Formação continuada de professores alfabetizadores

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2007
Autor(a) principal: Rigolon, Walkiria de Oliveira
Orientador(a): Luna, Sergio Vasconcelos de
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
Departamento: Psicologia
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16314
Resumo: The subject of this research is the teachers education, more specifically the continuity education, oferred to teachers of primary school level. The actual tendency of educational politics increased significantly the offer of educational programs on work. In order to contribute with the discussions related to the range of these programs on the pedagogical practice of teachers responsible for alphabetizing, this work aimed to investigate: which is the compatibility between alphabetizing teachers and the procedures defined by one of the continued educational programs of those teachers implemented by the state public school network in São Paulo. For different reasons, we have considered convenient and logical to choose teachers who worked on the initial terms and that they were also ex-students aproved and certified on the referred program. We have performed different procedures for collecting data to prepare this work, such as: interviews, local observations and documental analysis. The research was restricted to only one education directory of São Paulo, located at Least Region. The results analysis has indicated a great difficulty faced by the teachers to join the principles defined in the program, leading us to investigate the process of continuity education and the conditions they are implemented, considering the distortions presented bewteen the continuity education politics and its implementation on a day-to-day basis
id PUC_SP-1_97e773894c716ed141ec27147def326a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16314
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Luna, Sergio Vasconcelos deRigolon, Walkiria de Oliveira2016-04-28T20:57:14Z2007-07-232007-05-21Rigolon, Walkiria de Oliveira. Formação continuada de professores alfabetizadores. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16314The subject of this research is the teachers education, more specifically the continuity education, oferred to teachers of primary school level. The actual tendency of educational politics increased significantly the offer of educational programs on work. In order to contribute with the discussions related to the range of these programs on the pedagogical practice of teachers responsible for alphabetizing, this work aimed to investigate: which is the compatibility between alphabetizing teachers and the procedures defined by one of the continued educational programs of those teachers implemented by the state public school network in São Paulo. For different reasons, we have considered convenient and logical to choose teachers who worked on the initial terms and that they were also ex-students aproved and certified on the referred program. We have performed different procedures for collecting data to prepare this work, such as: interviews, local observations and documental analysis. The research was restricted to only one education directory of São Paulo, located at Least Region. The results analysis has indicated a great difficulty faced by the teachers to join the principles defined in the program, leading us to investigate the process of continuity education and the conditions they are implemented, considering the distortions presented bewteen the continuity education politics and its implementation on a day-to-day basisA pesquisa desenvolvida teve como tema a formação de professores, mais especificamente a formação continuada, oferecida a professores do ensino fundamental. A tendência contemporânea das políticas educacionais ampliou consideravelmente a oferta de programas de formação em serviço. Buscando contribuir com as discussões referentes ao alcance desses programas na prática pedagógica de professores alfabetizadores, este trabalho teve por objetivo investigar: qual a compatibilidade entre o desempenho de professores alfabetizadores e os procedimentos preconizados por um dos programas de formação continuada de professores alfabetizadores implementados pela rede pública estadual paulista. Por diferentes razões, considerou-se conveniente e procedente, escolher professores que atuavam nas séries iniciais e, que fossem ex-cursistas, aprovados e certificados no referido programa. Neste trabalho foram empregados diferentes procedimentos de coleta de informações, tais como: entrevistas, observação in loco e análises de documentos. A pesquisa foi circunscrita a uma única diretoria de ensino da capital situada na região Leste da Capital. A análise dos resultados indicou a grande dificuldade dos professores na conjugação dos princípios propugnados pelo programa, conduzindo-nos a investigar os processos de formação continuada e as condições em que estes são implementados, considerando as distorções existentes entre as políticas de formação continuada e sua implementação na práticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32499/Walkiria.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaformação continuadaalfabetizaçãoprática pedagógicapolíticas educacionaisEducacao continuadaProfessores alfabetizadores -- Formacao profissionalcontinuity educationalphabetizationpedagogical practiceeducational politicsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação continuada de professores alfabetizadoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWalkiria.pdf.txtWalkiria.pdf.txtExtracted texttext/plain223224https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16314/3/Walkiria.pdf.txt7c00ab3ea1e7a7a609a5a41005bbcc4aMD53ORIGINALWalkiria.pdfapplication/pdf525827https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16314/1/Walkiria.pdf9158085c5a6628f5fe69d577e3020703MD51THUMBNAILWalkiria.pdf.jpgWalkiria.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16314/2/Walkiria.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/163142022-04-27 15:51:06.262oai:repositorio.pucsp.br:handle/16314Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:51:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação continuada de professores alfabetizadores
title Formação continuada de professores alfabetizadores
spellingShingle Formação continuada de professores alfabetizadores
Rigolon, Walkiria de Oliveira
formação continuada
alfabetização
prática pedagógica
políticas educacionais
Educacao continuada
Professores alfabetizadores -- Formacao profissional
continuity education
alphabetization
pedagogical practice
educational politics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação continuada de professores alfabetizadores
title_full Formação continuada de professores alfabetizadores
title_fullStr Formação continuada de professores alfabetizadores
title_full_unstemmed Formação continuada de professores alfabetizadores
title_sort Formação continuada de professores alfabetizadores
author Rigolon, Walkiria de Oliveira
author_facet Rigolon, Walkiria de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Luna, Sergio Vasconcelos de
dc.contributor.author.fl_str_mv Rigolon, Walkiria de Oliveira
contributor_str_mv Luna, Sergio Vasconcelos de
dc.subject.por.fl_str_mv formação continuada
alfabetização
prática pedagógica
políticas educacionais
Educacao continuada
Professores alfabetizadores -- Formacao profissional
topic formação continuada
alfabetização
prática pedagógica
políticas educacionais
Educacao continuada
Professores alfabetizadores -- Formacao profissional
continuity education
alphabetization
pedagogical practice
educational politics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv continuity education
alphabetization
pedagogical practice
educational politics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The subject of this research is the teachers education, more specifically the continuity education, oferred to teachers of primary school level. The actual tendency of educational politics increased significantly the offer of educational programs on work. In order to contribute with the discussions related to the range of these programs on the pedagogical practice of teachers responsible for alphabetizing, this work aimed to investigate: which is the compatibility between alphabetizing teachers and the procedures defined by one of the continued educational programs of those teachers implemented by the state public school network in São Paulo. For different reasons, we have considered convenient and logical to choose teachers who worked on the initial terms and that they were also ex-students aproved and certified on the referred program. We have performed different procedures for collecting data to prepare this work, such as: interviews, local observations and documental analysis. The research was restricted to only one education directory of São Paulo, located at Least Region. The results analysis has indicated a great difficulty faced by the teachers to join the principles defined in the program, leading us to investigate the process of continuity education and the conditions they are implemented, considering the distortions presented bewteen the continuity education politics and its implementation on a day-to-day basis
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-23
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rigolon, Walkiria de Oliveira. Formação continuada de professores alfabetizadores. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16314
identifier_str_mv Rigolon, Walkiria de Oliveira. Formação continuada de professores alfabetizadores. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16314/3/Walkiria.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16314/1/Walkiria.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16314/2/Walkiria.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7c00ab3ea1e7a7a609a5a41005bbcc4a
9158085c5a6628f5fe69d577e3020703
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793423963528888320