Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Zavitoski, Pollyana [UNESP]
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11449/132727
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-12-2015/000848865.pdf
Resumo: A theme currently much discussed in the educational field is special education in a inclusive education approach for students with giftedness. This study aims to broaden the understanding of giftedness, through the literature review and analysis of 12 studies available in the portal of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the Portal Capes with the descriptions: Creativity and giftedness and Creativity and High skills, aiming thereby to analyze the productions previously developed, since creativity is considered not only as an intellectual capacity above average, but also engaging in a task, and both factors may be related to giftedness. Analyzed research by categories defined by th author, and the data tabulated and analyzed descriptively. The study results showed that the first study that linked the above terms was carried out in 2005, with most research focusing on the south of the country and having, mostly teachers as audience. Renzulli stands out as the most widely used theoretical basis. It is considered important the work of the creativity of students with giftedness, as well as the full development of their potential, and invest in training teachers about the theme, aiming to demystify issues related to giftedness
id UNSP_61a057b65c1450bb9f501e4b447b493d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/132727
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str
spelling Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileirasEducação especialSuperdotadosCriatividadeSpecial educationA theme currently much discussed in the educational field is special education in a inclusive education approach for students with giftedness. This study aims to broaden the understanding of giftedness, through the literature review and analysis of 12 studies available in the portal of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the Portal Capes with the descriptions: Creativity and giftedness and Creativity and High skills, aiming thereby to analyze the productions previously developed, since creativity is considered not only as an intellectual capacity above average, but also engaging in a task, and both factors may be related to giftedness. Analyzed research by categories defined by th author, and the data tabulated and analyzed descriptively. The study results showed that the first study that linked the above terms was carried out in 2005, with most research focusing on the south of the country and having, mostly teachers as audience. Renzulli stands out as the most widely used theoretical basis. It is considered important the work of the creativity of students with giftedness, as well as the full development of their potential, and invest in training teachers about the theme, aiming to demystify issues related to giftednessU, tema atualmente bastante discutido no âmbito educacional é a educação especial numa perspectiva da educação inclusiva para alunos com superdotação. Este estudo tem por objetivo ampliar a compreensão da superdotação bem como do desenvolvimento da criatividade dos alunos com superdotação, por meio da revisão bibliográfica e análises de 12 pesquisas disponíveis no Portal da Biblioteca Digital de Tees e Dissertações (BDTD) e no Portal da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) e no Portal da Biblioteca de Teses e Dissertações (BDTD) e no Portal da Capes com os descritores: Criatividade e Superdotação e Criatividade e Altas habilidades, visando, assim, analisar as produções até então desenvolvidas, visto que criatividade é considerada não apenas como capacidade intelectual acima da média, mas também o envolvimento em uma tarefa, e ambos os fatores podem ser relacionados à superdotação. Analisou-se as pesquisas por meio de categorias definidas pela autora, sendo os dados tabulados e analisados de forma descritiva. O resultado do estudo demonstrou que o primeiro estudo que uniu os termos citados foi realizado em 2005, com a maioria das pesquisas concentrando-se na região sul do país e tendo, em sua maioria, professores como público-alvo. Renzulli destaca-se como o embasamento teórico mais utilizado. Considera-se relevante o trabalho da criatividade dos alunos com superdotação, bem como o desenvolvimento pleno de seus potenciais, além de investir na capacitação de professores acerca da temática, visando desmistificar questões relativas à superdotaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Zavitoski, Pollyana [UNESP]2016-01-13T13:27:46Z2016-01-13T13:27:46Z2015-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis64 f.application/pdfZAVITOSKI, Pollyana. Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras. 2015. 64 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.http://hdl.handle.net/11449/132727000848865http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-12-2015/000848865.pdf33004056079P0Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-30T06:03:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132727Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-09-30T06:03:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
title Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
spellingShingle Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
Zavitoski, Pollyana [UNESP]
Educação especial
Superdotados
Criatividade
Special education
title_short Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
title_full Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
title_fullStr Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
title_full_unstemmed Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
title_sort Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras
author Zavitoski, Pollyana [UNESP]
author_facet Zavitoski, Pollyana [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Zavitoski, Pollyana [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação especial
Superdotados
Criatividade
Special education
topic Educação especial
Superdotados
Criatividade
Special education
description A theme currently much discussed in the educational field is special education in a inclusive education approach for students with giftedness. This study aims to broaden the understanding of giftedness, through the literature review and analysis of 12 studies available in the portal of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the Portal Capes with the descriptions: Creativity and giftedness and Creativity and High skills, aiming thereby to analyze the productions previously developed, since creativity is considered not only as an intellectual capacity above average, but also engaging in a task, and both factors may be related to giftedness. Analyzed research by categories defined by th author, and the data tabulated and analyzed descriptively. The study results showed that the first study that linked the above terms was carried out in 2005, with most research focusing on the south of the country and having, mostly teachers as audience. Renzulli stands out as the most widely used theoretical basis. It is considered important the work of the creativity of students with giftedness, as well as the full development of their potential, and invest in training teachers about the theme, aiming to demystify issues related to giftedness
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-18
2016-01-13T13:27:46Z
2016-01-13T13:27:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ZAVITOSKI, Pollyana. Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras. 2015. 64 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/132727
000848865
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-12-2015/000848865.pdf
33004056079P0
identifier_str_mv ZAVITOSKI, Pollyana. Superdotação e criatividade: análise de dissertações e teses brasileiras. 2015. 64 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.
000848865
33004056079P0
url http://hdl.handle.net/11449/132727
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-12-2015/000848865.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 64 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1800400811072684032