As marcas próprias e as estratégias de marketing verde no varejo: um estudo comparativo - Pão de Açúcar e Walmart
Ano de defesa: | 2010 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração
|
Departamento: |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais
|
País: |
BR
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1397 |
Resumo: | Currently, there has been a growing discussion of the environmental impact on consumption patterns, in which lifestyles and society s consumption models are increasingly being questioned. As a result of this new relationship with the environment, of both consumers and society, the opportunity to use Marketing geared to sustainability applied to private label products of large supermarket chains in the country arises. Retail plays a key role in the day-to-day life of individuals, and may be an agent of attitude and behavioral change of consumers, since such consumers change may ensure the necessary resources for the future generations. The present study aims at analyzing the use of green marketing as a tool for building a competitive advantage for private label brands in the supermarket segment. By searching authors such as Reginaldo Dias, Nirmalya Kumar, Jan-Benedict Steenkamp, Michael Porter and Zymunt Bauman, in addition to field work involving interviews with professionals from two of the largest supermarket chains in the Brazilian market, an analysis was carried out as to how these organizations use green marketing in the management of their own brands. It was finally concluded that the social concern of the sustainable development of the planet leads to an environmental concern in all segments: economy, education and politics. Although social responsibility is discussed today, this research reveals that the actions are still very subtle, and green marketing actions regarding private label brands are still incipient |
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Retail plays a key role in the day-to-day life of individuals, and may be an agent of attitude and behavioral change of consumers, since such consumers change may ensure the necessary resources for the future generations. The present study aims at analyzing the use of green marketing as a tool for building a competitive advantage for private label brands in the supermarket segment. By searching authors such as Reginaldo Dias, Nirmalya Kumar, Jan-Benedict Steenkamp, Michael Porter and Zymunt Bauman, in addition to field work involving interviews with professionals from two of the largest supermarket chains in the Brazilian market, an analysis was carried out as to how these organizations use green marketing in the management of their own brands. It was finally concluded that the social concern of the sustainable development of the planet leads to an environmental concern in all segments: economy, education and politics. Although social responsibility is discussed today, this research reveals that the actions are still very subtle, and green marketing actions regarding private label brands are still incipientAtualmente se intensifica a discussão do impacto ambiental dos padrões de consumo, e cada vez mais se questionam o estilo de vida e os moldes de consumo da sociedade. Como resultado dessa nova relação com o meio ambiente, tanto por parte de consumidores quanto pela sociedade, surge a oportunidade do uso do Marketing orientado para a sustentabilidade aplicado aos produtos de marcas próprias das grandes redes de supermercados do país. O varejo desempenha um papel fundamental na vida cotidiana dos indivíduos e pode ser um agente de transformação de atitudes e de comportamentos dos consumidores, pois a mudança do comportamento do consumidor poderá garantir os recursos necessários para as próximas gerações. O presente estudo procura analisar o uso do marketing verde como ferramenta para a construção de diferencial competitivo para produtos de marcas próprias no segmento de supermercados. Por meio de uma pesquisa bibliográfica de autores como Reginaldo Dias, Nirmalya Kumar, Jan-Benedict Steenkamp, Michael Porter e Zymunt Bauman, além de trabalho de campo com entrevistas junto às duas maiores redes de supermercados do mercado brasileiro, foi verificado e analisado como essas organizações utilizam do marketing verde no gerenciamento de suas marcas próprias. Considerou-se ao final que a preocupação social do desenvolvimento sustentável do planeta desperta uma preocupação ambiental em todos os segmentos: economia, educação e política. Hoje, se fala em responsabilidade social, porém a pesquisa revela que as ações ainda são muito sutis e as ações de marketing verde, nos produtos de marcas próprias, são ainda incipientesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2455/Eduardo%20Pereira%20de%20Souza%20Nogueira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOMarketing verdeMarcas própriasSegmento de varejoDiferencial competitivoGreen marketingPrivate label brandsRetail segmentCompetitive advantageAs marcas próprias e as estratégias de marketing verde no varejo: um estudo comparativo - Pão de Açúcar e WalmartPrivate label brands and green marketing strategies in the retail environment - a comparative study: Pão de Açúcar and Walmartinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEduardo Pereira de Souza Nogueira.pdf.txtEduardo Pereira de Souza Nogueira.pdf.txtExtracted texttext/plain171651https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1397/3/Eduardo%20Pereira%20de%20Souza%20Nogueira.pdf.txt797a719c4d26004d920674ea382d540aMD53ORIGINALEduardo Pereira de Souza Nogueira.pdfapplication/pdf1385609https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1397/1/Eduardo%20Pereira%20de%20Souza%20Nogueira.pdf15cf97df7b95578fbf8090febfeb2039MD51THUMBNAILEduardo Pereira de Souza Nogueira.pdf.jpgEduardo Pereira de Souza Nogueira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1397/2/Eduardo%20Pereira%20de%20Souza%20Nogueira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/13972022-12-20 09:55:43.741oai:repositorio.pucsp.br:handle/1397Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-20T12:55:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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