Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
|
Departamento: |
Ciências Biológicas
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689 |
Resumo: | The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives. |
id |
UFSM_c6c7b7cbf9b46cdc326febb05194fdd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6689 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2015-03-252015-03-252014-07-03OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives.O foco deste trabalho é o ensino de Química por meio da temática Aromas . Para tanto, buscamos desenvolver nesta pesquisa metodologias de ensino ligadas ao tema e que promovessem a aprendizagem dos conteúdos de Química, colaborando dessa forma, na formação de cidadãos mais críticos e atuantes no seu cotidiano. As intervenções desse projeto foram realizadas com estudantes de turmas da 3ª série de um colégio estadual na cidade de São Sepé/RS Brasil. Os dados desta pesquisa foram coletados através de questionários, exercícios, elaboração de relatórios e anotações feitas pelo professor pesquisador, durante a realização das intervenções, e analisados de acordo com análise textual discursiva. Encerradas as intervenções, da observação e anotações do pesquisador foram extraídos elementos para a construção de um guia didático para o ensino e aprendizagem de funções orgânicas no Ensino Médio. Assim, através dos resultados obtidos nessa pesquisa, concluímos que o ensino de Química foi favorecido com a temática Aromas , bem como, pelo uso da metodologia de oficina temática e da resolução de problemas. Os estudantes encontraram através dessas duas metodologias, formas mais acessíveis e práticas de compreender e relacionar os conteúdos de Química à fenômenos que acontecem em seu cotidiano.Fundação de Amparo a Pesquisa no Estado do Rio Grande do Sulapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeUFSMBRCiências BiológicasEnsino de químicaAromasResolução de problemasOficina temáticaTeaching of chemistryAromasProblem solvingThematic workshopCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASAromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladarAromas: contextualizing teaching through chemistry smell and tasteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBraibante, Mara Elisa Forteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5Barin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Adaime, Martha Bohrerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5http://lattes.cnpq.br/7304347465237124Oliveira, Fernando Vasconcelos de2000000000064005003003005006e9d3171-46d3-4ee5-a0a1-ee7cd026f24b96bac4a0-9b65-4d1e-867c-92090d518dec01f73343-30f9-4590-b5fa-5ebf466a6872a0f5a1bf-e731-4df0-9010-ddadda7ae90ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALOLIVEIRA, FERNANDO VASCONCELOS DE.pdfapplication/pdf1440296http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6689/1/OLIVEIRA%2c%20FERNANDO%20VASCONCELOS%20DE.pdf5c5e0fc666cfe87cae66f03d068735e4MD51TEXTOLIVEIRA, FERNANDO VASCONCELOS DE.pdf.txtOLIVEIRA, FERNANDO VASCONCELOS DE.pdf.txtExtracted texttext/plain213410http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6689/2/OLIVEIRA%2c%20FERNANDO%20VASCONCELOS%20DE.pdf.txtf6e2e300f15088b19b64d6712c1c10adMD52THUMBNAILOLIVEIRA, FERNANDO VASCONCELOS DE.pdf.jpgOLIVEIRA, FERNANDO VASCONCELOS DE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5052http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6689/3/OLIVEIRA%2c%20FERNANDO%20VASCONCELOS%20DE.pdf.jpg69eba2c0ae05b8651829ac7f6d5ce345MD531/66892021-03-08 09:23:49.024oai:repositorio.ufsm.br:1/6689Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-03-08T12:23:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Aromas: contextualizing teaching through chemistry smell and taste |
title |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
spellingShingle |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar Oliveira, Fernando Vasconcelos de Ensino de química Aromas Resolução de problemas Oficina temática Teaching of chemistry Aromas Problem solving Thematic workshop CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_full |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_fullStr |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_full_unstemmed |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_sort |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
author |
Oliveira, Fernando Vasconcelos de |
author_facet |
Oliveira, Fernando Vasconcelos de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Barin, Cláudia Smaniotto |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Adaime, Martha Bohrer |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7304347465237124 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Fernando Vasconcelos de |
contributor_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes Barin, Cláudia Smaniotto Adaime, Martha Bohrer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de química Aromas Resolução de problemas Oficina temática |
topic |
Ensino de química Aromas Resolução de problemas Oficina temática Teaching of chemistry Aromas Problem solving Thematic workshop CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching of chemistry Aromas Problem solving Thematic workshop |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-07-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-03-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-03-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
200000000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
6e9d3171-46d3-4ee5-a0a1-ee7cd026f24b 96bac4a0-9b65-4d1e-867c-92090d518dec 01f73343-30f9-4590-b5fa-5ebf466a6872 a0f5a1bf-e731-4df0-9010-ddadda7ae90a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Biológicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6689/1/OLIVEIRA%2c%20FERNANDO%20VASCONCELOS%20DE.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6689/2/OLIVEIRA%2c%20FERNANDO%20VASCONCELOS%20DE.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6689/3/OLIVEIRA%2c%20FERNANDO%20VASCONCELOS%20DE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5c5e0fc666cfe87cae66f03d068735e4 f6e2e300f15088b19b64d6712c1c10ad 69eba2c0ae05b8651829ac7f6d5ce345 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1793240129549107200 |