CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
Ano de defesa: | 2018 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
Centro de Tecnologia |
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
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Departamento: |
Ciência da Computação
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País: |
Brasil
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14520 |
Resumo: | Augmented Reality (AR) is characterized by the addition of virtual elements to real-world images, creating a visual perception of interaction between virtual elements and real objects into a visual scene. Augmented Reality applications are developed to present interactive forms of visualization. Research using AR covers the most diverse areas, such as medicine, education, design, industrial maintenance, entertainment, architecture, among others. In order to further popularize applications that use this technological concept, increasingly accessible tools are needed in order to help developers build interactive experiences, using common technology resources such as smartphones or webcams. This dissertation presents the development of a tool for developing Augmented Reality applications for the Unity Game Engine, using as a reference target, the Colored and Recursive Fiducial Marker (CRFM). In the course of this work, the tools functionalities are described, encompassing processes such as Markers Generation, Color Matching, and also markers detections and projection of three-dimensional elements. In addition, it is presented the tools performance in relation to the CRFM markers detection, and how the use of the Color Matching process can aid detection when different types of lighting are applied. |
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2018-10-10T19:35:38Z2018-10-10T19:35:38Z2018-02-21http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14520Augmented Reality (AR) is characterized by the addition of virtual elements to real-world images, creating a visual perception of interaction between virtual elements and real objects into a visual scene. Augmented Reality applications are developed to present interactive forms of visualization. Research using AR covers the most diverse areas, such as medicine, education, design, industrial maintenance, entertainment, architecture, among others. In order to further popularize applications that use this technological concept, increasingly accessible tools are needed in order to help developers build interactive experiences, using common technology resources such as smartphones or webcams. This dissertation presents the development of a tool for developing Augmented Reality applications for the Unity Game Engine, using as a reference target, the Colored and Recursive Fiducial Marker (CRFM). In the course of this work, the tools functionalities are described, encompassing processes such as Markers Generation, Color Matching, and also markers detections and projection of three-dimensional elements. In addition, it is presented the tools performance in relation to the CRFM markers detection, and how the use of the Color Matching process can aid detection when different types of lighting are applied.A Realidade Aumentada (RA) caracteriza-se pela adição de elementos virtuais a imagens do mundo real, criando uma percepção visual de interação entre elementos virtuais e objetos reais em uma cena visual. Aplicações de Realidade Aumentada, são desenvolvidas visando apresentar formas interativas de visualização. Pesquisas usando RA, vem abrangendo as mais diversas áreas, como medicina, ensino, design, manutenção industrial, entretenimento, arquitetura, entre outras. Para a popularização ainda maior de aplicações que utilizam deste conceito tecnológico, são necessárias ferramentas cada vez mais acessíveis que auxiliem desenvolvedores a construírem experiências interativas, usando recursos tecnológicos comuns, como smartphones ou webcams. Em particular, esta dissertação apresenta o desenvolvimento de uma ferramenta para desenvolvimento de aplicações de Realidade Aumentada para Unity Game Engine, usando como alvo de referência o Marcador Fiducial Colorido e Recursivo (CRFM). No decorrer do trabalho são descritas as funcionalidades da ferramenta, englobando processos como Geração de Marcadores, Correspondência de Cores e ainda detecção de marcadores com projeção de elementos tridimensionais. Além disso é mostrado o desempenho da ferramenta na detecção dos marcadores CRFM e como a utilização do processo de Correspondência de Cor pode auxiliar na detecção quando diferentes tipos de iluminação são aplicados.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporUniversidade Federal de Santa MariaCentro de TecnologiaPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoUFSMBrasilCiência da ComputaçãoAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRealidade aumentadaMarcadores fiduciaisUnity Game EngineVisão computacionalProcessamento de imagensAugmented realityFiducial markersUnity Game EngineComputer visionImage processingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOCRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentadaCRFM LIB: a tool for augmented reality applicationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSantos, Osmar Marchi doshttp://lattes.cnpq.br/3867718775277531Legg, Andrei Piccininihttp://lattes.cnpq.br/9873333807426188Freitas, Edison Pignaton dehttp://lattes.cnpq.br/2154028088891512http://lattes.cnpq.br/4690047360941937Moraes, Gilseone Rosa de100300000007600395bedff-2411-4a8b-ac21-5815d13d092b6d20a0b5-595e-4a28-84e2-ef7ae234590edeaeb1cc-6c95-4eaf-a5dc-034f69d5693795e7634c-39e0-49bc-b02e-59aa0f3e3f9ereponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALDIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdfDIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdfDissertação de Mestradoapplication/pdf31179348http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/14520/1/DIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdfff303534ce60d697f4f26bb92ae6a129MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8804http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/14520/2/license_rdfc1efe8e24d7281448e873be30ea326ffMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-816http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/14520/3/license.txtf8fcb28efb1c8cf0dc096bec902bf4c4MD53TEXTDIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdf.txtDIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdf.txtExtracted texttext/plain219788http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/14520/4/DIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdf.txted7f9db32f4a664eee61c5103c5d5ac4MD54THUMBNAILDIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdf.jpgDIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4429http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/14520/5/DIS_PPGCC_2018_MORAES_GILSEONE.pdf.jpg4f4e3c17d39d1935474852952fcb83d5MD551/145202018-10-10 16:35:38.441oai:repositorio.ufsm.br:1/14520Q3JlYXRpdmUgQ29tbW9ucw==Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132018-10-10T19:35:38Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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