Autonomia da escola: um estudo de caso
Ano de defesa: | 2009 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Oeste Paulista
|
Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado em Educação
|
Departamento: |
Ciências Humanas
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/42 |
Resumo: | This study investigated autonomy of school in the following dimensions: administrative, educational, financial and cultural. It analyzed the existence, the lack, the obstacles and benefits of autonomy. The research was outlined at a qualitative approach, through a case study and it allowed us to collect, through the questionnaire, data that guided the discussion of this paper. The development of the research has shown that it takes a correlation, through a democratic management, which focuses and emphasizes the participation of everyonel involved in school. Even though autonomy is provided by 9394/96 LDB - Directives and Basis of National Education Law, Articles 12, 13 and 14, it became clear that law does not change reality, concerning school autonomy. It can be seen more as a starting point for the school community so that they can reflect on their own conditions, challenges, goals and transform them. We need to find alternatives to school practices to show the importance of built, dialogued and conquered autonomy. |
id |
UOES_face94e35b4be333e9d8b122784f938d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdtd.unoeste.br:tede/42 |
network_acronym_str |
UOES |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
repository_id_str |
|
spelling |
Schmidt, Ivone TambelliCPF:19913877849http://lattes.cnpq.br/1360256846908659Militão, Silvio César NunesCPF:18154129841http://lattes.cnpq.br/0176001395083564Reis, Cláudio Edward dosCPF:06305716890http://lattes.cnpq.br/0452490121292795CPF:11421384884http://lattes.cnpq.br/3767666976193468Oliveira, Sandra Regina Gregório2016-01-26T18:49:34Z2010-09-202009-11-04OLIVEIRA, Sandra Regina Gregório. Autonomy of the school: a case study. 2009. 84 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2009.http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/42This study investigated autonomy of school in the following dimensions: administrative, educational, financial and cultural. It analyzed the existence, the lack, the obstacles and benefits of autonomy. The research was outlined at a qualitative approach, through a case study and it allowed us to collect, through the questionnaire, data that guided the discussion of this paper. The development of the research has shown that it takes a correlation, through a democratic management, which focuses and emphasizes the participation of everyonel involved in school. Even though autonomy is provided by 9394/96 LDB - Directives and Basis of National Education Law, Articles 12, 13 and 14, it became clear that law does not change reality, concerning school autonomy. It can be seen more as a starting point for the school community so that they can reflect on their own conditions, challenges, goals and transform them. We need to find alternatives to school practices to show the importance of built, dialogued and conquered autonomy.A presente pesquisa investigou a autonomia da escola nas seguintes dimensões: administrativa, pedagógica, financeira e cultural. Analisou a existência, a carência, os obstáculos e os benefícios da autonomia. A investigação foi delineada numa abordagem qualitativa, por meio de um estudo de caso, e permitiu coletar, por meio do questionário, dados que nortearam a discussão deste trabalho. O desenvolvimento da pesquisa demonstrou a necessidade de uma articulação mais eficiente, por meio de uma gestão democrática, que privilegia e enaltece a participação de todos os envolvidos na escola. Mesmo sendo a autonomia prevista pela LDB 9.394/96 Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nos artigos 12, 13 e 14, ficou evidente que a lei não muda a realidade, em relação à conquista da autonomia da escola. Ela pode ser vista mais como ponto de partida para a comunidade escolar refletir sobre suas próprias condições, desafios, objetivos para transformá-los. É preciso que a escola encontre alternativas práticas para mostrar a importância da autonomia construída, dialogada e conquistada.Made available in DSpace on 2016-01-26T18:49:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SANDRA REGINA GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf: 187038 bytes, checksum: fbbfc860bf1d26bc5ee1561d737050b0 (MD5) Previous issue date: 2009-11-04application/pdfhttp://bdtd.unoeste.br:8080/tede/retrieve/511/SANDRA%20REGINA%20GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf.jpgporUniversidade do Oeste PaulistaMestrado em EducaçãoUNOESTEBRCiências Humanasautonomiaescolaestudo de casogestão democrática.autonomyschoolcase studymanagement.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAutonomia da escola: um estudo de casoAutonomy of the school: a case studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis2617564530193333365500info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTEinstname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)instacron:UNOESTEORIGINALSANDRA REGINA GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdfapplication/pdf187038http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/42/1/SANDRA+REGINA+GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdffbbfc860bf1d26bc5ee1561d737050b0MD51THUMBNAILSANDRA REGINA GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf.jpgSANDRA REGINA GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf.jpgimage/jpeg2125http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/42/2/SANDRA+REGINA+GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf.jpg29a6d48820ad5a7ff96f2e467a022429MD52tede/422016-01-27 01:00:39.643oai:bdtd.unoeste.br:tede/42Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/PUBhttp://bdtd.unoeste.br:8080/oai/requestbdtd@unoeste.bropendoar:2016-01-27T03:00:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Autonomy of the school: a case study |
title |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
spellingShingle |
Autonomia da escola: um estudo de caso Oliveira, Sandra Regina Gregório autonomia escola estudo de caso gestão democrática. autonomy school case study management. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
title_full |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
title_fullStr |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
title_sort |
Autonomia da escola: um estudo de caso |
author |
Oliveira, Sandra Regina Gregório |
author_facet |
Oliveira, Sandra Regina Gregório |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Schmidt, Ivone Tambelli |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:19913877849 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1360256846908659 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Militão, Silvio César Nunes |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:18154129841 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0176001395083564 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Reis, Cláudio Edward dos |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:06305716890 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0452490121292795 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:11421384884 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3767666976193468 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Sandra Regina Gregório |
contributor_str_mv |
Schmidt, Ivone Tambelli Militão, Silvio César Nunes Reis, Cláudio Edward dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
autonomia escola estudo de caso gestão democrática. |
topic |
autonomia escola estudo de caso gestão democrática. autonomy school case study management. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
autonomy school case study management. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study investigated autonomy of school in the following dimensions: administrative, educational, financial and cultural. It analyzed the existence, the lack, the obstacles and benefits of autonomy. The research was outlined at a qualitative approach, through a case study and it allowed us to collect, through the questionnaire, data that guided the discussion of this paper. The development of the research has shown that it takes a correlation, through a democratic management, which focuses and emphasizes the participation of everyonel involved in school. Even though autonomy is provided by 9394/96 LDB - Directives and Basis of National Education Law, Articles 12, 13 and 14, it became clear that law does not change reality, concerning school autonomy. It can be seen more as a starting point for the school community so that they can reflect on their own conditions, challenges, goals and transform them. We need to find alternatives to school practices to show the importance of built, dialogued and conquered autonomy. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-11-04 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-09-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-01-26T18:49:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Sandra Regina Gregório. Autonomy of the school: a case study. 2009. 84 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/42 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Sandra Regina Gregório. Autonomy of the school: a case study. 2009. 84 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2009. |
url |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
2617564530193333365 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNOESTE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE instname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) instacron:UNOESTE |
instname_str |
Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
instacron_str |
UNOESTE |
institution |
UNOESTE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/42/1/SANDRA+REGINA+GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/42/2/SANDRA+REGINA+GREGORIO_MEST_EDUCAO_2009.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fbbfc860bf1d26bc5ee1561d737050b0 29a6d48820ad5a7ff96f2e467a022429 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd@unoeste.br |
_version_ |
1785359463111196672 |