Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais
Ano de defesa: | 2013 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7068 |
Resumo: | The present research presents the subjectification processes which arise from the self-biographic narrative of a visual arts teacher. Based on Hernández and Rifà (2011)‟s referential, I have tried not to talk about me‟ but to talk from myself‟ in order to produce narratives which involve incompleteness and a provisory nature, because they are always open to new connections, perceptions and inventions. Thus, the narratives that constitute the research are not understood as visual arts teachers‟ descriptions with a confession nature or with the intention of clarifying who we really are in relation to teaching. It is not about discovering, apprehending the totality, but it is about gathering what we have already heard, read, and said about this context, aiming at keeping making ourselves‟. The authors Foucault, Deleuze, Guattari and Rolnik led me through a distant way of the idea of universal features in human existence, by pointing to a constant production of the profession, full of fixed lines and representational in several moments, but that also consists of unstable lines and is open to new courses. |
id |
UFSM-20_039a32412a707aa305561a336501c79b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7068 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-05-152014-05-152013-02-20PAZ, Thaís Raquel da Silva. Subjectification processes and a visual arts teacher"s self-biography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7068The present research presents the subjectification processes which arise from the self-biographic narrative of a visual arts teacher. Based on Hernández and Rifà (2011)‟s referential, I have tried not to talk about me‟ but to talk from myself‟ in order to produce narratives which involve incompleteness and a provisory nature, because they are always open to new connections, perceptions and inventions. Thus, the narratives that constitute the research are not understood as visual arts teachers‟ descriptions with a confession nature or with the intention of clarifying who we really are in relation to teaching. It is not about discovering, apprehending the totality, but it is about gathering what we have already heard, read, and said about this context, aiming at keeping making ourselves‟. The authors Foucault, Deleuze, Guattari and Rolnik led me through a distant way of the idea of universal features in human existence, by pointing to a constant production of the profession, full of fixed lines and representational in several moments, but that also consists of unstable lines and is open to new courses.Esta pesquisa apresenta os processos de subjetivação que emergem da narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais. A partir do referencial de Hernández e Rifà (2011), experimentei falar não de mim, mas a partir de mim, de modo a produzir narrativas que compreendem a incompletude e o caráter provisório, pois estão sempre abertas a novas conexões, percepções e invenções. Desta forma, as narrativas que constituem a pesquisa não são entendidas como descrições dos professores de artes visuais, com um caráter de confissão ou com a intenção de esclarecer quem realmente somos na docência. Trata-se não de descobrir, apreender a totalidade, mas de reunir o que já ouvimos, lemos e dissemos sobre este contexto no intuito de seguirmos nos fazendo. Os autores Foucault, Deleuze, Guattari e Rolnik impulsionaram-me para um caminho distante da ideia de características universais na existência humana, apontando para uma produção constante da profissão, abarrotada de linhas fixas, e em muitos momentos representacionais, mas que também se compõe com linhas inconstantes e abertas a novos percursos.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoNarrativa autobiográficaArtes visuaisDocênciaProcessos de subjetivaçãoSelf-biographic narrativeVisual artsTeachingSubjectification processesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProcessos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuaisSubjectification processes and a visual arts teacher's self-biographyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOliveira, Marilda Oliveira dehttp://lattes.cnpq.br/7835230852202032Loponte, Luciana Gruppellihttp://lattes.cnpq.br/8279463652781521Louro-hettwer, Ana Lúcia de Marques ehttp://lattes.cnpq.br/8744911424416533Pereira, Marcos Villelahttp://lattes.cnpq.br/2910880978387325http://lattes.cnpq.br/0713832408264350Paz, Thaís Raquel da Silva700800000006400500300300500300567fa4c7-e562-456d-88f0-79d3d23e0c33a82286c3-d7f5-43cd-a2e7-f4a6ff34c150ea2d24b6-f43c-49a5-99e9-0713a23d6f037f85dba2-e7a1-4357-b28b-935749d438f6743baaa2-f4f8-4b6c-9f69-93d514971792info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALPAZ, THAIS RAQUEL DA SILVA.pdfapplication/pdf1325747http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7068/1/PAZ%2c%20THAIS%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf9fdda0570df0320a883cffddb4e7131aMD51TEXTPAZ, THAIS RAQUEL DA SILVA.pdf.txtPAZ, THAIS RAQUEL DA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain165749http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7068/2/PAZ%2c%20THAIS%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.txt9b18f8cb114cafa34b98e57d2665659eMD52THUMBNAILPAZ, THAIS RAQUEL DA SILVA.pdf.jpgPAZ, THAIS RAQUEL DA SILVA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5564http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7068/3/PAZ%2c%20THAIS%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.jpg1c1a38dbfabac10538f8e3d13659c013MD531/70682023-06-20 16:39:09.795oai:repositorio.ufsm.br:1/7068Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132023-06-20T19:39:09Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Subjectification processes and a visual arts teacher's self-biography |
title |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
spellingShingle |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais Paz, Thaís Raquel da Silva Narrativa autobiográfica Artes visuais Docência Processos de subjetivação Self-biographic narrative Visual arts Teaching Subjectification processes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
title_full |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
title_fullStr |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
title_full_unstemmed |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
title_sort |
Processos de subjetivação e narrativa autobiográfica de uma professora de artes visuais |
author |
Paz, Thaís Raquel da Silva |
author_facet |
Paz, Thaís Raquel da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Marilda Oliveira de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Loponte, Luciana Gruppelli |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8279463652781521 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Louro-hettwer, Ana Lúcia de Marques e |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8744911424416533 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Pereira, Marcos Villela |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2910880978387325 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0713832408264350 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paz, Thaís Raquel da Silva |
contributor_str_mv |
Oliveira, Marilda Oliveira de Loponte, Luciana Gruppelli Louro-hettwer, Ana Lúcia de Marques e Pereira, Marcos Villela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativa autobiográfica Artes visuais Docência Processos de subjetivação |
topic |
Narrativa autobiográfica Artes visuais Docência Processos de subjetivação Self-biographic narrative Visual arts Teaching Subjectification processes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Self-biographic narrative Visual arts Teaching Subjectification processes |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present research presents the subjectification processes which arise from the self-biographic narrative of a visual arts teacher. Based on Hernández and Rifà (2011)‟s referential, I have tried not to talk about me‟ but to talk from myself‟ in order to produce narratives which involve incompleteness and a provisory nature, because they are always open to new connections, perceptions and inventions. Thus, the narratives that constitute the research are not understood as visual arts teachers‟ descriptions with a confession nature or with the intention of clarifying who we really are in relation to teaching. It is not about discovering, apprehending the totality, but it is about gathering what we have already heard, read, and said about this context, aiming at keeping making ourselves‟. The authors Foucault, Deleuze, Guattari and Rolnik led me through a distant way of the idea of universal features in human existence, by pointing to a constant production of the profession, full of fixed lines and representational in several moments, but that also consists of unstable lines and is open to new courses. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-05-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-05-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PAZ, Thaís Raquel da Silva. Subjectification processes and a visual arts teacher"s self-biography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7068 |
identifier_str_mv |
PAZ, Thaís Raquel da Silva. Subjectification processes and a visual arts teacher"s self-biography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7068 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 300 500 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
567fa4c7-e562-456d-88f0-79d3d23e0c33 a82286c3-d7f5-43cd-a2e7-f4a6ff34c150 ea2d24b6-f43c-49a5-99e9-0713a23d6f03 7f85dba2-e7a1-4357-b28b-935749d438f6 743baaa2-f4f8-4b6c-9f69-93d514971792 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7068/1/PAZ%2c%20THAIS%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7068/2/PAZ%2c%20THAIS%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7068/3/PAZ%2c%20THAIS%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9fdda0570df0320a883cffddb4e7131a 9b18f8cb114cafa34b98e57d2665659e 1c1a38dbfabac10538f8e3d13659c013 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801223955869073408 |