Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades
Ano de defesa: | 2019 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
|
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/11449/181696 |
Resumo: | Given the objective of investigating the identity construction for both students and teacher in a 6th grade class in Elementary School, observing the meaning given to Portuguese classes, this narrative research proposes a classwork with songs, using the Receptional Method as a theoretical support. A didactic sequence was developed to organize the classwork. Because of the recurrence of students who finish Elementary/Middle School without realizing the importance that the language has in their discourse and social practices; and also because of the wish of making the teaching practice more meaningful for both students and teacher, it was necessary to investigate the construction of identities in Portuguese classes. This research has a proposal of an anthology of songs whose topic is identity as well. These songs are suggestions that aim to contribute to other teachers’ classwork with the mother tongue in Elementary/Middle School. Even though the (re)signification of mother tongue classes have happened, it is not a fully finished process, since it depends on an individual that is constantly changing. |
id |
UNSP_353000caa9368b26cdc6d28c85b0baf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/181696 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
|
spelling |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidadesPortuguese?! Why, Ms. S?!: Songs in the classroom and identity constructionEnsino de Língua MaternaIdentidadeCançõesEnsino Fundamental IIMother Tongue TeachingIdentitySongsElementary/Middle SchoolGiven the objective of investigating the identity construction for both students and teacher in a 6th grade class in Elementary School, observing the meaning given to Portuguese classes, this narrative research proposes a classwork with songs, using the Receptional Method as a theoretical support. A didactic sequence was developed to organize the classwork. Because of the recurrence of students who finish Elementary/Middle School without realizing the importance that the language has in their discourse and social practices; and also because of the wish of making the teaching practice more meaningful for both students and teacher, it was necessary to investigate the construction of identities in Portuguese classes. This research has a proposal of an anthology of songs whose topic is identity as well. These songs are suggestions that aim to contribute to other teachers’ classwork with the mother tongue in Elementary/Middle School. Even though the (re)signification of mother tongue classes have happened, it is not a fully finished process, since it depends on an individual that is constantly changing.Com o objetivo de investigar a construção identitária de alunos e da professora de uma turma de 6º ano do Ensino Fundamental, observando o sentido atribuído às aulas de Língua Portuguesa, esta pesquisa narrativa propõe um trabalho com canções, com o suporte teórico do Método Recepcional, organizado em uma sequência didática. Pela recorrência com que os alunos concluem o Ensino Fundamental II sem perceberem a importância da língua para as suas práticas discursivas e pelo desejo de fazer com que a prática docente seja mais significativa para esses alunos e para o professor, fez-se necessário investigar essa construção de identidades nas aulas de Língua Portuguesa, tendo como ponto de partida um gosto em comum: música. Esta pesquisa também conta com a proposta de uma antologia de canções com o tema identidade. Essas canções são sugestões que visam contribuir para o trabalho de outros professores em sala de aula com a língua materna no Ensino Fundamental II. A (re)significação das aulas de língua materna aconteceu, mas ela não é algo pronto e acabado, pois, assim como a própria língua, depende de um sujeito que se (trans)forma constantemente.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Código de Financiamento 001Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Semedo, Larissa Grillo2019-04-23T19:18:38Z2019-04-23T19:18:38Z2019-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/18169600091546423001011069P562266311618904830000-0002-9850-1393porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2025-05-28T09:16:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/181696Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462025-05-28T09:16:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades Portuguese?! Why, Ms. S?!: Songs in the classroom and identity construction |
title |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades |
spellingShingle |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades Semedo, Larissa Grillo Ensino de Língua Materna Identidade Canções Ensino Fundamental II Mother Tongue Teaching Identity Songs Elementary/Middle School |
title_short |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades |
title_full |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades |
title_fullStr |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades |
title_full_unstemmed |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades |
title_sort |
Português?! Pra que, dona?!: Canções em sala de aula e construção de identidades |
author |
Semedo, Larissa Grillo |
author_facet |
Semedo, Larissa Grillo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Semedo, Larissa Grillo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Língua Materna Identidade Canções Ensino Fundamental II Mother Tongue Teaching Identity Songs Elementary/Middle School |
topic |
Ensino de Língua Materna Identidade Canções Ensino Fundamental II Mother Tongue Teaching Identity Songs Elementary/Middle School |
description |
Given the objective of investigating the identity construction for both students and teacher in a 6th grade class in Elementary School, observing the meaning given to Portuguese classes, this narrative research proposes a classwork with songs, using the Receptional Method as a theoretical support. A didactic sequence was developed to organize the classwork. Because of the recurrence of students who finish Elementary/Middle School without realizing the importance that the language has in their discourse and social practices; and also because of the wish of making the teaching practice more meaningful for both students and teacher, it was necessary to investigate the construction of identities in Portuguese classes. This research has a proposal of an anthology of songs whose topic is identity as well. These songs are suggestions that aim to contribute to other teachers’ classwork with the mother tongue in Elementary/Middle School. Even though the (re)signification of mother tongue classes have happened, it is not a fully finished process, since it depends on an individual that is constantly changing. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-23T19:18:38Z 2019-04-23T19:18:38Z 2019-03-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/181696 000915464 23001011069P5 6226631161890483 0000-0002-9850-1393 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/181696 |
identifier_str_mv |
000915464 23001011069P5 6226631161890483 0000-0002-9850-1393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1834485164634275840 |