O MST e a proposta de formação humana da Escola Nacional Florestan Fernandes para a classe trabalhadora: uma síntese histórica

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2007
Autor(a) principal: Princeswal, Marcelo lattes
Orientador(a): Mancebo, Deise lattes
Banca de defesa: Frigotto, Gaudêncio lattes, Silva, Roberta Maria Lobo da lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana
Departamento: Centro de Educação e Humanidades
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14888
Resumo: This study aims at analyzing the structure of the courses offered at the Landless Movements (MST) camp sites with special focus on the courses of the National School Florestan Fernandes (ENFF). The ENFF was launched in January 2005 and represents a synthesis of the 23 years of activity of the Landless Movement in the Brazilian political scenario. The main objective is to train new members not only for the Landless Movement itself but also for participants of different social movements in the country and in Latin America. The ENFF is responsible for centralizing all the methodologies developed by the MST schools and also by the Landless Movement in association with other Brazilian universities. The analysis include Marx´s writings on the concepts of work, capitalism and alienation. We can identify that there is a direct relation between work and educational practices aiming at accumulating capital/resources. The proposal of the Landless Movement goes in opposite direction from this hegemonic perspective. This dissertation will also analyze the structure of the political courses created by the MST based on Gramsci´s work. Authors such as Gramsci envision a new type of political culture with special emphasis on socialism. Therefore the Landless Movement and in particular the National School Florestan Fernandes value an ethics opposed to the growing individualism of modern society emphasizing on solidarity instead
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The ENFF was launched in January 2005 and represents a synthesis of the 23 years of activity of the Landless Movement in the Brazilian political scenario. The main objective is to train new members not only for the Landless Movement itself but also for participants of different social movements in the country and in Latin America. The ENFF is responsible for centralizing all the methodologies developed by the MST schools and also by the Landless Movement in association with other Brazilian universities. The analysis include Marx´s writings on the concepts of work, capitalism and alienation. We can identify that there is a direct relation between work and educational practices aiming at accumulating capital/resources. The proposal of the Landless Movement goes in opposite direction from this hegemonic perspective. This dissertation will also analyze the structure of the political courses created by the MST based on Gramsci´s work. Authors such as Gramsci envision a new type of political culture with special emphasis on socialism. Therefore the Landless Movement and in particular the National School Florestan Fernandes value an ethics opposed to the growing individualism of modern society emphasizing on solidarity insteadA presente dissertação tem como tema de estudo a formação humana proposta pelo Movimento Nacional dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), tendo como objeto empírico a Escola Nacional Florestan Fernandes (ENFF). Inaugurada em janeiro de 2005, a ENFF representa a síntese histórica da formação engendrada pelo MST durante os 23 anos de atuação no cenário político brasileiro, com o principal objetivo de formar quadros para o constante desenvolvimento da organicidade interna, bem como para o conjunto dos movimentos sociais brasileiros e da América Latina. A ENFF é responsável por centralizar as diversas experiências no campo de formação superior desenvolvidas pelo Movimento, sejam elas em convênios com as universidades brasileiras ou nos cursos livres realizados na própria sede da Escola. Na abordagem do tema serão utilizadas as análises tecidas por Marx sobre o trabalho em seu sentido ontocriativo, como também o caráter alienante que este assume no capitalismo. Evidenciamos a estreita relação do trabalho com as práticas educativas, visando atender as demandas da acumulação do capital e como a trajetória de luta do MST pela educação formal visa romper com esta lógica hegemônica. Do mesmo modo, será analisada a formação política construída pelo Movimento a partir da noção de intelectuais orgânicos desenvolvida por Antônio Gramsci, responsáveis pela elaboração e difusão de uma nova cultura, tendo como horizonte o socialismo. Desse modo, notamos que o MST, e em particular a Escola Nacional Florestan Fernandes, propõe a construção de uma ética que contrapõe ao individualismo, ensejando novos valores pautados na solidariedade e no companheirismoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:16:42Z No. of bitstreams: 1 Diss_Princeswal_BDTD.pdf: 1913470 bytes, checksum: c46202d55a2b1cc6841802c0323adba6 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:16:42Z (GMT). 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