A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2009
Autor(a) principal: Estrella, Josefa Roseli da Silva
Orientador(a): Passos, Laurizete Ferragut
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
Departamento: Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11376
Resumo: This research brings to discuss the latest curriculum proposal of the São Paulo State Department of Education "Sao Paulo faz Escola" and to examine the students‟ perception from high school on this proposal. For this, the study also wants to know who is this high school student from the evening of a school located in the peripheral eastern zone of São Paulo City. The research attempted to answer the following questions: Young people of high school know the current proposal São Paulo faz Escola ? How these young people perceive and react about this proposal? What are the advances that have been identified in relation to learning the mathematics contents? The study focused two themes: the perception of students on the project "São Paulo faz Escola" and the prospect of progress in relation to learning mathematics. It was adopted a qualitative approach, interpretative and descriptive nature and the data collection was done by means of a questionnaire to sixty-five students and intensive interviews with six students, and document analysis. The data revealed that most students don‟t know the proposal and it was not adequately explained by teachers and indicated little change in teaching and learning mathematics. This research can point out that high school needs a restructuring, in quality of education, rules to live, to a significant learning and a curriculum proposal consistent with the wishes and needs of these students
id PUC_SP-1_cf5b899264e37229e2efd877b8e25196
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11376
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Repositório Institucional da PUC_SP
repository_id_str
spelling Passos, Laurizete FerragutEstrella, Josefa Roseli da Silva2016-04-27T16:58:52Z2009-05-262009-04-28Estrella, Josefa Roseli da Silva. A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola". 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11376This research brings to discuss the latest curriculum proposal of the São Paulo State Department of Education "Sao Paulo faz Escola" and to examine the students‟ perception from high school on this proposal. For this, the study also wants to know who is this high school student from the evening of a school located in the peripheral eastern zone of São Paulo City. The research attempted to answer the following questions: Young people of high school know the current proposal São Paulo faz Escola ? How these young people perceive and react about this proposal? What are the advances that have been identified in relation to learning the mathematics contents? The study focused two themes: the perception of students on the project "São Paulo faz Escola" and the prospect of progress in relation to learning mathematics. It was adopted a qualitative approach, interpretative and descriptive nature and the data collection was done by means of a questionnaire to sixty-five students and intensive interviews with six students, and document analysis. The data revealed that most students don‟t know the proposal and it was not adequately explained by teachers and indicated little change in teaching and learning mathematics. This research can point out that high school needs a restructuring, in quality of education, rules to live, to a significant learning and a curriculum proposal consistent with the wishes and needs of these studentsEsta pesquisa traz para discussão a mais recente proposta curricular da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo São Paulo faz escola e pretende analisar a percepção dos alunos do Ensino Médio sobre tal proposta. Para isso, o estudo também buscou conhecer quem é esse aluno do Ensino Médio que frequenta o período noturno de uma escola localizada na região periférica da Zona Leste da cidade de São Paulo. A pesquisa tentou responder às seguintes questões: Os jovens do Ensino Médio conhecem a atual proposta São Paulo faz escola? Como esses jovens percebem e reagem frente a essa proposta? Quais os avanços que foram identificados em relação à aprendizagem dos conteúdos de matemática? O estudo privilegiou dois eixos temáticos: a percepção dos alunos sobre o Projeto São Paulo faz escola e a perspectiva de avanços em relação à aprendizagem em matemática. Foi adotada a abordagem qualitativa, de cunho descritivo interpretativo e a coleta de dados realizou-se por meio de questionário para sessenta e cinco alunos e entrevistas intensivas junto a seis alunos, além de análise documental. Os dados revelaram que a maioria dos alunos desconhece a proposta e que ela não foi devidamente elucidada pelos professores e indicaram perceber poucas mudanças no ensino e aprendizagem em matemática. Pode-se apontar que o Ensino Médio necessita de uma reestruturação, no que se refere à qualidade de ensino, às regras para se conviver, visando um aprendizado significativo e uma proposta curricular condizentes com os desejos e as necessidades reais destes alunosSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23607/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoProposta curricularProtagonismo juvenilEnsino medio -- Sao Paulo (estado)Matematica (Ensino medio)Curriculum proposalYouth protagonismHigh schoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJosefa Roseli da Silva Estrella.pdf.txtJosefa Roseli da Silva Estrella.pdf.txtExtracted texttext/plain191934https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11376/3/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf.txtd0b601e00fd3162c830550cda4c35f06MD53ORIGINALJosefa Roseli da Silva Estrella.pdfapplication/pdf1473752https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11376/1/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf1cafd2d3b2e600a985b4ee6792f47ec2MD51THUMBNAILJosefa Roseli da Silva Estrella.pdf.jpgJosefa Roseli da Silva Estrella.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2339https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11376/2/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf.jpge656148547f60b26a60eb48cc592177eMD52handle/113762022-04-28 06:26:29.448oai:repositorio.pucsp.br:handle/11376Repositório Institucionalhttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:26:29Repositório Institucional da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
title A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
spellingShingle A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
Estrella, Josefa Roseli da Silva
Proposta curricular
Protagonismo juvenil
Ensino medio -- Sao Paulo (estado)
Matematica (Ensino medio)
Curriculum proposal
Youth protagonism
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
title_full A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
title_fullStr A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
title_full_unstemmed A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
title_sort A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola"
author Estrella, Josefa Roseli da Silva
author_facet Estrella, Josefa Roseli da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Passos, Laurizete Ferragut
dc.contributor.author.fl_str_mv Estrella, Josefa Roseli da Silva
contributor_str_mv Passos, Laurizete Ferragut
dc.subject.por.fl_str_mv Proposta curricular
Protagonismo juvenil
Ensino medio -- Sao Paulo (estado)
Matematica (Ensino medio)
topic Proposta curricular
Protagonismo juvenil
Ensino medio -- Sao Paulo (estado)
Matematica (Ensino medio)
Curriculum proposal
Youth protagonism
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum proposal
Youth protagonism
High school
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research brings to discuss the latest curriculum proposal of the São Paulo State Department of Education "Sao Paulo faz Escola" and to examine the students‟ perception from high school on this proposal. For this, the study also wants to know who is this high school student from the evening of a school located in the peripheral eastern zone of São Paulo City. The research attempted to answer the following questions: Young people of high school know the current proposal São Paulo faz Escola ? How these young people perceive and react about this proposal? What are the advances that have been identified in relation to learning the mathematics contents? The study focused two themes: the perception of students on the project "São Paulo faz Escola" and the prospect of progress in relation to learning mathematics. It was adopted a qualitative approach, interpretative and descriptive nature and the data collection was done by means of a questionnaire to sixty-five students and intensive interviews with six students, and document analysis. The data revealed that most students don‟t know the proposal and it was not adequately explained by teachers and indicated little change in teaching and learning mathematics. This research can point out that high school needs a restructuring, in quality of education, rules to live, to a significant learning and a curriculum proposal consistent with the wishes and needs of these students
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-05-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-04-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Estrella, Josefa Roseli da Silva. A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola". 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11376
identifier_str_mv Estrella, Josefa Roseli da Silva. A percepção dos alunos do ensino médio sobre a proposta "São Paulo faz escola". 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Repositório Institucional da PUC_SP
collection Repositório Institucional da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11376/3/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11376/1/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11376/2/Josefa%20Roseli%20da%20Silva%20Estrella.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d0b601e00fd3162c830550cda4c35f06
1cafd2d3b2e600a985b4ee6792f47ec2
e656148547f60b26a60eb48cc592177e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1837200667627749376