Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Trevisan, Marcele Cantarelli lattes
Orientador(a): Braibante, Mara Elisa Fortes lattes
Banca de defesa: Severo Filho, Wolmar Alípio lattes, Adaime, Martha Bohrer lattes, Rocha, João Batista Teixeira da lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Santa Maria
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
Departamento: Ciências Biológicas
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659
Resumo: This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.
id UFSM_847582e189132142d10f5eba65ff0788
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6659
network_acronym_str UFSM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
repository_id_str
spelling 2012-10-252012-10-252012-01-19TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.Este trabalho de pesquisa apresenta um estudo do processo de ensino e aprendizagem de alguns conteúdos de Química através da utilização da temática Saúde Bucal, desenvolvendo um ensino de Química contextualizado. Saúde Bucal é um componente essencial para diversas funções biológicas dos seres humanos, como mastigar, deglutir e falar, estando diretamente ligada a qualidade de vida das pessoas. Portanto, através desse estudo, procurou-se investigar ações que facilitem a aprendizagem em Química e contribuam para a formação cidadã dos estudantes. Para isso, foram aplicadas uma série de intervenções em uma turma de 2º ano de uma escola da rede pública de ensino da cidade de Santa Maria, RS. Sendo os livros didáticos a principal fonte de consulta para os professores prepararem suas aulas, foram analisados os principais livros didáticos de Química utilizados da cidade de Santa Maria, RS, em relação à abordagem da temática Saúde Bucal. A fim de caracterizar os sujeitos da pesquisa e investigar os conhecimentos prévios dos alunos em relação à temática, foi aplicado um questionário inicial que serviu de norteador para o desenvolvimento das seis intervenções aplicadas na turma. Através dos instrumentos avaliativos utilizados, pode-se perceber que a contextualização nas aulas de Química, através da utilização da temática Saúde Bucal, contribui para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem e promoveu a formação cidadã dos estudantes.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeUFSMBRCiências BiológicasEnsino de químicaTemáticasSaúde bucalChemistry teachingThematicOral healthCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASSaúde bucal como temática para um ensino de química contextualizadoOral health as the theme for a contextualized chemistry teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBraibante, Mara Elisa Forteshttp://lattes.cnpq.br/0685197822607977Severo Filho, Wolmar Alípiohttp://lattes.cnpq.br/1999826579939679Adaime, Martha Bohrerhttp://lattes.cnpq.br/4385786922516848Rocha, João Batista Teixeira dahttp://lattes.cnpq.br/3935055744673018http://lattes.cnpq.br/5218264117077115Trevisan, Marcele Cantarelli2000000000064005003003005005006e9d3171-46d3-4ee5-a0a1-ee7cd026f24b8992e01a-d432-4453-a613-387479a994a7c0b53303-117d-4463-ac82-9ea51e85937da0f5a1bf-e731-4df0-9010-ddadda7ae90acb5dec7e-11f2-439b-a0c5-589fd014d093info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdfapplication/pdf2009953http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/1/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdfe7380b4c7b54a03d0da9977d69a16ee2MD51TEXTTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.txtTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.txtExtracted texttext/plain195303http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/2/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.txtc5ed3bb44ed549be1ba898490128e00fMD52THUMBNAILTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.jpgTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4484http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/3/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.jpg957eb964a4402d32ddf9a0b8537b72e1MD531/66592023-06-28 10:33:57.32oai:repositorio.ufsm.br:1/6659Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-28T13:33:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching
title Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
spellingShingle Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
Trevisan, Marcele Cantarelli
Ensino de química
Temáticas
Saúde bucal
Chemistry teaching
Thematic
Oral health
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
title_short Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_full Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_fullStr Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_full_unstemmed Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_sort Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
author Trevisan, Marcele Cantarelli
author_facet Trevisan, Marcele Cantarelli
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Braibante, Mara Elisa Fortes
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0685197822607977
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Severo Filho, Wolmar Alípio
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1999826579939679
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Adaime, Martha Bohrer
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4385786922516848
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Rocha, João Batista Teixeira da
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3935055744673018
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5218264117077115
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Marcele Cantarelli
contributor_str_mv Braibante, Mara Elisa Fortes
Severo Filho, Wolmar Alípio
Adaime, Martha Bohrer
Rocha, João Batista Teixeira da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de química
Temáticas
Saúde bucal
topic Ensino de química
Temáticas
Saúde bucal
Chemistry teaching
Thematic
Oral health
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Chemistry teaching
Thematic
Oral health
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
description This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.
publishDate 2012
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2012-10-25
dc.date.available.fl_str_mv 2012-10-25
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-01-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659
identifier_str_mv TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 200000000006
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
500
300
300
500
500
dc.relation.authority.fl_str_mv 6e9d3171-46d3-4ee5-a0a1-ee7cd026f24b
8992e01a-d432-4453-a613-387479a994a7
c0b53303-117d-4463-ac82-9ea51e85937d
a0f5a1bf-e731-4df0-9010-ddadda7ae90a
cb5dec7e-11f2-439b-a0c5-589fd014d093
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Biológicas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/1/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/2/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/3/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e7380b4c7b54a03d0da9977d69a16ee2
c5ed3bb44ed549be1ba898490128e00f
957eb964a4402d32ddf9a0b8537b72e1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1793240020362985472