Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo
Ano de defesa: | 2009 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração
|
Departamento: |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1345 |
Resumo: | The musical instrument industry in Brazil has developed considerably in the last years. The opening of the national trade frontiers in the early 90 s has forced the national industry to search for development in order to survive, and nowadays several Brazilian companies participate in the international market through regular exports. The majority of these companies are located in the state of São Paulo, and even facing eventual economic crisis, companies of this sector have increased their international participation, with signs of a good acceptance of Brazilian products abroad. The objective of this Dissertation is to analyze the decision making to implement international marketing strategies in the musical instrument industry of the state of São Paulo during its initial steps of internationalization. A profile of the Brazilian musical instrument sector was drawn from a research about competitiveness that consolidates the relevance of the study object, and afterwards, a profiles of the studied companies is presented, with the following analysis of data obtained through interviews and documental research, together with the work s generated conclusions. The study shows that generally the companies analyzed developed differentiated products, and presented communication and product lines extension strategies, with differences only in the promotion media choice |
id |
PUC_SP-1_bb17c1a4099fbec462f09ded69574129 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/1345 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Hoyos Guevara, Arnoldo José dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239476P4Bezerra, Daniel Rodrigues Pires2016-04-25T16:45:17Z2009-07-272009-06-10Bezerra, Daniel Rodrigues Pires. Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1345The musical instrument industry in Brazil has developed considerably in the last years. The opening of the national trade frontiers in the early 90 s has forced the national industry to search for development in order to survive, and nowadays several Brazilian companies participate in the international market through regular exports. The majority of these companies are located in the state of São Paulo, and even facing eventual economic crisis, companies of this sector have increased their international participation, with signs of a good acceptance of Brazilian products abroad. The objective of this Dissertation is to analyze the decision making to implement international marketing strategies in the musical instrument industry of the state of São Paulo during its initial steps of internationalization. A profile of the Brazilian musical instrument sector was drawn from a research about competitiveness that consolidates the relevance of the study object, and afterwards, a profiles of the studied companies is presented, with the following analysis of data obtained through interviews and documental research, together with the work s generated conclusions. The study shows that generally the companies analyzed developed differentiated products, and presented communication and product lines extension strategies, with differences only in the promotion media choiceA indústria brasileira de instrumentos musicais desenvolveu-se consideravelmente nos últimos anos. A abertura das barreiras comerciais no início da década de 90 forçou a indústria nacional a buscar o desenvolvimento em busca da sobrevivência, e atualmente diversas empresas brasileiras participam do mercado internacional através de exportações regulares. A maior parte destas empresas encontra-se no estado de São Paulo, e mesmo com as eventuais crises econômicas, as empresas do setor têm aumentado sua atuação internacional, e há indícios de uma boa aceitação dos produtos brasileiros no exterior. Esta Dissertação tem por objetivo analisar a tomada de decisão para a implementação das estratégias de marketing internacional da indústria de instrumentos musicais no Estado de São Paulo durante os estágios iniciais de internacionalização destas empresas. Traçou-se um perfil do setor de instrumentos musicais brasileiro, obtido através de um estudo de competitividade que consolida a relevância do objeto de estudo. Em seguida, foram apresentados os perfis das empresas estudadas e a conseqüente análise dos dados obtidos junto a elas através de entrevistas e pesquisa documental, com as decorrentes reflexões geradas pelo estudo. O estudo conclui que as empresas estudadas em geral desenvolveram produtos diferenciados, e apresentam estratégias de extensão de linhas de produtos e de comunicação, com diferenças apenas na escolha dos meios de promoçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2692/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisEstratégias de marketing internacionalInternacionalização de empresasInstrumentos musicais -- Exportacao -- BrasilMarketing de exportacaoInternational marketing strategyMusical instrumentsInternationalization of firmsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOEstratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniel Rodrigues Pires Bezerra.pdf.txtDaniel Rodrigues Pires Bezerra.pdf.txtExtracted texttext/plain202212https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1345/3/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf.txt80b115e09a4aad6f5a1e9b6a7143d65dMD53ORIGINALDaniel Rodrigues Pires Bezerra.pdfapplication/pdf988901https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1345/1/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf81a0295bb3ecc423e0e100ad77f93071MD51THUMBNAILDaniel Rodrigues Pires Bezerra.pdf.jpgDaniel Rodrigues Pires Bezerra.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1345/2/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/13452022-12-20 13:28:49.489oai:repositorio.pucsp.br:handle/1345Repositório Institucionalhttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-20T16:28:49Repositório Institucional da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
title |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
spellingShingle |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo Bezerra, Daniel Rodrigues Pires Estratégias de marketing internacional Internacionalização de empresas Instrumentos musicais -- Exportacao -- Brasil Marketing de exportacao International marketing strategy Musical instruments Internationalization of firms CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
title_full |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
title_fullStr |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
title_sort |
Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo |
author |
Bezerra, Daniel Rodrigues Pires |
author_facet |
Bezerra, Daniel Rodrigues Pires |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hoyos Guevara, Arnoldo José de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239476P4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Daniel Rodrigues Pires |
contributor_str_mv |
Hoyos Guevara, Arnoldo José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de marketing internacional Internacionalização de empresas Instrumentos musicais -- Exportacao -- Brasil Marketing de exportacao |
topic |
Estratégias de marketing internacional Internacionalização de empresas Instrumentos musicais -- Exportacao -- Brasil Marketing de exportacao International marketing strategy Musical instruments Internationalization of firms CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
International marketing strategy Musical instruments Internationalization of firms |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
The musical instrument industry in Brazil has developed considerably in the last years. The opening of the national trade frontiers in the early 90 s has forced the national industry to search for development in order to survive, and nowadays several Brazilian companies participate in the international market through regular exports. The majority of these companies are located in the state of São Paulo, and even facing eventual economic crisis, companies of this sector have increased their international participation, with signs of a good acceptance of Brazilian products abroad. The objective of this Dissertation is to analyze the decision making to implement international marketing strategies in the musical instrument industry of the state of São Paulo during its initial steps of internationalization. A profile of the Brazilian musical instrument sector was drawn from a research about competitiveness that consolidates the relevance of the study object, and afterwards, a profiles of the studied companies is presented, with the following analysis of data obtained through interviews and documental research, together with the work s generated conclusions. The study shows that generally the companies analyzed developed differentiated products, and presented communication and product lines extension strategies, with differences only in the promotion media choice |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-27 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-06-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-25T16:45:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Bezerra, Daniel Rodrigues Pires. Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1345 |
identifier_str_mv |
Bezerra, Daniel Rodrigues Pires. Estratégias de marketing na entrada de empresas brasileiras no mercado internacional: um estudo de casos na indústria de instrumentos musicais no estado de São Paulo. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Repositório Institucional da PUC_SP |
collection |
Repositório Institucional da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1345/3/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1345/1/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1345/2/Daniel%20Rodrigues%20Pires%20Bezerra.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
80b115e09a4aad6f5a1e9b6a7143d65d 81a0295bb3ecc423e0e100ad77f93071 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1837200694811033600 |