A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
|
Departamento: |
Artes
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225 |
Resumo: | This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work. |
id |
UFSM-20_7727d8ee23a55df94f35519a96134125 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/5225 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-12-092014-12-092014-03-17TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work.A presente pesquisa baseia-se na minha produção plástica, com o objetivo de construir um campo pictórico por meio dos conceitos operatórios de acúmulos e contraposições. No seu desenvolvimento, articulei a prática plástica, baseada em apontamentos realizados em um diário de anotações, com a teoria, a história e a crítica de arte, além de escritos em poéticas visuais. O estabelecimento dessa pesquisa se dá por meio da investigação aos princípios que condicionam à instauração das minhas obras. Assim, inicio a reflexão pelos documentos de trabalho, analiso a origem e a constituição dos acúmulos de matéria pictórica e suas relações com os desvios experimentais, quais são e como as simulações do real e os elementos tridimensionais se contrapõem ao pictórico, até chegar às estratégias, em que investigo como os procedimentos de apropriação, colagem, hibridizações e mestiçagens são utilizados na construção dos trabalhos. Empreendo ainda, uma análise sobre as minhas obras, estabelecendo comparações com minhas produções anteriores, e com o fazer de Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, além de outros artistas com os quais o meu trabalho dialoga, a fim de se compreender os desdobramentos de alguns procedimentos e a minha intenção expressiva. Encerro essa pesquisa respondendo às questões em torno das relações e influências entre a pintura e os elementos tridimensionais, e apontando possíveis caminhos para a sequência desse trabalho.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFSMBRArtesPinturaCampo pictóricoAcúmuloContraposiçãoPoéticas visuaisPaintingPictorial fieldAccumulationContrapositionVisual poeticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESA construção do campo pictórico: acúmulos e contraposiçõesThe construction of the pictorial field: accumulations and contrapositionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGomes, Paulo César Ribeirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736260T0Gonçalves, Flavio Robertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784481P6Moreira, Altamirhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769329U1http://lattes.cnpq.br/0813975120404907Tombini, Cleandro Stevão80030000000640030030030030066d46f8a-1cb1-4967-b131-fa7e069f1f28f346d471-abc5-47f4-b362-12faffb403e9de136444-62ca-49c3-b6cb-5a5508c1194f53cf8968-ce21-4a11-a714-76100a35b28ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALTOMBINI, CLEANDRO STEVAO.pdfapplication/pdf14681270http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5225/1/TOMBINI%2c%20CLEANDRO%20STEVAO.pdf353f8c84dde9cca2078b7511b55bd7b0MD51TEXTTOMBINI, CLEANDRO STEVAO.pdf.txtTOMBINI, CLEANDRO STEVAO.pdf.txtExtracted texttext/plain224251http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5225/2/TOMBINI%2c%20CLEANDRO%20STEVAO.pdf.txt778d60a7f6cbc15abeff02d37af7588cMD52THUMBNAILTOMBINI, CLEANDRO STEVAO.pdf.jpgTOMBINI, CLEANDRO STEVAO.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4681http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5225/3/TOMBINI%2c%20CLEANDRO%20STEVAO.pdf.jpgb8f8772bdaef47589c251b6424762de9MD531/52252022-03-08 15:52:34.031oai:repositorio.ufsm.br:1/5225Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132022-03-08T18:52:34Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The construction of the pictorial field: accumulations and contrapositions |
title |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
spellingShingle |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições Tombini, Cleandro Stevão Pintura Campo pictórico Acúmulo Contraposição Poéticas visuais Painting Pictorial field Accumulation Contraposition Visual poetics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_full |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_fullStr |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_full_unstemmed |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_sort |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
author |
Tombini, Cleandro Stevão |
author_facet |
Tombini, Cleandro Stevão |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomes, Paulo César Ribeiro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736260T0 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Gonçalves, Flavio Roberto |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784481P6 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Moreira, Altamir |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769329U1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0813975120404907 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tombini, Cleandro Stevão |
contributor_str_mv |
Gomes, Paulo César Ribeiro Gonçalves, Flavio Roberto Moreira, Altamir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pintura Campo pictórico Acúmulo Contraposição Poéticas visuais |
topic |
Pintura Campo pictórico Acúmulo Contraposição Poéticas visuais Painting Pictorial field Accumulation Contraposition Visual poetics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Painting Pictorial field Accumulation Contraposition Visual poetics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work. |
publishDate |
2014 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225 |
identifier_str_mv |
TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
800300000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 300 300 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
66d46f8a-1cb1-4967-b131-fa7e069f1f28 f346d471-abc5-47f4-b362-12faffb403e9 de136444-62ca-49c3-b6cb-5a5508c1194f 53cf8968-ce21-4a11-a714-76100a35b28a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5225/1/TOMBINI%2c%20CLEANDRO%20STEVAO.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5225/2/TOMBINI%2c%20CLEANDRO%20STEVAO.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5225/3/TOMBINI%2c%20CLEANDRO%20STEVAO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
353f8c84dde9cca2078b7511b55bd7b0 778d60a7f6cbc15abeff02d37af7588c b8f8772bdaef47589c251b6424762de9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801224010506174464 |