Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2010
Autor(a) principal: Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira lattes
Orientador(a): Bastos, Fábio da Purificação de lattes
Banca de defesa: Mallmann, Elena Maria lattes, Merkle, Luiz Ernesto lattes, Nunes, Raul Ceretta lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Santa Maria
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Educação
Departamento: Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904
Resumo: We investigated the hypermediatic integration of free information and communication technology in study activities, mediated by Free Virtual Teaching and Learning Environment, more specifically Moodle, in a course at the Federal University of Santa Maria. Our goal was to identify the advances and challenges of this integration in teaching and learning mediated by Moodle, in order to bring contributions to the educational process. Thus, we use the concept of educational action research, which involved a retrospective movement (questioning and reflective understanding of practice) and prospective (planning of new actions guided by the results already shown). In this work, we have also taken the methodological guidance of three matrices: Problem-Dialog Matrix (PDM), Thematic-Organizing Matrix (TOM) and Thematic-Analytical Matrix (TAM), which were organized respectively in three stages of spiral-cycles: thematic concern, organization and analysis. Study activities, dialog applied to problem-searching, educational hypermedia and cognitive flexibility were concepts that guided the development of hypermediatic study activities. Then, we conclude that the study activities organized in hypermediatic mode, mediated by Moodle, from a socio-constructivist, problem-dialog and Cognitive Flexibility Theory perspective, present a great scholar potential for the critical appropriation of scientific knowledge in relation to different contexts of reality.
id UFSM-20_b3e685bfc79c6075a8472ca4fbb6f9fd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6904
network_acronym_str UFSM-20
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling 2010-04-142010-04-142010-02-19FRUET, Fabiane Sarmento Oliveira. HYPERMEDIATIC STUDY ACTIVITIES MEDIATED BY FREE VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENT. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904We investigated the hypermediatic integration of free information and communication technology in study activities, mediated by Free Virtual Teaching and Learning Environment, more specifically Moodle, in a course at the Federal University of Santa Maria. Our goal was to identify the advances and challenges of this integration in teaching and learning mediated by Moodle, in order to bring contributions to the educational process. Thus, we use the concept of educational action research, which involved a retrospective movement (questioning and reflective understanding of practice) and prospective (planning of new actions guided by the results already shown). In this work, we have also taken the methodological guidance of three matrices: Problem-Dialog Matrix (PDM), Thematic-Organizing Matrix (TOM) and Thematic-Analytical Matrix (TAM), which were organized respectively in three stages of spiral-cycles: thematic concern, organization and analysis. Study activities, dialog applied to problem-searching, educational hypermedia and cognitive flexibility were concepts that guided the development of hypermediatic study activities. Then, we conclude that the study activities organized in hypermediatic mode, mediated by Moodle, from a socio-constructivist, problem-dialog and Cognitive Flexibility Theory perspective, present a great scholar potential for the critical appropriation of scientific knowledge in relation to different contexts of reality.Investigamos a integração hipermidiática das Tecnologias da Informação e da Comunicação livres nas atividades de estudo, mediadas por Ambiente Virtual de Ensino-Aprendizagem Livre, mais especificamente pelo Moodle, em um curso presencial da Universidade Federal de Santa Maria. Nosso objetivo foi detectar quais avanços e desafios dessa integração no ensino-aprendizagem mediado pelo Moodle, a fim de trazer contribuições para o processo educacional. Para isso, empregamos a concepção de trabalho de pesquisa denominada investigação-ação educacional, o que envolveu um movimento retrospectivo (problematização e compreensão reflexiva da prática) e prospectivo (planejamento de novas ações orientado pelos resultados já evidenciados). Nesse trabalho, também adotamos a orientação metodológica de três matrizes: Matriz Dialógico-Problematizadora (MDP), Matriz Temático-Organizadora (MTO), e Matriz Temático-Analítica (MTA), que foram organizadas respectivamente em três etapas dos ciclos-espiralados: preocupação temática, organização e análise. Os conceitos atividades de estudo, diálogoproblematizador, hipermídia educacional e flexibilidade cognitiva guiaram o desenvolvimento das atividades de estudo hipermidiática. Ao final desse percurso investigativo, concluímos que as atividades de estudo organizadas de modo hipermidiático e dialógico-problematizador, mediadas pelo Moodle, na perspectiva sócio-construtivista e da Teoria da Flexibilidade Cognitiva, apresentam grande potencial escolar para a apropriação crítica do conhecimento científico face aos diversos contextos da realidade.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoTecnologias da informação e da comunicação livresAmbiente virtual de ensino-aprendizagem livreAtividade de estudoHipermídia educacionalTeoria da flexibilidade cognitivaFree information and communication technologiesFree virtual teaching and learning environmentStudy activitiesEducational hypermediaCognitive flexibility theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livreHypermediatic study activities mediated by free virtual teaching and learning environmentinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Mallmann, Elena Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6Merkle, Luiz Ernestohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723105D5Nunes, Raul Cerettahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792667H1http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227920Y5Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira700800000006400300300300300300a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e87316133f1613e-8fdc-47b6-ba94-001150ded623f7edf363-83ce-43c3-b8d1-bb806c56765b672b3d93-1d87-4b19-8034-a1014faa8f137990ec22-c060-48d2-818c-431786ea3005info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdfapplication/pdf2738420http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/1/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf6422957b793bc47661f64a2f12e1eea9MD51TEXTFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.txtFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain235135http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/2/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.txt0116bbbf736586d6be67c4f9315755b7MD52THUMBNAILFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.jpgFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5892http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/3/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.jpgbc2f786cb10daf988bf8d3316ff0fe52MD531/69042021-02-09 08:21:30.112oai:repositorio.ufsm.br:1/6904Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-02-09T11:21:30Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Hypermediatic study activities mediated by free virtual teaching and learning environment
title Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
spellingShingle Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira
Tecnologias da informação e da comunicação livres
Ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
Atividade de estudo
Hipermídia educacional
Teoria da flexibilidade cognitiva
Free information and communication technologies
Free virtual teaching and learning environment
Study activities
Educational hypermedia
Cognitive flexibility theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
title_full Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
title_fullStr Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
title_full_unstemmed Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
title_sort Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
author Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira
author_facet Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mallmann, Elena Maria
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Merkle, Luiz Ernesto
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723105D5
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Nunes, Raul Ceretta
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792667H1
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227920Y5
dc.contributor.author.fl_str_mv Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira
contributor_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
Mallmann, Elena Maria
Merkle, Luiz Ernesto
Nunes, Raul Ceretta
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias da informação e da comunicação livres
Ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
Atividade de estudo
Hipermídia educacional
Teoria da flexibilidade cognitiva
topic Tecnologias da informação e da comunicação livres
Ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
Atividade de estudo
Hipermídia educacional
Teoria da flexibilidade cognitiva
Free information and communication technologies
Free virtual teaching and learning environment
Study activities
Educational hypermedia
Cognitive flexibility theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Free information and communication technologies
Free virtual teaching and learning environment
Study activities
Educational hypermedia
Cognitive flexibility theory
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description We investigated the hypermediatic integration of free information and communication technology in study activities, mediated by Free Virtual Teaching and Learning Environment, more specifically Moodle, in a course at the Federal University of Santa Maria. Our goal was to identify the advances and challenges of this integration in teaching and learning mediated by Moodle, in order to bring contributions to the educational process. Thus, we use the concept of educational action research, which involved a retrospective movement (questioning and reflective understanding of practice) and prospective (planning of new actions guided by the results already shown). In this work, we have also taken the methodological guidance of three matrices: Problem-Dialog Matrix (PDM), Thematic-Organizing Matrix (TOM) and Thematic-Analytical Matrix (TAM), which were organized respectively in three stages of spiral-cycles: thematic concern, organization and analysis. Study activities, dialog applied to problem-searching, educational hypermedia and cognitive flexibility were concepts that guided the development of hypermediatic study activities. Then, we conclude that the study activities organized in hypermediatic mode, mediated by Moodle, from a socio-constructivist, problem-dialog and Cognitive Flexibility Theory perspective, present a great scholar potential for the critical appropriation of scientific knowledge in relation to different contexts of reality.
publishDate 2010
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2010-04-14
dc.date.available.fl_str_mv 2010-04-14
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-02-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FRUET, Fabiane Sarmento Oliveira. HYPERMEDIATIC STUDY ACTIVITIES MEDIATED BY FREE VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENT. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904
identifier_str_mv FRUET, Fabiane Sarmento Oliveira. HYPERMEDIATIC STUDY ACTIVITIES MEDIATED BY FREE VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENT. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 700800000006
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
300
300
300
300
300
dc.relation.authority.fl_str_mv a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161
33f1613e-8fdc-47b6-ba94-001150ded623
f7edf363-83ce-43c3-b8d1-bb806c56765b
672b3d93-1d87-4b19-8034-a1014faa8f13
7990ec22-c060-48d2-818c-431786ea3005
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/1/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/2/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/3/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6422957b793bc47661f64a2f12e1eea9
0116bbbf736586d6be67c4f9315755b7
bc2f786cb10daf988bf8d3316ff0fe52
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801223984499392512