Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge
Ano de defesa: | 2012 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Letras
|
Departamento: |
Letras
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9860 |
Resumo: | This work shows a genre concept analysis on Portuguese language textbooks. The corpus of this research are three textbooks of the 6º year from Basic School that are being used by the public schools in Santa Maria. Through this investigation, it was sought to find out: how the genre concept is approached on the teacher s guide in Portuguese language textbooks; how this concept is presented to the teacher, also, which theoretical framework supports reading and textual production. Furthermore, it was sought to analyze if there is coherence between the content of the guide and the proposals of the book. The contribution of this study consisted on offering tools for the teachers to use this concept, to locate themselves in the content presented by textbooks, to dialogue between them, plus, to have the means to choose, conduct and elaborate their own methodologies. Therefore, this work is divided in three chapters. Chapter 1 deals with genre in the teaching context, reconstructing some historical data about Portuguese language teaching, through the 20th century, and how textbooks follow this path. Also presents the notion of genres according to Bakhtin (1992), then, it approaches the notion of genres on official documents, as well as explores the recurrent concepts of genre on current textbooks. Chapter 2 presents the research and its methodological aspects, while chapter 3 closes with the discussion and the contribution of this analysis. |
id |
UFSM-20_5d4b353bedad54130755ec528e35d320 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/9860 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2012-08-272012-08-272012-02-29GOULARTE, Raquel da Silva. THE TEXTUAL GENRES OF PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOKS: SEEKING THE SECRET OF THE SPHINX. 2012. 152 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9860This work shows a genre concept analysis on Portuguese language textbooks. The corpus of this research are three textbooks of the 6º year from Basic School that are being used by the public schools in Santa Maria. Through this investigation, it was sought to find out: how the genre concept is approached on the teacher s guide in Portuguese language textbooks; how this concept is presented to the teacher, also, which theoretical framework supports reading and textual production. Furthermore, it was sought to analyze if there is coherence between the content of the guide and the proposals of the book. The contribution of this study consisted on offering tools for the teachers to use this concept, to locate themselves in the content presented by textbooks, to dialogue between them, plus, to have the means to choose, conduct and elaborate their own methodologies. Therefore, this work is divided in three chapters. Chapter 1 deals with genre in the teaching context, reconstructing some historical data about Portuguese language teaching, through the 20th century, and how textbooks follow this path. Also presents the notion of genres according to Bakhtin (1992), then, it approaches the notion of genres on official documents, as well as explores the recurrent concepts of genre on current textbooks. Chapter 2 presents the research and its methodological aspects, while chapter 3 closes with the discussion and the contribution of this analysis.Este trabalho apresenta a análise do conceito de gêneros em livros didáticos de língua portuguesa. O corpus desta pesquisa são três Livros Didáticos do 6º ano do Ensino Fundamental que estão sendo utilizados na rede pública de Santa Maria. Por meio dessa investigação, buscou-se apurar: como o conceito de gênero é abordado no manual do professor dos livros didáticos de língua portuguesa; como esse conceito é apresentado ao professor, ainda, que embasamento teórico fundamenta as propostas de leitura e de produção textual. Além disso, buscou-se analisar se há coerência entre o conteúdo do manual e as propostas do livro. A contribuição deste estudo consistiu em oferecer aos professores meios de apropriar-se desse conceito, de situar-se no conteúdo apresentado pelos materiais didáticos, dialogar com eles e ter subsídios para escolher, orientar e elaborar as suas próprias metodologias. Por isso, o trabalho está dividido em três capítulos. O capítulo 1 trata dos gêneros no contexto de ensino, reconstituindo alguns dados da história do ensino de língua portuguesa, ao longo do século XX, e como o Livro didático acompanha essa trajetória. Também apresenta a noção de gêneros segundo Bakhtin (1992), em seguida, aborda a noção de gêneros nos documentos oficiais, assim como explora os conceitos de gêneros recorrentes nos livros didáticos atuais. O capítulo 2 apresenta a pesquisa e os aspectos metodológicos, enquanto o capítulo 3 encerra com a discussão e a contribuição desta análise.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFSMBRLetrasGênerosLivro didáticoFormação docenteGenreTextbookTeacher trainingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASOs gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfingeThe textual genres of portuguese language textbooks: seeking the secret of the sphinxinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCorrêa, Marcia Cristinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798036P1Sartori, Adriane Teresinhahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790389A4Richter, Marcos Gustavohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785701A9http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282792D7Goularte, Raquel da Silva800200000001400500500300300b33beb7a-9dc5-464d-ba29-1fbf574567a309981900-9642-4b52-959a-532c14f61047a8058f4d-1423-4d71-b5fc-ee144d19d54e8c580ec4-c776-45dd-a00b-fc43b74ca25cinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALGOULARTE, RAQUEL DA SILVA.pdfapplication/pdf7639434http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9860/1/GOULARTE%2c%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf0bf468cfb2a3bfb4b44dd9ff42b9e8b6MD51TEXTGOULARTE, RAQUEL DA SILVA.pdf.txtGOULARTE, RAQUEL DA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain280561http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9860/2/GOULARTE%2c%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.txt7072e2cc96991aa635f80c1d0ccabde6MD52THUMBNAILGOULARTE, RAQUEL DA SILVA.pdf.jpgGOULARTE, RAQUEL DA SILVA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4618http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9860/3/GOULARTE%2c%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.jpg480cfa6eacb2784b37992d087a6d4dc6MD531/98602021-06-14 08:50:00.947oai:repositorio.ufsm.br:1/9860Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-06-14T11:50Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The textual genres of portuguese language textbooks: seeking the secret of the sphinx |
title |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
spellingShingle |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge Goularte, Raquel da Silva Gêneros Livro didático Formação docente Genre Textbook Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
title_full |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
title_fullStr |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
title_full_unstemmed |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
title_sort |
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge |
author |
Goularte, Raquel da Silva |
author_facet |
Goularte, Raquel da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Corrêa, Marcia Cristina |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798036P1 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sartori, Adriane Teresinha |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790389A4 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Richter, Marcos Gustavo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785701A9 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282792D7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goularte, Raquel da Silva |
contributor_str_mv |
Corrêa, Marcia Cristina Sartori, Adriane Teresinha Richter, Marcos Gustavo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros Livro didático Formação docente |
topic |
Gêneros Livro didático Formação docente Genre Textbook Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Genre Textbook Teacher training |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work shows a genre concept analysis on Portuguese language textbooks. The corpus of this research are three textbooks of the 6º year from Basic School that are being used by the public schools in Santa Maria. Through this investigation, it was sought to find out: how the genre concept is approached on the teacher s guide in Portuguese language textbooks; how this concept is presented to the teacher, also, which theoretical framework supports reading and textual production. Furthermore, it was sought to analyze if there is coherence between the content of the guide and the proposals of the book. The contribution of this study consisted on offering tools for the teachers to use this concept, to locate themselves in the content presented by textbooks, to dialogue between them, plus, to have the means to choose, conduct and elaborate their own methodologies. Therefore, this work is divided in three chapters. Chapter 1 deals with genre in the teaching context, reconstructing some historical data about Portuguese language teaching, through the 20th century, and how textbooks follow this path. Also presents the notion of genres according to Bakhtin (1992), then, it approaches the notion of genres on official documents, as well as explores the recurrent concepts of genre on current textbooks. Chapter 2 presents the research and its methodological aspects, while chapter 3 closes with the discussion and the contribution of this analysis. |
publishDate |
2012 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2012-08-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-08-27 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-02-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GOULARTE, Raquel da Silva. THE TEXTUAL GENRES OF PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOKS: SEEKING THE SECRET OF THE SPHINX. 2012. 152 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9860 |
identifier_str_mv |
GOULARTE, Raquel da Silva. THE TEXTUAL GENRES OF PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOKS: SEEKING THE SECRET OF THE SPHINX. 2012. 152 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
800200000001 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 500 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
b33beb7a-9dc5-464d-ba29-1fbf574567a3 09981900-9642-4b52-959a-532c14f61047 a8058f4d-1423-4d71-b5fc-ee144d19d54e 8c580ec4-c776-45dd-a00b-fc43b74ca25c |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9860/1/GOULARTE%2c%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9860/2/GOULARTE%2c%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9860/3/GOULARTE%2c%20RAQUEL%20DA%20SILVA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0bf468cfb2a3bfb4b44dd9ff42b9e8b6 7072e2cc96991aa635f80c1d0ccabde6 480cfa6eacb2784b37992d087a6d4dc6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801224108542787584 |