DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2014
Autor(a) principal: Mühlbeier, Andreia Rosangela Kessler
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Informática
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5440
Resumo: The virtual learning environments (VLEs) are benefited with advances in the use of technologies in education, enabling a more dynamic and meaningful learning. In the face of increased interaction in these environments, greatly increases the amount of data stored. The process of knowledge discovery in database (KDDKnowledge Discovery in Databases) has been used successfully in several areas and in the academic area some results have been used to assist the teachers. This dissertation describes a survey conducted with the steps of KDD, which utilizes the WEKA tool (free data mining software), specifically the J48 algorithm, to apply data mining techniques on the information stored in the database, in order to detect the student performance while running the course. The research scenario was constructed with data from assessments of introduction to media in education, Integration of the specialization course in Media in education, composed of 134 (one hundred and thirty-four) students, distributed in 5 (five) different poles. In this way, with the results obtained in the research, noted that the application of rules of the algorithm, can be a valuable instrument to professor during the execution of the course, and not only a posteriori, because it allows a positive immediate intervention of even in several variables that impact on the success of the apprentice, as type of material, discussions, activities, methodologies and strategies.
id UFSM_f65be883ab220b4d8ef0416ca120e5c8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/5440
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAsDDAAV - detector performance of students in VLESsDescoberta de conhecimento em base de dadosDesempenho do alunoWEKAKnowledge discovery in databaseStudent performanceCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe virtual learning environments (VLEs) are benefited with advances in the use of technologies in education, enabling a more dynamic and meaningful learning. In the face of increased interaction in these environments, greatly increases the amount of data stored. The process of knowledge discovery in database (KDDKnowledge Discovery in Databases) has been used successfully in several areas and in the academic area some results have been used to assist the teachers. This dissertation describes a survey conducted with the steps of KDD, which utilizes the WEKA tool (free data mining software), specifically the J48 algorithm, to apply data mining techniques on the information stored in the database, in order to detect the student performance while running the course. The research scenario was constructed with data from assessments of introduction to media in education, Integration of the specialization course in Media in education, composed of 134 (one hundred and thirty-four) students, distributed in 5 (five) different poles. In this way, with the results obtained in the research, noted that the application of rules of the algorithm, can be a valuable instrument to professor during the execution of the course, and not only a posteriori, because it allows a positive immediate intervention of even in several variables that impact on the success of the apprentice, as type of material, discussions, activities, methodologies and strategies.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoOs Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) são beneficiados com os avanços do uso de tecnologias na Educação, possibilitando uma aprendizagem mais dinâmica e significativa. Diante do aumento de interação nestes ambientes, aumenta consideravelmente o volume de dados armazenados. O processo de Descoberta de Conhecimento em Base de Dados (Knowledge Discovery in Databases - KDD) vem sendo utilizado com sucesso em diversas áreas e na área acadêmica alguns resultados têm sido utilizados para auxiliar os professores. A presente dissertação descreve uma pesquisa realizada com as etapas de KDD, que utiliza a ferramenta WEKA (software de mineração de dados livre), em específico o algoritmo J48, para aplicar técnicas de mineração de dados nas informações armazenadas no banco de dados, a fim de detectar o desempenho dos alunos durante a execução do curso. O cenário de investigação foi construído com os dados oriundos das avaliações da disciplina de Introdução à Integração de Mídias na Educação, do Curso de Especialização em Mídias na Educação, composto de 134 (cento e trinta e quatro) alunos, distribuídos em 5 (cinco) polos distintos. Dessa forma, com os resultados obtidos na pesquisa, observou se que a aplicação de regras do algoritmo, pode ser um valioso instrumento ao professor durante a execução do curso, e não apenas a posteriori, pois possibilita uma intervenção positiva imediata do mesmo, nas diversas variáveis que impactam no sucesso do aprendiz, como tipo de material, discussões, atividades, metodologias e estratégia.Universidade Federal de Santa MariaBRCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em InformáticaMedina, Roseclea Duartehttp://lattes.cnpq.br/6560346309368052Bernardi, Gilianehttp://lattes.cnpq.br/8988734339185408Falkembach, Gilse Antoninha Morgentalhttp://lattes.cnpq.br/5167203367542704Mühlbeier, Andreia Rosangela Kessler2015-03-052015-03-052014-04-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMÜHLBEIER, Andreia Rosangela Kessler. DDAAV - detector performance of students in VLESs. 2014. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5440porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-02-08T12:50:23Zoai:repositorio.ufsm.br:1/5440Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/PUBhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com||manancial@ufsm.bropendoar:2022-02-08T12:50:23Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
DDAAV - detector performance of students in VLESs
title DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
spellingShingle DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
Mühlbeier, Andreia Rosangela Kessler
Descoberta de conhecimento em base de dados
Desempenho do aluno
WEKA
Knowledge discovery in database
Student performance
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
title_full DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
title_fullStr DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
title_full_unstemmed DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
title_sort DDAAV - detector do desempenho do aluno em AVAs
author Mühlbeier, Andreia Rosangela Kessler
author_facet Mühlbeier, Andreia Rosangela Kessler
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medina, Roseclea Duarte
http://lattes.cnpq.br/6560346309368052
Bernardi, Giliane
http://lattes.cnpq.br/8988734339185408
Falkembach, Gilse Antoninha Morgental
http://lattes.cnpq.br/5167203367542704
dc.contributor.author.fl_str_mv Mühlbeier, Andreia Rosangela Kessler
dc.subject.por.fl_str_mv Descoberta de conhecimento em base de dados
Desempenho do aluno
WEKA
Knowledge discovery in database
Student performance
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Descoberta de conhecimento em base de dados
Desempenho do aluno
WEKA
Knowledge discovery in database
Student performance
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The virtual learning environments (VLEs) are benefited with advances in the use of technologies in education, enabling a more dynamic and meaningful learning. In the face of increased interaction in these environments, greatly increases the amount of data stored. The process of knowledge discovery in database (KDDKnowledge Discovery in Databases) has been used successfully in several areas and in the academic area some results have been used to assist the teachers. This dissertation describes a survey conducted with the steps of KDD, which utilizes the WEKA tool (free data mining software), specifically the J48 algorithm, to apply data mining techniques on the information stored in the database, in order to detect the student performance while running the course. The research scenario was constructed with data from assessments of introduction to media in education, Integration of the specialization course in Media in education, composed of 134 (one hundred and thirty-four) students, distributed in 5 (five) different poles. In this way, with the results obtained in the research, noted that the application of rules of the algorithm, can be a valuable instrument to professor during the execution of the course, and not only a posteriori, because it allows a positive immediate intervention of even in several variables that impact on the success of the apprentice, as type of material, discussions, activities, methodologies and strategies.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-15
2015-03-05
2015-03-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MÜHLBEIER, Andreia Rosangela Kessler. DDAAV - detector performance of students in VLESs. 2014. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5440
identifier_str_mv MÜHLBEIER, Andreia Rosangela Kessler. DDAAV - detector performance of students in VLESs. 2014. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Informática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Informática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com||manancial@ufsm.br
_version_ 1830834864039919616