O ensino dos números reais na formação do professor de matemática
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Oeste Paulista
|
Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado em Educação
|
Departamento: |
Ciências Humanas
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/912 |
Resumo: | Research developed in the Master s Degree in Education at UNOESTE, in the Line of Research Training and Pedagogical Practice of Teacher Professional, with the objective of analyzing how is laid down and as if the teaching of Real numbers in the training of Mathematics professor of basic school. For its development, qualitative approach was adopted, characterized as a case study. The data collection occurred in the Course of Mathematics from the region of Presidente Prudente - SP, counting documentary analysis and, also, semi-structured interviews applied to four teachers of the course. The documentary study focused on the pedagogical project of the course and the plans for the teaching of disciplines. To analyze both the documents regarding the interviews content analysis was used. In the construction of its theoretical foundation, Gaston Bachelard was the author who has brought more prominent contribution. The results indicated the need to reassess the planning of actions regarding the teaching of actual numbers, aiming at the vocational training of a teacher who will act in basic school. |
id |
UOES_9f9fbd33ad166fbfa7424e4f24ff7610 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdtd.unoeste.br:tede/912 |
network_acronym_str |
UOES |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
repository_id_str |
|
spelling |
Ruiz, Adriano RodriguesCPF:19134428887http://lattes.cnpq.br/8422091593631782Morelatti, Maria Raquel MiottoCPF:05872446829http://lattes.cnpq.br/5074643701525672Gebran, Raimunda AbouCPF:12107141835http://lattes.cnpq.br/9159647879596364CPF:16750295800http://lattes.cnpq.br/7147091574374450Cunha, Cleber Luiz da2016-07-18T17:54:23Z2014-11-122014-04-02CUNHA, Cleber Luiz da. The teaching of the real numbers in mathematics teacher training. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2014.http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/912Research developed in the Master s Degree in Education at UNOESTE, in the Line of Research Training and Pedagogical Practice of Teacher Professional, with the objective of analyzing how is laid down and as if the teaching of Real numbers in the training of Mathematics professor of basic school. For its development, qualitative approach was adopted, characterized as a case study. The data collection occurred in the Course of Mathematics from the region of Presidente Prudente - SP, counting documentary analysis and, also, semi-structured interviews applied to four teachers of the course. The documentary study focused on the pedagogical project of the course and the plans for the teaching of disciplines. To analyze both the documents regarding the interviews content analysis was used. In the construction of its theoretical foundation, Gaston Bachelard was the author who has brought more prominent contribution. The results indicated the need to reassess the planning of actions regarding the teaching of actual numbers, aiming at the vocational training of a teacher who will act in basic school.Trata-se de pesquisa desenvolvida no Mestrado em Educação da Unoeste, na Linha de Pesquisa Formação e Prática Pedagógica do Profissional Docente, que objetivou analisar como é previsto e como se dá o ensino dos números Reais num curso de formação de professor de Matemática da escola básica. Para seu desenvolvimento, adotou-se abordagem qualitativa, caracterizada como um estudo de caso. A recolha de dados ocorreu num Curso de Licenciatura em Matemática da região de Presidente Prudente - SP, contando análise documental e, também, entrevistas semiestruturadas aplicadas a quatro docentes do curso. O estudo documental focalizou o projeto pedagógico do curso e os planos de ensino das disciplinas. Para analisar tanto os documentos quanto as entrevistas foi utilizada a análise de conteúdo. Na construção de sua fundamentação teórica, Gaston Bachelard foi o autor que trouxe contribuição mais destacada. Os resultados indicaram a necessidade de reavaliar o planejamento das ações quanto ao ensino dos números reais, visando à formação profissional de um professor que irá atuar na escola básica.Made available in DSpace on 2016-07-18T17:54:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf: 439601 bytes, checksum: 2cec84ae5bb849a177bf3e3f7baadd4c (MD5) Previous issue date: 2014-04-02application/pdfhttp://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/retrieve/1468/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.jpgporUniversidade do Oeste PaulistaMestrado em EducaçãoUNOESTEBRCiências Humanasnúmeros reaisformação do professor de Matemáticaeducação matemáticaprática docenteepistemologia de Bachelardreal numberstraining of teachers of Mathematicsmathematics educationteaching practiceepistemology of BachelardCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO ensino dos números reais na formação do professor de matemáticaThe teaching of the real numbers in mathematics teacher traininginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTEinstname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)instacron:UNOESTEORIGINALDISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdfapplication/pdf439601http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/912/1/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf2cec84ae5bb849a177bf3e3f7baadd4cMD51TEXTDISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.txtDISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.txttext/plain237235http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/912/2/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.txt7a1812c2e6eb428136d5c28c94f3164aMD52THUMBNAILDISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.jpgDISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.jpgimage/jpeg2158http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/912/3/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.jpgcffa64f9aae758c0bdc064b5c240ec51MD53tede/9122016-07-19 01:00:18.463oai:bdtd.unoeste.br:tede/912Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/PUBhttp://bdtd.unoeste.br:8080/oai/requestbdtd@unoeste.bropendoar:2016-07-19T04:00:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The teaching of the real numbers in mathematics teacher training |
title |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
spellingShingle |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática Cunha, Cleber Luiz da números reais formação do professor de Matemática educação matemática prática docente epistemologia de Bachelard real numbers training of teachers of Mathematics mathematics education teaching practice epistemology of Bachelard CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
title_full |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
title_fullStr |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
title_full_unstemmed |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
title_sort |
O ensino dos números reais na formação do professor de matemática |
author |
Cunha, Cleber Luiz da |
author_facet |
Cunha, Cleber Luiz da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ruiz, Adriano Rodrigues |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:19134428887 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8422091593631782 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Morelatti, Maria Raquel Miotto |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:05872446829 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5074643701525672 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Gebran, Raimunda Abou |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:12107141835 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9159647879596364 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:16750295800 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7147091574374450 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Cleber Luiz da |
contributor_str_mv |
Ruiz, Adriano Rodrigues Morelatti, Maria Raquel Miotto Gebran, Raimunda Abou |
dc.subject.por.fl_str_mv |
números reais formação do professor de Matemática educação matemática prática docente epistemologia de Bachelard |
topic |
números reais formação do professor de Matemática educação matemática prática docente epistemologia de Bachelard real numbers training of teachers of Mathematics mathematics education teaching practice epistemology of Bachelard CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
real numbers training of teachers of Mathematics mathematics education teaching practice epistemology of Bachelard |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Research developed in the Master s Degree in Education at UNOESTE, in the Line of Research Training and Pedagogical Practice of Teacher Professional, with the objective of analyzing how is laid down and as if the teaching of Real numbers in the training of Mathematics professor of basic school. For its development, qualitative approach was adopted, characterized as a case study. The data collection occurred in the Course of Mathematics from the region of Presidente Prudente - SP, counting documentary analysis and, also, semi-structured interviews applied to four teachers of the course. The documentary study focused on the pedagogical project of the course and the plans for the teaching of disciplines. To analyze both the documents regarding the interviews content analysis was used. In the construction of its theoretical foundation, Gaston Bachelard was the author who has brought more prominent contribution. The results indicated the need to reassess the planning of actions regarding the teaching of actual numbers, aiming at the vocational training of a teacher who will act in basic school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-11-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-04-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-18T17:54:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CUNHA, Cleber Luiz da. The teaching of the real numbers in mathematics teacher training. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/912 |
identifier_str_mv |
CUNHA, Cleber Luiz da. The teaching of the real numbers in mathematics teacher training. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2014. |
url |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNOESTE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE instname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) instacron:UNOESTE |
instname_str |
Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
instacron_str |
UNOESTE |
institution |
UNOESTE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/912/1/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/912/2/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.txt http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/912/3/DISSERTACAO_CLEBER_EDBIBLIOTECA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2cec84ae5bb849a177bf3e3f7baadd4c 7a1812c2e6eb428136d5c28c94f3164a cffa64f9aae758c0bdc064b5c240ec51 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd@unoeste.br |
_version_ |
1785359470004535296 |