A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016
Ano de defesa: | 2016 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Estadual de Maringá
Brasil Departamento de Ciências Sociais Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3146 |
Resumo: | This study is characterized as qualitative, exploratory and field focusing on the reality of the State Penitentiary in Maringa, Parana, and has as theoretical framework Sergio Adorno (1991), Michel Foucault (2013), Marc Mayer (2006) to discuss public education policies for the prison system in Parana State, from 1990 to 2016. The goal of this study is to understand about this policies setup and the social function of youth and adults education (EJA program) in deprivation of liberty in prisons; by checking the emergence of dialogue between public policy education and public security policy, discussing the documents that guarantee the legality of the provision of prison education in Brazil and in the state of Parana; presenting data about prisons, prison population and the provision of education for prisoners, emphasizing the State Penitentiary Maringa (PEM). The work shows the difficulties in developing, effectively, an education program in a field characterized by the existence of contradictions and also reflects on the impact of these policies for the whole society. The study also highlights that unlike other areas in which EJA was implemented, the prison needs to be re-signified as potentially educational space, since the prisons were designed in with the objective of serving as an instrument of punishment and not schooling |
id |
UEM-10_df5a541e729d006f347eb085a036b6c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3146 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016The school behind bars: school education in prison system of Parana State,1990-2016.Políticas públicas de educação e segurança, Educação de jovens e adultos, Sistema prisional de Maringá (PR), Educação escolar nas prisões - BrasilPublic Education and Security Policy andYouth and adult educationPrison System in Maringa, Pr .School Prison schooling- BrazilCiências HumanasSociologiaThis study is characterized as qualitative, exploratory and field focusing on the reality of the State Penitentiary in Maringa, Parana, and has as theoretical framework Sergio Adorno (1991), Michel Foucault (2013), Marc Mayer (2006) to discuss public education policies for the prison system in Parana State, from 1990 to 2016. The goal of this study is to understand about this policies setup and the social function of youth and adults education (EJA program) in deprivation of liberty in prisons; by checking the emergence of dialogue between public policy education and public security policy, discussing the documents that guarantee the legality of the provision of prison education in Brazil and in the state of Parana; presenting data about prisons, prison population and the provision of education for prisoners, emphasizing the State Penitentiary Maringa (PEM). The work shows the difficulties in developing, effectively, an education program in a field characterized by the existence of contradictions and also reflects on the impact of these policies for the whole society. The study also highlights that unlike other areas in which EJA was implemented, the prison needs to be re-signified as potentially educational space, since the prisons were designed in with the objective of serving as an instrument of punishment and not schoolingEste trabalho caracteriza-se como pesquisa qualitativa, exploratória e de campo, com foco na realidade da Penitenciária Estadual de Maringá-Paraná e tem como referencial teórico autores como Sérgio Adorno (1991), Michel Foucault (2013), Marc de Mayer (2006), base para a discussão das políticas públicas de educação para o sistema prisional no Estado do Paraná, dos anos 1990-2016. O objetivo da pesquisa é compreender a configuração e a função social da educação de jovens e adultos em privação de liberdade nos estabelecimentos penais, mediante a verificação do surgimento do diálogo entre política pública de educação e política pública de segurança, discutindo os documentos que garantem a legalidade da oferta da educação prisional no Brasil e no estado do Paraná, apresentando dados sobre os estabelecimentos penais, população carcerária e oferta de educação escolar para reclusos, enfatizando a realidade da Penitenciária Estadual de Maringá (PEM). O trabalho evidencia as dificuldades em se desenvolver, efetivamente, um programa de educação em um ambiente marcado por contradições, bem como reflete sobre os impactos dessas políticas para toda a sociedade. Ressalta ainda que, diferentemente de outros espaços nos quais a EJA (Educação de Jovens e Adultos) foi implantada, a prisão precisa ser ressignificada como espaço potencialmente pedagógico, dado que as prisões foram projetadas com o exclusivo objetivo de servir como um instrumento de punição e não de educação escolar108 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilDepartamento de Ciências SociaisPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesGeovanio Edervaldo RossatoFagner Carniel - UEMSelson Garutti - SEED- PRRocha, Fabiana Virginio da2018-04-13T17:59:05Z2018-04-13T17:59:05Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3146porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-11T19:42:31Zoai:localhost:1/3146Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:15.841815Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 The school behind bars: school education in prison system of Parana State,1990-2016. |
title |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 |
spellingShingle |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 Rocha, Fabiana Virginio da Políticas públicas de educação e segurança, Educação de jovens e adultos, Sistema prisional de Maringá (PR), Educação escolar nas prisões - Brasil Public Education and Security Policy and Youth and adult education Prison System in Maringa, Pr .School Prison schooling - Brazil Ciências Humanas Sociologia |
title_short |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 |
title_full |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 |
title_fullStr |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 |
title_full_unstemmed |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 |
title_sort |
A escola por trás das grades : educação escolar no sistema prisional do Estado do Paraná, 1990-2016 |
author |
Rocha, Fabiana Virginio da |
author_facet |
Rocha, Fabiana Virginio da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Geovanio Edervaldo Rossato Fagner Carniel - UEM Selson Garutti - SEED- PR |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Fabiana Virginio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas de educação e segurança, Educação de jovens e adultos, Sistema prisional de Maringá (PR), Educação escolar nas prisões - Brasil Public Education and Security Policy and Youth and adult education Prison System in Maringa, Pr .School Prison schooling - Brazil Ciências Humanas Sociologia |
topic |
Políticas públicas de educação e segurança, Educação de jovens e adultos, Sistema prisional de Maringá (PR), Educação escolar nas prisões - Brasil Public Education and Security Policy and Youth and adult education Prison System in Maringa, Pr .School Prison schooling - Brazil Ciências Humanas Sociologia |
description |
This study is characterized as qualitative, exploratory and field focusing on the reality of the State Penitentiary in Maringa, Parana, and has as theoretical framework Sergio Adorno (1991), Michel Foucault (2013), Marc Mayer (2006) to discuss public education policies for the prison system in Parana State, from 1990 to 2016. The goal of this study is to understand about this policies setup and the social function of youth and adults education (EJA program) in deprivation of liberty in prisons; by checking the emergence of dialogue between public policy education and public security policy, discussing the documents that guarantee the legality of the provision of prison education in Brazil and in the state of Parana; presenting data about prisons, prison population and the provision of education for prisoners, emphasizing the State Penitentiary Maringa (PEM). The work shows the difficulties in developing, effectively, an education program in a field characterized by the existence of contradictions and also reflects on the impact of these policies for the whole society. The study also highlights that unlike other areas in which EJA was implemented, the prison needs to be re-signified as potentially educational space, since the prisons were designed in with the objective of serving as an instrument of punishment and not schooling |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2018-04-13T17:59:05Z 2018-04-13T17:59:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3146 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Departamento de Ciências Sociais Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Departamento de Ciências Sociais Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801841506438348800 |