Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Bezerra, Fábio Alexandre Silva
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: eng
Instituição de defesa: Florianópolis
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100931
Resumo: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente.
id UFSC_e2c6e29c389ea9d334f7483f0f95f771
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsc.br:123456789/100931
network_acronym_str UFSC
network_name_str Repositório Institucional da UFSC
repository_id_str
spelling Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of womenLiteraturaMulheresIdentidadeFilme cinematograficoAnalise do discursoRelações de gêneroTese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente.Over the past decade, an increasing number of studies have explored the structure and role of multimodal texts in contemporary society (Böhlke, 2008; Ferreira, 2011; Heberle & Meurer, 2007; Iedema, 2001; Kress & van Leeuwen, 1996; 2006; Thibault, 2000). Following the early focus on still images, more recent research has addressed the dynamic text (O'Halloran, 2004). In this context, the present research investigates the identities of women (Butler, 1990, 1993, 2004; Benwell & Stokoe, 2006) construed in the first film Sex and the City (2008) in terms of both verbal language (Halliday, 1994; Halliday & Matthiessen, 2004; Martin, Matthiessen & Painter, 2010) and the dynamic image (Bateman, 2007, 2009; Bednarek, 2010; Böhlke, 2008, Iedema, 2001; O'Halloran, 2004; Thibault, 2000; Tseng, 2009; van Leeuwen, 1991, 1999) as well as their intermodal complementarity (Painter & Martin, in press), focusing on coupling and commitment (Martin, 2008a, 2008b, 2010). Verbal language is addressed in terms of ideational meanings by means of transitivity analysis (Halliday & Matthiessen, 2004) and the analysis of the dynam image is carried out by following the multi-level procedures proposed by Baldry and Thibault (2005). Regarding the film text, overall results show that it affords more meanings than the still images in systemic functional terms, which has contributed to more effective intermodal complementarity. Considering the identities of women construed, data analysis has demonstrated that the coupling of meanings committed suggests that (young) women's main pursuit in life is fashion labels and heteronormative love. Additionally, overall results also reveal that women are mostly involved in processes of 'action' as dynamic participants, which highlights the space in the filmic text for the 'doings', 'happenings'' and 'behaviors' in which women take on the active role. However, as in Bezerra (2008), the discourse analysis (Fairclough, 2003; van Leeuwen, 2008) of women's social actions has shown that they are considerably constrained to the domestic, nonspecialized field (Martin, 1992). These results seem to confirm the role of the media in maintaining dominant and ideologically invested representations of women (Bhabha, 1992), which need to be continuously challenged, since identities should always be seen as unstable and impermanent (Bauman, 2004).Durante a última década, um número crescente de estudos têm explorado a estrutura e o papel de textos multimodais na sociedade contemporânea (Böhlke, 2008; Ferreira, 2011; Heberle & Meurer, 2007; Iedema, 2001; Kress & van Leeuwen, 1996; 2006; Thibault, 2000). Depois do foco inicial em imagens estáticas, pesquisas mais recentes têm abordado o texto dinâmico (O'Halloran, 2004). Neste contexto, a presente pesquisa investiga as identidades das mulheres (Butler, 1990, 1993, 2004; Benwell & Stokoe, 2006) no primeiro filme Sex and the City (2008) em termos da linguagem verbal (Halliday, 1994; Halliday & Matthiessen, 2004; Martin, Matthiessen & Painter, 2010) e da imagem dinâmica (Bateman, 2007, 2009; Bednarek, 2010; Böhlke, 2008, Iedema, 2001; O'Halloran, 2004; Thibault, 2000; Tseng , 2009; van Leeuwen, 1991, 1999), bem como da sua complementaridade intermodal (Painter & Martin, no prelo), concentrando-se no acoplamento e na calibragem de significados (Martin, 2008a, 2008b, 2010). A linguagem verbal é investigada quanto aos significados ideacionais por meio de análise de transitividade (Halliday e Matthiessen, 2004), ao passo que a análise da imagem dinâmica segue os procedimentos propostos por Baldry e Thibault (2005). Em relação ao texto fílmico, resultados gerais mostram que ele constrói mais tipos de significados do que as imagens estáticas, o que contribuiu para uma complementaridade intermodal mais eficaz. Considerando-se as identidades das mulheres, o acoplamento de significados cometidos sugere que mulheres (jovens) focam suas buscas na moda (grifes) e no amor heteronormativo. Além disso, resultados gerais revelam que as mulheres estão principalmente envolvidas em processos de 'ação' como participantes dinâmicos, o que evidencia o espaço no texto fílmico para os 'fazeres', 'acontecimentos' e 'comportamentos' nos quais as mulheres assumem papel ativo. No entanto, como em Bezerra (2008), a análise do discurso (Fairclough, 2003; van Leeuwen, 2008) das ações sociais das mulheres mostrou que elas estão consideravelmente restritas à esfera doméstica, não especializada (Martin, 1992). Estes resultados parecem confirmar o papel da mídia na manutenção de representações dominantes e ideologicamente investidas das mulheres (Bhabha, 1992), que precisam ser continuamente desafiadas, já que as identidades devem ser sempre vistas como instáveis e impermanentes (Bauman, 2004).FlorianópolisHeberle, Viviane MariaMartin, James.Universidade Federal de Santa CatarinaBezerra, Fábio Alexandre Silva2013-06-26T00:00:49Z2013-06-26T00:00:49Z20122012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis307 p.| il., tabs., grafs.application/pdf310991http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100931engreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-06-26T00:00:49Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/100931Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732013-06-26T00:00:49Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
title Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
spellingShingle Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
Bezerra, Fábio Alexandre Silva
Literatura
Mulheres
Identidade
Filme cinematografico
Analise do discurso
Relações de gênero
title_short Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
title_full Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
title_fullStr Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
title_full_unstemmed Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
title_sort Language and image in the film Sex and the city: a multimodal investigation of the representation of women
author Bezerra, Fábio Alexandre Silva
author_facet Bezerra, Fábio Alexandre Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Heberle, Viviane Maria
Martin, James.
Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Fábio Alexandre Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura
Mulheres
Identidade
Filme cinematografico
Analise do discurso
Relações de gênero
topic Literatura
Mulheres
Identidade
Filme cinematografico
Analise do discurso
Relações de gênero
description Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2012
2013-06-26T00:00:49Z
2013-06-26T00:00:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 310991
http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100931
identifier_str_mv 310991
url http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100931
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 307 p.| il., tabs., grafs.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Florianópolis
publisher.none.fl_str_mv Florianópolis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSC
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Repositório Institucional da UFSC
collection Repositório Institucional da UFSC
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808653324373721088