Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
Ano de defesa: | 2012 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
|
Departamento: |
Ciências Biológicas
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659 |
Resumo: | This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students. |
id |
UFSM_847582e189132142d10f5eba65ff0788 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6659 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2012-10-252012-10-252012-01-19TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.Este trabalho de pesquisa apresenta um estudo do processo de ensino e aprendizagem de alguns conteúdos de Química através da utilização da temática Saúde Bucal, desenvolvendo um ensino de Química contextualizado. Saúde Bucal é um componente essencial para diversas funções biológicas dos seres humanos, como mastigar, deglutir e falar, estando diretamente ligada a qualidade de vida das pessoas. Portanto, através desse estudo, procurou-se investigar ações que facilitem a aprendizagem em Química e contribuam para a formação cidadã dos estudantes. Para isso, foram aplicadas uma série de intervenções em uma turma de 2º ano de uma escola da rede pública de ensino da cidade de Santa Maria, RS. Sendo os livros didáticos a principal fonte de consulta para os professores prepararem suas aulas, foram analisados os principais livros didáticos de Química utilizados da cidade de Santa Maria, RS, em relação à abordagem da temática Saúde Bucal. A fim de caracterizar os sujeitos da pesquisa e investigar os conhecimentos prévios dos alunos em relação à temática, foi aplicado um questionário inicial que serviu de norteador para o desenvolvimento das seis intervenções aplicadas na turma. Através dos instrumentos avaliativos utilizados, pode-se perceber que a contextualização nas aulas de Química, através da utilização da temática Saúde Bucal, contribui para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem e promoveu a formação cidadã dos estudantes.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeUFSMBRCiências BiológicasEnsino de químicaTemáticasSaúde bucalChemistry teachingThematicOral healthCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASSaúde bucal como temática para um ensino de química contextualizadoOral health as the theme for a contextualized chemistry teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBraibante, Mara Elisa Forteshttp://lattes.cnpq.br/0685197822607977Severo Filho, Wolmar Alípiohttp://lattes.cnpq.br/1999826579939679Adaime, Martha Bohrerhttp://lattes.cnpq.br/4385786922516848Rocha, João Batista Teixeira dahttp://lattes.cnpq.br/3935055744673018http://lattes.cnpq.br/5218264117077115Trevisan, Marcele Cantarelli2000000000064005003003005005006e9d3171-46d3-4ee5-a0a1-ee7cd026f24b8992e01a-d432-4453-a613-387479a994a7c0b53303-117d-4463-ac82-9ea51e85937da0f5a1bf-e731-4df0-9010-ddadda7ae90acb5dec7e-11f2-439b-a0c5-589fd014d093info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdfapplication/pdf2009953http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/1/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdfe7380b4c7b54a03d0da9977d69a16ee2MD51TEXTTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.txtTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.txtExtracted texttext/plain195303http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/2/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.txtc5ed3bb44ed549be1ba898490128e00fMD52THUMBNAILTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.jpgTREVISAN, MARCELE CANTARELLI.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4484http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/3/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.jpg957eb964a4402d32ddf9a0b8537b72e1MD531/66592023-06-28 10:33:57.32oai:repositorio.ufsm.br:1/6659Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-28T13:33:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching |
title |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
spellingShingle |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado Trevisan, Marcele Cantarelli Ensino de química Temáticas Saúde bucal Chemistry teaching Thematic Oral health CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_full |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_fullStr |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_full_unstemmed |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_sort |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
author |
Trevisan, Marcele Cantarelli |
author_facet |
Trevisan, Marcele Cantarelli |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0685197822607977 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Severo Filho, Wolmar Alípio |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1999826579939679 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Adaime, Martha Bohrer |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4385786922516848 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Rocha, João Batista Teixeira da |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3935055744673018 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5218264117077115 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Marcele Cantarelli |
contributor_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes Severo Filho, Wolmar Alípio Adaime, Martha Bohrer Rocha, João Batista Teixeira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de química Temáticas Saúde bucal |
topic |
Ensino de química Temáticas Saúde bucal Chemistry teaching Thematic Oral health CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Chemistry teaching Thematic Oral health |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students. |
publishDate |
2012 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2012-10-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-10-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-01-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659 |
identifier_str_mv |
TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
200000000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 300 500 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
6e9d3171-46d3-4ee5-a0a1-ee7cd026f24b 8992e01a-d432-4453-a613-387479a994a7 c0b53303-117d-4463-ac82-9ea51e85937d a0f5a1bf-e731-4df0-9010-ddadda7ae90a cb5dec7e-11f2-439b-a0c5-589fd014d093 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Biológicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/1/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/2/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6659/3/TREVISAN%2c%20MARCELE%20CANTARELLI.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e7380b4c7b54a03d0da9977d69a16ee2 c5ed3bb44ed549be1ba898490128e00f 957eb964a4402d32ddf9a0b8537b72e1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1793240020362985472 |