados e valores que orientam as práticas educativo-musicais observadas e suas relações na construção de um ambiente favorável à expressão musical criativa. O estudo conta com o aporte teórico das representações sociais (MOSCOVICI, 1995; 2005) e do habitus (BOURDIEU, 1983; 2001), este último, incorporado à discussão com base em perspectivas encontradas no trabalho de Pamela Burnard (2012). Outras contribuições bibliográficas emergem de aspectos relativos à educação musical no terceiro setor, colaborando para a reflexão de questões pertinentes ao tema, dentre as quais destaco a finalidade do trabalho educativo-musical ofertado. Os resultados mostram que os sujeitos constroem a rede de significados e valores que orientam suas práticas educativas a partir de suas respectivas trajetórias de vida musical, como contribuintes para a formação do habitus do músico, somado ao habitus institucional (e outros habitus) e às representações sociais construídas no próprio campo local. Essas dinâmicas favorecem a construção de uma ambiência favorável à expressão musical criativa, ora como constructo de uma prática socialmente engendrada, ora como consequência espontânea de agrupamentos diversos.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBAlmeida, Cristiane Maria Galdino dehttp://lattes.cnpq.br/7567236180576595Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva2019-01-28T19:51:52Z2019-01-282019-01-28T19:51:52Z2018-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-01-29T06:02:13Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/13102Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-01-29T06:02:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
title Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
spellingShingle Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva
Educação musical
Terceiro setor
Construção de sentidos
Expressão criativa
Music education
Third sector
Sense building
Creative expression
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
title_full Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
title_fullStr Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
title_full_unstemmed Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
title_sort Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
author Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva
author_facet Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Cristiane Maria Galdino de
http://lattes.cnpq.br/7567236180576595
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação musical
Terceiro setor
Construção de sentidos
Expressão criativa
Music education
Third sector
Sense building
Creative expression
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Educação musical
Terceiro setor
Construção de sentidos
Expressão criativa
Music education
Third sector
Sense building
Creative expression
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description This dissertation constitutes a qualitative research in musical education and establishes as an empirical field an NGO located in the urban context of the city of João Pessoa - PB, designating as subjects the teachers of the music workshops offered by the institution. Through an ethnographic case study, I sought to understand the network meanings and values that guide the observed educational-musical practices and their relationships in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The study is based on the theoretical contributions of the French sociologist Pierre Bourdieu (Moscovici, 1995; 2005) and the habitus of the French sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2001), which is incorporated into the discussion based on perspectives found in the work of Pamela Burnard 2012). Other bibliographic contributions emerge from aspects related to musical education in the third sector, collaborating to the reflection of issues pertinent to the theme, among which I highlight the purpose of the educational-musical work offered. The results show that the subjects construct the network of meanings and values that guide their educational practices from their respective musical life trajectories, as contributors to the musician's habitus formation, in addition to the institutional habitus (and other habitus) and representations in the local countryside. These dynamics favor the construction of an environment favorable to creative musical expression, sometimes as a construct of a socially engendered practice, or as the spontaneous consequence of diverse groupings.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-30
2019-01-28T19:51:52Z
2019-01-28
2019-01-28T19:51:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843165915774976