Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904 |
Resumo: | We investigated the hypermediatic integration of free information and communication technology in study activities, mediated by Free Virtual Teaching and Learning Environment, more specifically Moodle, in a course at the Federal University of Santa Maria. Our goal was to identify the advances and challenges of this integration in teaching and learning mediated by Moodle, in order to bring contributions to the educational process. Thus, we use the concept of educational action research, which involved a retrospective movement (questioning and reflective understanding of practice) and prospective (planning of new actions guided by the results already shown). In this work, we have also taken the methodological guidance of three matrices: Problem-Dialog Matrix (PDM), Thematic-Organizing Matrix (TOM) and Thematic-Analytical Matrix (TAM), which were organized respectively in three stages of spiral-cycles: thematic concern, organization and analysis. Study activities, dialog applied to problem-searching, educational hypermedia and cognitive flexibility were concepts that guided the development of hypermediatic study activities. Then, we conclude that the study activities organized in hypermediatic mode, mediated by Moodle, from a socio-constructivist, problem-dialog and Cognitive Flexibility Theory perspective, present a great scholar potential for the critical appropriation of scientific knowledge in relation to different contexts of reality. |
id |
UFSM-20_b3e685bfc79c6075a8472ca4fbb6f9fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6904 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2010-04-142010-04-142010-02-19FRUET, Fabiane Sarmento Oliveira. HYPERMEDIATIC STUDY ACTIVITIES MEDIATED BY FREE VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENT. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904We investigated the hypermediatic integration of free information and communication technology in study activities, mediated by Free Virtual Teaching and Learning Environment, more specifically Moodle, in a course at the Federal University of Santa Maria. Our goal was to identify the advances and challenges of this integration in teaching and learning mediated by Moodle, in order to bring contributions to the educational process. Thus, we use the concept of educational action research, which involved a retrospective movement (questioning and reflective understanding of practice) and prospective (planning of new actions guided by the results already shown). In this work, we have also taken the methodological guidance of three matrices: Problem-Dialog Matrix (PDM), Thematic-Organizing Matrix (TOM) and Thematic-Analytical Matrix (TAM), which were organized respectively in three stages of spiral-cycles: thematic concern, organization and analysis. Study activities, dialog applied to problem-searching, educational hypermedia and cognitive flexibility were concepts that guided the development of hypermediatic study activities. Then, we conclude that the study activities organized in hypermediatic mode, mediated by Moodle, from a socio-constructivist, problem-dialog and Cognitive Flexibility Theory perspective, present a great scholar potential for the critical appropriation of scientific knowledge in relation to different contexts of reality.Investigamos a integração hipermidiática das Tecnologias da Informação e da Comunicação livres nas atividades de estudo, mediadas por Ambiente Virtual de Ensino-Aprendizagem Livre, mais especificamente pelo Moodle, em um curso presencial da Universidade Federal de Santa Maria. Nosso objetivo foi detectar quais avanços e desafios dessa integração no ensino-aprendizagem mediado pelo Moodle, a fim de trazer contribuições para o processo educacional. Para isso, empregamos a concepção de trabalho de pesquisa denominada investigação-ação educacional, o que envolveu um movimento retrospectivo (problematização e compreensão reflexiva da prática) e prospectivo (planejamento de novas ações orientado pelos resultados já evidenciados). Nesse trabalho, também adotamos a orientação metodológica de três matrizes: Matriz Dialógico-Problematizadora (MDP), Matriz Temático-Organizadora (MTO), e Matriz Temático-Analítica (MTA), que foram organizadas respectivamente em três etapas dos ciclos-espiralados: preocupação temática, organização e análise. Os conceitos atividades de estudo, diálogoproblematizador, hipermídia educacional e flexibilidade cognitiva guiaram o desenvolvimento das atividades de estudo hipermidiática. Ao final desse percurso investigativo, concluímos que as atividades de estudo organizadas de modo hipermidiático e dialógico-problematizador, mediadas pelo Moodle, na perspectiva sócio-construtivista e da Teoria da Flexibilidade Cognitiva, apresentam grande potencial escolar para a apropriação crítica do conhecimento científico face aos diversos contextos da realidade.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoTecnologias da informação e da comunicação livresAmbiente virtual de ensino-aprendizagem livreAtividade de estudoHipermídia educacionalTeoria da flexibilidade cognitivaFree information and communication technologiesFree virtual teaching and learning environmentStudy activitiesEducational hypermediaCognitive flexibility theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livreHypermediatic study activities mediated by free virtual teaching and learning environmentinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Mallmann, Elena Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6Merkle, Luiz Ernestohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723105D5Nunes, Raul Cerettahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792667H1http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227920Y5Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira700800000006400300300300300300a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e87316133f1613e-8fdc-47b6-ba94-001150ded623f7edf363-83ce-43c3-b8d1-bb806c56765b672b3d93-1d87-4b19-8034-a1014faa8f137990ec22-c060-48d2-818c-431786ea3005info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdfapplication/pdf2738420http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/1/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf6422957b793bc47661f64a2f12e1eea9MD51TEXTFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.txtFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain235135http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/2/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.txt0116bbbf736586d6be67c4f9315755b7MD52THUMBNAILFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.jpgFRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5892http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/3/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.jpgbc2f786cb10daf988bf8d3316ff0fe52MD531/69042021-02-09 08:21:30.112oai:repositorio.ufsm.br:1/6904Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-02-09T11:21:30Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Hypermediatic study activities mediated by free virtual teaching and learning environment |
title |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
spellingShingle |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira Tecnologias da informação e da comunicação livres Ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre Atividade de estudo Hipermídia educacional Teoria da flexibilidade cognitiva Free information and communication technologies Free virtual teaching and learning environment Study activities Educational hypermedia Cognitive flexibility theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
title_full |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
title_fullStr |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
title_full_unstemmed |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
title_sort |
Atividades de estudo hipermidiática mediadas por ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre |
author |
Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira |
author_facet |
Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mallmann, Elena Maria |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Merkle, Luiz Ernesto |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723105D5 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Nunes, Raul Ceretta |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792667H1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227920Y5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fruet, Fabiane Sarmento Oliveira |
contributor_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de Mallmann, Elena Maria Merkle, Luiz Ernesto Nunes, Raul Ceretta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias da informação e da comunicação livres Ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre Atividade de estudo Hipermídia educacional Teoria da flexibilidade cognitiva |
topic |
Tecnologias da informação e da comunicação livres Ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre Atividade de estudo Hipermídia educacional Teoria da flexibilidade cognitiva Free information and communication technologies Free virtual teaching and learning environment Study activities Educational hypermedia Cognitive flexibility theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Free information and communication technologies Free virtual teaching and learning environment Study activities Educational hypermedia Cognitive flexibility theory |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
We investigated the hypermediatic integration of free information and communication technology in study activities, mediated by Free Virtual Teaching and Learning Environment, more specifically Moodle, in a course at the Federal University of Santa Maria. Our goal was to identify the advances and challenges of this integration in teaching and learning mediated by Moodle, in order to bring contributions to the educational process. Thus, we use the concept of educational action research, which involved a retrospective movement (questioning and reflective understanding of practice) and prospective (planning of new actions guided by the results already shown). In this work, we have also taken the methodological guidance of three matrices: Problem-Dialog Matrix (PDM), Thematic-Organizing Matrix (TOM) and Thematic-Analytical Matrix (TAM), which were organized respectively in three stages of spiral-cycles: thematic concern, organization and analysis. Study activities, dialog applied to problem-searching, educational hypermedia and cognitive flexibility were concepts that guided the development of hypermediatic study activities. Then, we conclude that the study activities organized in hypermediatic mode, mediated by Moodle, from a socio-constructivist, problem-dialog and Cognitive Flexibility Theory perspective, present a great scholar potential for the critical appropriation of scientific knowledge in relation to different contexts of reality. |
publishDate |
2010 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2010-04-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-04-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FRUET, Fabiane Sarmento Oliveira. HYPERMEDIATIC STUDY ACTIVITIES MEDIATED BY FREE VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENT. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904 |
identifier_str_mv |
FRUET, Fabiane Sarmento Oliveira. HYPERMEDIATIC STUDY ACTIVITIES MEDIATED BY FREE VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENT. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6904 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 300 300 300 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161 33f1613e-8fdc-47b6-ba94-001150ded623 f7edf363-83ce-43c3-b8d1-bb806c56765b 672b3d93-1d87-4b19-8034-a1014faa8f13 7990ec22-c060-48d2-818c-431786ea3005 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/1/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/2/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6904/3/FRUET%2c%20FABIANE%20SARMENTO%20OLIVEIRA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6422957b793bc47661f64a2f12e1eea9 0116bbbf736586d6be67c4f9315755b7 bc2f786cb10daf988bf8d3316ff0fe52 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801223984499392512 |