O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores
Ano de defesa: | 2022 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
|
Departamento: |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26514 |
Resumo: | This dissertation presents four didactic sequences, for the teaching of operations with rational numbers in their fractional representation, to be discussed with teachers who work with the initial grades of Elementary School II, considering that through the bibliographic review we found a small number of researches dealing with these operations. In addition, we observed the lack of autonomy of teachers to develop activities of this type, which leads us to the idea of investigating to answer the following question: what knowledge teachers of mathematics mobilize regarding the teaching of operations with rational numbers in their fractional representation during the discussion of a teaching sequence for the sixth year of elementary school? We will focus the operations on the part-whole conception, starting from the representations of flat geometric figures, as it is the most common both in textbooks and in teachers' practice, although the other conceptions may appear during the solutions. We will present a brief description about the Theory of Registers of Semiotic Representation (DUVAL, 2009), as well as about the Theory of Conceptual Fields (VERGNAUD, 1977) for believing that the junction of these theories can help in the teaching of such operations. We suggest further research in the field in order to contribute to Mathematics Education . Keywords: Fractions; Fractional Numbers; Operations; Training |
id |
PUC_SP-1_e66955af79606fae347b75d6dbc59c58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26514 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria José Ferreira dahttp://lattes.cnpq.br/9339055052599639http://lattes.cnpq.br/0618635822926509Vernizzi, Mario Alberto Zambrana2022-07-04T15:50:17Z2022-07-04T15:50:17Z2022-05-17Vernizzi, Mario Alberto Zambrana. O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26514This dissertation presents four didactic sequences, for the teaching of operations with rational numbers in their fractional representation, to be discussed with teachers who work with the initial grades of Elementary School II, considering that through the bibliographic review we found a small number of researches dealing with these operations. In addition, we observed the lack of autonomy of teachers to develop activities of this type, which leads us to the idea of investigating to answer the following question: what knowledge teachers of mathematics mobilize regarding the teaching of operations with rational numbers in their fractional representation during the discussion of a teaching sequence for the sixth year of elementary school? We will focus the operations on the part-whole conception, starting from the representations of flat geometric figures, as it is the most common both in textbooks and in teachers' practice, although the other conceptions may appear during the solutions. We will present a brief description about the Theory of Registers of Semiotic Representation (DUVAL, 2009), as well as about the Theory of Conceptual Fields (VERGNAUD, 1977) for believing that the junction of these theories can help in the teaching of such operations. We suggest further research in the field in order to contribute to Mathematics Education . Keywords: Fractions; Fractional Numbers; Operations; TrainingEsta dissertação apresenta quatro sequências didáticas, para o ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária, para ser discutida com docentes que trabalham com as séries iniciais do Ensino Fundamental II, haja vista que por meio da revisão bibliográfica encontramos um número pequeno de pesquisas que tratam dessas operações. Além disso observamos a falta de autonomia de professores para elaborar atividades desse tipo, o que nos leva a ideia de investigar para responder a seguinte questão: quais conhecimentos professores de matemática mobilizam a respeito do ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária durante a discussão de uma sequência de ensino para o sexto ano do Ensino Fundamental? Focaremos as operações na concepção partetodo, partindo das representações de figuras geométricas planas, por ser a mais comum tanto nos livros didáticos quanto na prática dos professores, embora as demais concepções possam aparecer durante as soluções. Apresentaremos uma breve descrição a respeito da Teoria dos Registros de Representação Semiótica (DUVAL, 2009), bem como a respeito da Teoria dos Campos Conceituais (VERGNAUD, 1977) por acreditar que a junção destas teorias pode auxiliar no ensino de tais operações. Sugerimos novas pesquisas no âmbito a fim de contribuir para a Educação MatemáticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFraçõesNúmeros fracionáriosOperaçõesFormaçãoFractionsFractional numbersOperationsTrainingO ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMario Alberto Zambrana Vernizzi.pdfapplication/pdf2161125https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26514/1/Mario%20Alberto%20Zambrana%20Vernizzi.pdf798d003f40143e6435444204b9674516MD51TEXTMario Alberto Zambrana Vernizzi.pdf.txtMario Alberto Zambrana Vernizzi.pdf.txtExtracted texttext/plain131024https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26514/2/Mario%20Alberto%20Zambrana%20Vernizzi.pdf.txt4bedca54ae94a3ec0f87ce9357b5b7c7MD52THUMBNAILMario Alberto Zambrana Vernizzi.pdf.jpgMario Alberto Zambrana Vernizzi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1267https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26514/3/Mario%20Alberto%20Zambrana%20Vernizzi.pdf.jpg46d60393a92cdb579f9c43cd3c6ffa80MD53handle/265142022-07-05 12:41:38.876oai:repositorio.pucsp.br:handle/26514Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-07-05T15:41:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
title |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
spellingShingle |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores Vernizzi, Mario Alberto Zambrana CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Frações Números fracionários Operações Formação Fractions Fractional numbers Operations Training |
title_short |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
title_full |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
title_fullStr |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
title_full_unstemmed |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
title_sort |
O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores |
author |
Vernizzi, Mario Alberto Zambrana |
author_facet |
Vernizzi, Mario Alberto Zambrana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria José Ferreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9339055052599639 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0618635822926509 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vernizzi, Mario Alberto Zambrana |
contributor_str_mv |
Silva, Maria José Ferreira da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Frações Números fracionários Operações Formação Fractions Fractional numbers Operations Training |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Frações Números fracionários Operações Formação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Fractions Fractional numbers Operations Training |
description |
This dissertation presents four didactic sequences, for the teaching of operations with rational numbers in their fractional representation, to be discussed with teachers who work with the initial grades of Elementary School II, considering that through the bibliographic review we found a small number of researches dealing with these operations. In addition, we observed the lack of autonomy of teachers to develop activities of this type, which leads us to the idea of investigating to answer the following question: what knowledge teachers of mathematics mobilize regarding the teaching of operations with rational numbers in their fractional representation during the discussion of a teaching sequence for the sixth year of elementary school? We will focus the operations on the part-whole conception, starting from the representations of flat geometric figures, as it is the most common both in textbooks and in teachers' practice, although the other conceptions may appear during the solutions. We will present a brief description about the Theory of Registers of Semiotic Representation (DUVAL, 2009), as well as about the Theory of Conceptual Fields (VERGNAUD, 1977) for believing that the junction of these theories can help in the teaching of such operations. We suggest further research in the field in order to contribute to Mathematics Education . Keywords: Fractions; Fractional Numbers; Operations; Training |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-07-04T15:50:17Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-07-04T15:50:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-05-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Vernizzi, Mario Alberto Zambrana. O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26514 |
identifier_str_mv |
Vernizzi, Mario Alberto Zambrana. O ensino de operações com números racionais em sua representação fracionária: formação continuada de professores. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26514/1/Mario%20Alberto%20Zambrana%20Vernizzi.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26514/2/Mario%20Alberto%20Zambrana%20Vernizzi.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26514/3/Mario%20Alberto%20Zambrana%20Vernizzi.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
798d003f40143e6435444204b9674516 4bedca54ae94a3ec0f87ce9357b5b7c7 46d60393a92cdb579f9c43cd3c6ffa80 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793423923091603456 |