Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio
Ano de defesa: | 2019 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade
|
Departamento: |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12086 |
Resumo: | The present work aimed to investigate the conceptions of science and chemistry teachers regarding the new technologies that are in the classroom related to the use of the applications Periodic table and Periodic table. In addition to the applications used, a qualitative questionnaire was used to evaluate teachers' opinions regarding innovation and motivation in the use of these resources. Five teachers from the State Education Network of the State of Rio de Janeiro participated in this study, from primary and secondary education, from the municipalities of São João de Meriti / RJ and São Gonçalo / RJ, who used the applications in their classes, with the aid of the researcher, who also observed the students' reception of them. The results showed that 80% of teachers do not use applications in their classrooms, but all have approved their use, all believe that applications can merit space in their pedagogical practices and also demonstrated that it is a resource that can facilitate teaching-learning. Finally, it was possible to observe the great acceptance of the teachers and students of these classes before the use of the applications as facilitators in the teaching-learning process. The use of new technological resources in the classroom should be encouraged to the teachers as a motivating and attractive tool for the student. |
id |
UERJ_15ebfe3b9e7109bee7f132fcdea2e28b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12086 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Bastos, Wagner Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/3960665007298726Silva, Flavia Venanciohttp://lattes.cnpq.br/9236212890460642Santori, Ricardo Tadeuhttp://lattes.cnpq.br/6513120111063693Pastor Junior, Américo de Araujohttp://lattes.cnpq.br/9544350527044493http://lattes.cnpq.br/7886056400741372Garcia, Lilian Fialho Costa2021-01-06T19:41:22Z2019-09-192019-05-27GARCIA, Lilian Fialho Costa. Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio. 2019. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia, Biodiversidade e sociedade) - Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12086The present work aimed to investigate the conceptions of science and chemistry teachers regarding the new technologies that are in the classroom related to the use of the applications Periodic table and Periodic table. In addition to the applications used, a qualitative questionnaire was used to evaluate teachers' opinions regarding innovation and motivation in the use of these resources. Five teachers from the State Education Network of the State of Rio de Janeiro participated in this study, from primary and secondary education, from the municipalities of São João de Meriti / RJ and São Gonçalo / RJ, who used the applications in their classes, with the aid of the researcher, who also observed the students' reception of them. The results showed that 80% of teachers do not use applications in their classrooms, but all have approved their use, all believe that applications can merit space in their pedagogical practices and also demonstrated that it is a resource that can facilitate teaching-learning. Finally, it was possible to observe the great acceptance of the teachers and students of these classes before the use of the applications as facilitators in the teaching-learning process. The use of new technological resources in the classroom should be encouraged to the teachers as a motivating and attractive tool for the student.O presente trabalho teve como objetivo investigar as concepções dos professores de ciências e química a respeito das novas tecnologias que estão em sala de aula, relacionadas à utilização dos aplicativos Periodic table e Tabela periódica . Além dos aplicativos empregados, um questionário de cunho qualitativo foi utilizado para avaliar a opinião dos professores no que diz respeito à inovação e motivação na utilização destes recursos. Participaram desta pesquisa cinco professores da Rede Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro, dos ensinos fundamental e médio, dos municípios de São João de Meriti/RJ e São Gonçalo/RJ, que usaram os aplicativos em suas aulas, com auxílio do pesquisador, que também observou a recepção dos alunos aos mesmos. Os resultados demonstraram que 80% dos professores não utilizam aplicativos em suas aulas, mas todos aprovaram sua utilização, todos acreditam que os aplicativos podem merecer um espaço nas suas práticas pedagógicas e também demonstraram que é um recurso que pode facilitar o ensino-aprendizagem. Por fim, foi possível observar a grande aceitação dos professores e alunos destas turmas perante o uso dos aplicativos enquanto facilitadores no processo de ensino-aprendizagem. O uso de novos recursos tecnológicos em sala de aula deve ser incentivado aos professores como uma ferramenta motivadora e atrativa para o aluno.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:41:22Z No. of bitstreams: 1 Lilian Fialho Garcia.pdf: 1568294 bytes, checksum: 763c1c8f704fd79ec0f49cc36632d80a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:41:22Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Lilian Fialho Garcia.pdf: 1568294 bytes, checksum: 763c1c8f704fd79ec0f49cc36632d80a (MD5) Previous issue date: 2019-05-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e SociedadeUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresApplicationsEducationSciencesChemistryAplicativosEducaçãoCiênciasQuímicaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERALUso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médioApplications of Science and Chemistry - Experience in primary and secondary educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLilian Fialho Garcia.pdfapplication/pdf1568294http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12086/1/Lilian+Fialho+Garcia.pdf763c1c8f704fd79ec0f49cc36632d80aMD511/120862024-02-27 15:32:36.805oai:www.bdtd.uerj.br:1/12086Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:32:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Applications of Science and Chemistry - Experience in primary and secondary education |
title |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
spellingShingle |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio Garcia, Lilian Fialho Costa Applications Education Sciences Chemistry Aplicativos Educação Ciências Química CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL |
title_short |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
title_full |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
title_fullStr |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
title_full_unstemmed |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
title_sort |
Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio |
author |
Garcia, Lilian Fialho Costa |
author_facet |
Garcia, Lilian Fialho Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Wagner Gonçalves |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3960665007298726 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Silva, Flavia Venancio |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9236212890460642 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santori, Ricardo Tadeu |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6513120111063693 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pastor Junior, Américo de Araujo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9544350527044493 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7886056400741372 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Lilian Fialho Costa |
contributor_str_mv |
Bastos, Wagner Gonçalves Silva, Flavia Venancio Santori, Ricardo Tadeu Pastor Junior, Américo de Araujo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Applications Education Sciences Chemistry |
topic |
Applications Education Sciences Chemistry Aplicativos Educação Ciências Química CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aplicativos Educação Ciências Química |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL |
description |
The present work aimed to investigate the conceptions of science and chemistry teachers regarding the new technologies that are in the classroom related to the use of the applications Periodic table and Periodic table. In addition to the applications used, a qualitative questionnaire was used to evaluate teachers' opinions regarding innovation and motivation in the use of these resources. Five teachers from the State Education Network of the State of Rio de Janeiro participated in this study, from primary and secondary education, from the municipalities of São João de Meriti / RJ and São Gonçalo / RJ, who used the applications in their classes, with the aid of the researcher, who also observed the students' reception of them. The results showed that 80% of teachers do not use applications in their classrooms, but all have approved their use, all believe that applications can merit space in their pedagogical practices and also demonstrated that it is a resource that can facilitate teaching-learning. Finally, it was possible to observe the great acceptance of the teachers and students of these classes before the use of the applications as facilitators in the teaching-learning process. The use of new technological resources in the classroom should be encouraged to the teachers as a motivating and attractive tool for the student. |
publishDate |
2019 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-09-19 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-05-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:41:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GARCIA, Lilian Fialho Costa. Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio. 2019. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia, Biodiversidade e sociedade) - Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12086 |
identifier_str_mv |
GARCIA, Lilian Fialho Costa. Uso de aplicativos em Ciências e Química Experiência nos ensinos fundamental e médio. 2019. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia, Biodiversidade e sociedade) - Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12086/1/Lilian+Fialho+Garcia.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
763c1c8f704fd79ec0f49cc36632d80a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352164184588288 |