A formação de alianças estratégicas no Brasil e a criação de valor para as empresas participantes
Ano de defesa: | 2007 |
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Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
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Programa de Pós-Graduação: |
Administração de Empresas
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Departamento: |
Administração
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País: |
BR
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23389 |
Resumo: | In the past few years, strategic alliances have been more and more used as alternatives to the vertical integration of companies. Continuing a line of investigation that began in the middle of the eighties with the classic article written by McConnell e Nantell (1985), the purpose of this essay is to evaluate the impact of announcements of strategic alliances formations, in all their many forms, over the stock prices of the companies participating in the alliances. From a sample formed by 147 announcements of strategic alliances formations, published from 1996 to 2006, involving 48 companies from different areas, an event study was developed based on the Market Efficiency Hypothesis s theory, as postulated by Fama (1970). The results obtained from the total sample suggest that the Brazilian s capital market reacts positively to announcements of strategic alliances formations, and in a very consistent way with the market efficiency s hypotheses, presenting statistically significant results considering an event window of two days length. The results obtained from the sample segmentations also suggest significant indications that investors perceive joint ventures as a type of association that have a higher potential to aggregate value to companies, when compared to other forms of alliances. |
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2016-03-15T19:25:48Z2020-05-28T18:03:51Z2007-08-022020-05-28T18:03:51Z2007-03-07OLIVEIRA NETO, Luis Elesbão de. A formação de alianças estratégicas no Brasil e a criação de valor para as empresas participantes. 2007. 183 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23389In the past few years, strategic alliances have been more and more used as alternatives to the vertical integration of companies. Continuing a line of investigation that began in the middle of the eighties with the classic article written by McConnell e Nantell (1985), the purpose of this essay is to evaluate the impact of announcements of strategic alliances formations, in all their many forms, over the stock prices of the companies participating in the alliances. From a sample formed by 147 announcements of strategic alliances formations, published from 1996 to 2006, involving 48 companies from different areas, an event study was developed based on the Market Efficiency Hypothesis s theory, as postulated by Fama (1970). The results obtained from the total sample suggest that the Brazilian s capital market reacts positively to announcements of strategic alliances formations, and in a very consistent way with the market efficiency s hypotheses, presenting statistically significant results considering an event window of two days length. The results obtained from the sample segmentations also suggest significant indications that investors perceive joint ventures as a type of association that have a higher potential to aggregate value to companies, when compared to other forms of alliances.Nos anos recentes, as alianças estratégicas têm sido cada vez mais utilizadas como alternativas à integração vertical das empresas. Dando continuidade a uma linha de investigação que teve início em meados da década de 1980 com o artigo clássico de McConnell e Nantell (1985), este trabalho tem por objetivo avaliar o impacto dos anúncios de formação de alianças estratégicas, em todas as suas diversas formas, sobre os preços das ações das empresas participantes das alianças. A partir de uma amostra constituída por 147 anúncios de formação de alianças estratégicas, publicados no período de 1996 a 2006, envolvendo 48 empresas de diferentes setores, desenvolveu-se estudo de evento apoiado no eixo teórico da Hipótese da Eficiência de Mercado, postulada por Fama (1970). Os resultados obtidos a partir da amostra total sugerem que o mercado brasileiro de capitais reage positivamente a anúncios de formação de alianças e de maneira bastante consistente com a suposição de eficiência de mercado, apresentando resultados estatisticamente significantes para uma janela do evento de dois dias. Os resultados obtidos a partir das segmentações da amostra também sugerem significativos indícios de que as joint ventures são percebidas pelos investidores como formas de associação que possuem maior potencial de agregação de valor para as empresas, quando comparadas às outras formas de alianças.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieAdministração de EmpresasUPMBRAdministraçãoalianças estratégicasestudo de eventocriação de valorstrategic allianceevent studyvalue creationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESASA formação de alianças estratégicas no Brasil e a criação de valor para as empresas participantesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisKayo, Eduardo Kazuohttp://lattes.cnpq.br/6629229841222438Barros, Lucas Ayres Barreira de Camposhttp://lattes.cnpq.br/0198661144573382Securato, José Robertohttp://lattes.cnpq.br/0850929919616812http://lattes.cnpq.br/2817026152840345Oliveira Neto, Luis Elesbão dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/2879/Luis%20Estebao%20de%20Oliveira%20Neto.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/559/1/Luis%20Estebao%20de%20Oliveira%20Neto.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/233892020-05-28 15:03:51.075Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
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