Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola
Ano de defesa: | 2011 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Educação, Arte e História
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24709 |
Resumo: | This work proposes some reflexions about choir singing in the school environment, with the main objective of demonstrating how possible is for a generalist teacher to develop a musical practice on high school counting on their natural abilities and with the development of these natural abilities in a continuing graduation program in music. For that, interviews and activities were carried out with the teacher, and it was analyzed, not only the rehearsals, but also the characteristics of her job which can only be emphasized through a deep observation. Through the interview analysis and the observation of the teacher s activities and the choir s performance, besides the bibliographical surveying and the specific documents, we were able to have access to trialed paths and to the conceptions of musical education underlying the teacher s job. This work allows us to conclude that the choir singing is a fundamental strategy to the development of the several intelligences and cognitive and social abilities of the student, as well as it contributes with some suggestions of musical activities and it confirms the multidiscipline job of the teacher from this area |
id |
UPM_795f774b00a30f17bddabd0004c064fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24709 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-03-15T19:42:05Z2020-05-28T18:10:41Z2011-12-122020-05-28T18:10:41Z2011-08-19FARIA, Marcio Antonio. Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24709This work proposes some reflexions about choir singing in the school environment, with the main objective of demonstrating how possible is for a generalist teacher to develop a musical practice on high school counting on their natural abilities and with the development of these natural abilities in a continuing graduation program in music. For that, interviews and activities were carried out with the teacher, and it was analyzed, not only the rehearsals, but also the characteristics of her job which can only be emphasized through a deep observation. Through the interview analysis and the observation of the teacher s activities and the choir s performance, besides the bibliographical surveying and the specific documents, we were able to have access to trialed paths and to the conceptions of musical education underlying the teacher s job. This work allows us to conclude that the choir singing is a fundamental strategy to the development of the several intelligences and cognitive and social abilities of the student, as well as it contributes with some suggestions of musical activities and it confirms the multidiscipline job of the teacher from this areaEste trabalho propõe algumas reflexões sobre o canto coral no ambiente escolar, tendo como objetivo principal demonstrar como é possível uma professora generalista desenvolver uma prática musical no ensino fundamental contando com suas habilidades naturais e com o desenvolvimento dessas habilidades num programa de formação continuada em música. Para tanto, foram realizadas entrevistas e atividades com a professora, e feita uma análise não somente dos ensaios, mas também das características de seu trabalho que só mediante uma observação mais específica podem ser ressaltadas. Por meio da análise da entrevista e observação das atividades da professora e da atuação do coral, além do levantamento bibliográfico e de documentos específicos, pôde-se ter acesso aos caminhos percorridos e às concepções de educação musical subjacentes ao trabalho da professora. Este trabalho permite concluir que o canto coral é estratégia fundamental para o desenvolvimento das diversas inteligências e das habilidades cognitivas e sociais do estudante, bem como contribui com algumas sugestões de atividades musicais e corrobora com o trabalho multidisciplinar do professor da áreaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriacanto coraleducação musicalcapacitação de professoreschoir singingmusical educationtraining educatorsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICACanto coral: um estudo sobre a prática do canto na escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGiora, Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/7987535061534762Aquino, Maria Aparecida dehttp://lattes.cnpq.br/2277468751962116Sakamoto, Cleusa Kazuehttp://lattes.cnpq.br/7999221557997658http://lattes.cnpq.br/0179935734761318Faria, Marcio Antoniohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4052/Marcio%20Antonio%20Faria.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1816/1/Marcio%20Antonio%20Faria.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/247092020-05-28 15:10:41.808Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
title |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
spellingShingle |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola Faria, Marcio Antonio canto coral educação musical capacitação de professores choir singing musical education training educators CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
title_full |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
title_fullStr |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
title_full_unstemmed |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
title_sort |
Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola |
author |
Faria, Marcio Antonio |
author_facet |
Faria, Marcio Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7987535061534762 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Aquino, Maria Aparecida de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2277468751962116 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Sakamoto, Cleusa Kazue |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7999221557997658 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0179935734761318 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Marcio Antonio |
contributor_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro Aquino, Maria Aparecida de Sakamoto, Cleusa Kazue |
dc.subject.por.fl_str_mv |
canto coral educação musical capacitação de professores |
topic |
canto coral educação musical capacitação de professores choir singing musical education training educators CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
choir singing musical education training educators |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This work proposes some reflexions about choir singing in the school environment, with the main objective of demonstrating how possible is for a generalist teacher to develop a musical practice on high school counting on their natural abilities and with the development of these natural abilities in a continuing graduation program in music. For that, interviews and activities were carried out with the teacher, and it was analyzed, not only the rehearsals, but also the characteristics of her job which can only be emphasized through a deep observation. Through the interview analysis and the observation of the teacher s activities and the choir s performance, besides the bibliographical surveying and the specific documents, we were able to have access to trialed paths and to the conceptions of musical education underlying the teacher s job. This work allows us to conclude that the choir singing is a fundamental strategy to the development of the several intelligences and cognitive and social abilities of the student, as well as it contributes with some suggestions of musical activities and it confirms the multidiscipline job of the teacher from this area |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-12-12 2020-05-28T18:10:41Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:42:05Z 2020-05-28T18:10:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FARIA, Marcio Antonio. Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24709 |
identifier_str_mv |
FARIA, Marcio Antonio. Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24709 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174473792946176 |