Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Silva, Sérgio Rafael Barbosa da lattes
Orientador(a): Leite, Siomara Borba lattes
Banca de defesa: Neves, Rosa Maria Corrêa das lattes, Oliveira, Maria Teresa Cavalcanti de lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Educação
Departamento: Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10541
Resumo: This work has the objective of thinking to masters degree in education starting from the criteria of the evaluation trienal accomplished by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(Capes). Para to accomplish the proposed objective we divided the work in three chapters. In the first chapter, starting from the study of the definition of the nature of the masters degree, contained in the Parecer no. 977/65, we noticed that an interlacement exists among the path of the university and of the masters degree in Brazil. In that sense, we made a report of the Brazilian higher education with emphasis in the interlacement that exists between the path of the university and the path of the masters degree. That interlacement, in a general way, contributed for we noticed the process of verticalização of the higher education with the separation between teaching and research, the first under responsibility of the degree courses and Monday under the responsibility of the courses of masters degree stricto sensu. In the second chapter, we accomplished a report of the masters degree in education with the objective of detaching his/her expansion, during the decade of 70, even middles of the decade of 80. In that expansion process, the scientific research was a decisive factor of the activities of the master's degree programs and doctorate. Soon afterwards, we will consider the history of the masters degree programs in education of the universities, PUC-Rio, UFRJ and UERJ. Finally, in the third chapter, we went back our attention to the form as the evaluation of the Brazilian masters degree was organized for the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). In that sense, we related that new one systematic with documents elaborated for they be used in the last evaluation trienal of the you Castrate, regarding the period from 2007 to 2009, in this case referred to the following documents: I regulate for the evaluation trienal 2010 (2007-2009) and Document of the Area of Education 2009, associating, in a general way, the guidelines of those documents with the data of the Notebook of Indicators of the masters degree programs in education of PUC-Rio, of UFRJ and of UERJ.
id UERJ_fd8f1f023295992ca40a0aa8abcfbe2b
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10541
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str
spelling Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Neves, Rosa Maria Corrêa dashttp://lattes.cnpq.br/6517585826887365Oliveira, Maria Teresa Cavalcanti dehttp://lattes.cnpq.br/4633145617256850http://lattes.cnpq.br/4775123291584730Silva, Sérgio Rafael Barbosa da2021-01-05T21:53:12Z2013-01-182011-05-02SILVA, Sérgio Rafael Barbosa da. Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes. 2011. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10541This work has the objective of thinking to masters degree in education starting from the criteria of the evaluation trienal accomplished by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(Capes). Para to accomplish the proposed objective we divided the work in three chapters. In the first chapter, starting from the study of the definition of the nature of the masters degree, contained in the Parecer no. 977/65, we noticed that an interlacement exists among the path of the university and of the masters degree in Brazil. In that sense, we made a report of the Brazilian higher education with emphasis in the interlacement that exists between the path of the university and the path of the masters degree. That interlacement, in a general way, contributed for we noticed the process of verticalização of the higher education with the separation between teaching and research, the first under responsibility of the degree courses and Monday under the responsibility of the courses of masters degree stricto sensu. In the second chapter, we accomplished a report of the masters degree in education with the objective of detaching his/her expansion, during the decade of 70, even middles of the decade of 80. In that expansion process, the scientific research was a decisive factor of the activities of the master's degree programs and doctorate. Soon afterwards, we will consider the history of the masters degree programs in education of the universities, PUC-Rio, UFRJ and UERJ. Finally, in the third chapter, we went back our attention to the form as the evaluation of the Brazilian masters degree was organized for the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). In that sense, we related that new one systematic with documents elaborated for they be used in the last evaluation trienal of the you Castrate, regarding the period from 2007 to 2009, in this case referred to the following documents: I regulate for the evaluation trienal 2010 (2007-2009) and Document of the Area of Education 2009, associating, in a general way, the guidelines of those documents with the data of the Notebook of Indicators of the masters degree programs in education of PUC-Rio, of UFRJ and of UERJ.Este trabalho tem o objetivo de pensar a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal realizada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Para cumprir o objetivo proposto dividimos o trabalho em três capítulos. No primeiro capítulo, a partir do estudo da definição da natureza da pós-graduação, contida no Pareceres nº 977/65, percebemos que existe um entrelaçamento entre a trajetória da universidade e da pós-graduação no Brasil. Nesse sentido, fizemos um histórico do ensino superior brasileiro com ênfase no entrelaçamento que existe entre a trajetória da universidade e a trajetória da pós-graduação. Esse entrelaçamento, de forma geral, contribuiu para percebemos o processo de verticalização do ensino superior com a separação entre ensino e pesquisa, o primeiro sob responsabilidade dos cursos de graduação e a segunda sob a responsabilidade dos cursos de pós-graduação stricto sensu. No segundo capítulo, realizamos um histórico da pós-graduação em educação com o objetivo de destacar sua expansão, durante a década de 70, até meados da década de 80. Nesse processo de expansão, a pesquisa científica foi um fator determinante das atividades dos programas de mestrado e doutorado. Em seguida, consideraremos a história dos programas de pós-graduação em educação das universidades, PUC-Rio, UFRJ e UERJ. Por fim, no terceiro capítulo, voltamos a nossa atenção para a forma como a avaliação da pós-graduação brasileira foi organizada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Nesse sentido, relacionamos essa nova sistemática com documentos elaborados para serem utilizados na última avaliação trienal da Capes, referente ao período de 2007 a 2009, neste caso nos referimos aos seguintes documentos: Regulamento para a avaliação trienal 2010 (2007-2009) e Documento da Área de Educação 2009, associando, de forma geral, as diretrizes desses documentos com os dados do Caderno de Indicadores dos programas de pós-graduação em educação da PUC-Rio, da UFRJ e da UERJ.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:12Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Sergio Rafael Bdtd.pdf: 787343 bytes, checksum: 8c66bccc339f677a5e45499579489c2a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Sergio Rafael Bdtd.pdf: 787343 bytes, checksum: 8c66bccc339f677a5e45499579489c2a (MD5) Previous issue date: 2011-05-02Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoUniversityMasters degree in educationSystematic evaluation of the CapesEducação Pós-graduação BrasilUniversidades e faculdades -BrasilAvaliação educacional -BrasilBrasil. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidadePós-graduação em educaçãoSistemática de avaliação da CapesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/CapesThinking to masters degree in education starting from the criteria of the evaluation triennial of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Capesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Sergio Rafael Bdtd.pdfapplication/pdf787343http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10541/1/Dissert_Sergio+Rafael+Bdtd.pdf8c66bccc339f677a5e45499579489c2aMD511/105412024-02-27 12:43:27.176oai:www.bdtd.uerj.br:1/10541Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Thinking to masters degree in education starting from the criteria of the evaluation triennial of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior / Capes
title Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
spellingShingle Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
Silva, Sérgio Rafael Barbosa da
University
Masters degree in education
Systematic evaluation of the Capes
Educação Pós-graduação Brasil
Universidades e faculdades -Brasil
Avaliação educacional -Brasil
Brasil. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Universidade
Pós-graduação em educação
Sistemática de avaliação da Capes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
title_full Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
title_fullStr Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
title_full_unstemmed Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
title_sort Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes
author Silva, Sérgio Rafael Barbosa da
author_facet Silva, Sérgio Rafael Barbosa da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Leite, Siomara Borba
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Neves, Rosa Maria Corrêa das
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6517585826887365
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Oliveira, Maria Teresa Cavalcanti de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4633145617256850
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4775123291584730
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sérgio Rafael Barbosa da
contributor_str_mv Leite, Siomara Borba
Neves, Rosa Maria Corrêa das
Oliveira, Maria Teresa Cavalcanti de
dc.subject.eng.fl_str_mv University
Masters degree in education
Systematic evaluation of the Capes
topic University
Masters degree in education
Systematic evaluation of the Capes
Educação Pós-graduação Brasil
Universidades e faculdades -Brasil
Avaliação educacional -Brasil
Brasil. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Universidade
Pós-graduação em educação
Sistemática de avaliação da Capes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Pós-graduação Brasil
Universidades e faculdades -Brasil
Avaliação educacional -Brasil
Brasil. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Universidade
Pós-graduação em educação
Sistemática de avaliação da Capes
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work has the objective of thinking to masters degree in education starting from the criteria of the evaluation trienal accomplished by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(Capes). Para to accomplish the proposed objective we divided the work in three chapters. In the first chapter, starting from the study of the definition of the nature of the masters degree, contained in the Parecer no. 977/65, we noticed that an interlacement exists among the path of the university and of the masters degree in Brazil. In that sense, we made a report of the Brazilian higher education with emphasis in the interlacement that exists between the path of the university and the path of the masters degree. That interlacement, in a general way, contributed for we noticed the process of verticalização of the higher education with the separation between teaching and research, the first under responsibility of the degree courses and Monday under the responsibility of the courses of masters degree stricto sensu. In the second chapter, we accomplished a report of the masters degree in education with the objective of detaching his/her expansion, during the decade of 70, even middles of the decade of 80. In that expansion process, the scientific research was a decisive factor of the activities of the master's degree programs and doctorate. Soon afterwards, we will consider the history of the masters degree programs in education of the universities, PUC-Rio, UFRJ and UERJ. Finally, in the third chapter, we went back our attention to the form as the evaluation of the Brazilian masters degree was organized for the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). In that sense, we related that new one systematic with documents elaborated for they be used in the last evaluation trienal of the you Castrate, regarding the period from 2007 to 2009, in this case referred to the following documents: I regulate for the evaluation trienal 2010 (2007-2009) and Document of the Area of Education 2009, associating, in a general way, the guidelines of those documents with the data of the Notebook of Indicators of the masters degree programs in education of PUC-Rio, of UFRJ and of UERJ.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-02
dc.date.available.fl_str_mv 2013-01-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:53:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Sérgio Rafael Barbosa da. Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes. 2011. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10541
identifier_str_mv SILVA, Sérgio Rafael Barbosa da. Pensando a pós-graduação em educação a partir dos critérios da avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior/Capes. 2011. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10541/1/Dissert_Sergio+Rafael+Bdtd.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8c66bccc339f677a5e45499579489c2a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352152803344384