Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2001
Autor(a) principal: Fabiana Monica Rosin
Orientador(a): Cesar Alexis Galera
Banca de defesa: Jose Lino Oliveira Bueno, Luiz de Gonzaga Gawryszewski, Pal Stephaneck, Luiz Eduardo Ribeiro do Valle
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Psicobiologia
Departamento: Não Informado pela instituição
País: BR
Link de acesso: https://doi.org/10.11606/T.59.2001.tde-07052002-112218
Resumo: Foi estudado o efeito de priming negativo associado à supressão do distrator palavra-cor de Stroop (Estudo 1), à supressão do local (Estudo 2) e à identidade do distrator (Estudos 3 e 4). No Estudo 1 constatou-se que a prática prévia em palavras-cor eliminou o efeito da ordem das condições experimentais sobre o índice de priming negativo. No Estudo 2, o efeito de priming negativo foi observado somente no hemicampo direito. A execução concorrente de uma tarefa verbal eliminou os efeitos de lateralidade, mas o efeito de priming negativo permaneceu significante. Estes achados são discutidos em termos de processamento interhemisférico sob condições que exigiriam maior controle da atenção. Os estudos 3 e 4 apresentam tarefas de comparação de pares de dígitos. A versão de papel e lápis da tarefa de comparação de dígitos permitiu avaliar de maneira simples e rápida o efeito de priming negativo. A versão computadorizada, revelou uma interação entre os componentes espacial e de identidade. Ambos os grupos de adultos jovens e idosos revelaram priming negativo nas tarefas de Stroop e de localização espacial. Nas tarefas de identificação do alvo somente os adultos jovens mostraram efeito de priming negativo. Os presentes achados são consistentes com a proposta de mecanismos inibitórios diferenciados na supressão da identidade e de localização espacial.
id USP_fde5bd822008fb2f2d352264ba733ab9
oai_identifier_str oai:teses.usp.br:tde-07052002-112218
network_acronym_str USP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
repository_id_str
spelling info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva. Some experimental contributions to the study of the negative priming effect in selective attention tasks. 2001-03-07Cesar Alexis GaleraJose Lino Oliveira BuenoLuiz de Gonzaga GawryszewskiPal StephaneckLuiz Eduardo Ribeiro do ValleFabiana Monica RosinUniversidade de São PauloPsicobiologiaUSPBR priming negativo atenção seletiva negative priming neuropsicologia neuropsychology selective attention Foi estudado o efeito de priming negativo associado à supressão do distrator palavra-cor de Stroop (Estudo 1), à supressão do local (Estudo 2) e à identidade do distrator (Estudos 3 e 4). No Estudo 1 constatou-se que a prática prévia em palavras-cor eliminou o efeito da ordem das condições experimentais sobre o índice de priming negativo. No Estudo 2, o efeito de priming negativo foi observado somente no hemicampo direito. A execução concorrente de uma tarefa verbal eliminou os efeitos de lateralidade, mas o efeito de priming negativo permaneceu significante. Estes achados são discutidos em termos de processamento interhemisférico sob condições que exigiriam maior controle da atenção. Os estudos 3 e 4 apresentam tarefas de comparação de pares de dígitos. A versão de papel e lápis da tarefa de comparação de dígitos permitiu avaliar de maneira simples e rápida o efeito de priming negativo. A versão computadorizada, revelou uma interação entre os componentes espacial e de identidade. Ambos os grupos de adultos jovens e idosos revelaram priming negativo nas tarefas de Stroop e de localização espacial. Nas tarefas de identificação do alvo somente os adultos jovens mostraram efeito de priming negativo. Os presentes achados são consistentes com a proposta de mecanismos inibitórios diferenciados na supressão da identidade e de localização espacial. The development of sensitive and simple tests for the assessment of the negative priming effect has theoretical relevance to the elucidation of selective attention models, and also practical and potential clinical implications. The negative priming effect has been regarded as an index of inhibitory attentional processing and was proposed for the detection of syndromes that involve cognitive impairment. Diminished negative priming was reported in studies of individual differences, developmental stage, and clinical populations. However, evidences suggest that tasks requiring responses to the color feature, location or object identity of the stimuli may comprise distinct types of negative priming tasks. The following studies presents data for computerized and paper-and-pencil tasks to examine negative priming for Stroop color-word, location and identity distractors. All four studies take into account aging effects across the tasks. For comparisons between age-groups, proportional performance scores (ratio) were used. A first study employed a reading-sheet Stroop-color-word task, in which the participant is asked to name the colors of the ink in which words with incongruent color names have been printed. Color-word interference is indicated by increased time to complete the conflicting color-word condition compared with a nonconflicting condition with patches of color or strings of Xs. The greater strength of the interference, when the target ink-color of the present stimulus is the distracting color name of the previous stimulus, is attributed to the negative priming effect. A pilot experiment showed that the order of the list conditions containing unrelated and related stimuli affected the negative priming index. The analysis of data demonstrated that a practice trial in color naming of conflicting color-words before the color-word conditions eliminated the effect of the order of the lists. In addition, there was a reliable Stroop reverse interference after practice in color naming, as indicated by the fact that the incongruent color-ink affected post-test word-reading, whereas it had no effect in the pretest word-reading. With practice procedure, older and younger subjects did not differ in their proportional interference scores, whereas the negative priming and reverse effects were increased for older adults. Study 2 examined the negative-priming effect in a spatial localization task under single- and dual-task conditions. The task required the subject to detect the location of a target letter, ‘O’, while ignoring a distractor letter, ‘X’, when it was present. Significant negative-priming effects were observed under both task conditions, with increased response times for trials in which target location had matched the location of the distractor on the preceding. The magnitude of the negative priming effect was not different for older and younger adults. The performance in the single-task condition showed laterality effects with a right visual field advantage for control and target-alone trials, but not for related trials. In consequence, in the single-task condition, negative priming was observed only for targets displayed in the right hemifield. However, a concurrent digit span task, with a load level that had shown no affect on the dual-task coordination capacity, eliminated the laterality effects, but the negative priming effect remained. These results are considered as neuropsychological evidence that interhemispheric processes may operate under more controlled conditions. Studies 3 and 4 examined negative priming by using an identity-based task that required participants to select the greater of two-digits display or the digit that was paired with an asterisk. Study 3 presents data for a computerized version of the task. Negative-priming was expressed as a slowing in the time to name the digit that had been ignored in the preceding trial, compared to control trials with consecutive targets and distractors always different. Analysis of data revealed that negative priming was reliable only for younger adults, and only when target probe and distractor prime appeared at the same location, suggesting that suppression for location of distractor was underpinning the negative priming effect. However, response latencies for the control trials were facilitated when the target probe and the distractor prime shared the same location. Thus, local suppression affected negative priming for attended distractors with a cost in the response latency for ignored-repetition trials and with a gain in response latency for control trials when the locus of target-probe and distractor-prime was the same. In contrast, older adults’ performance showed local suppression for both ignored-repetition and control trials. This may explain the lack of negative priming for older adults in the digit-comparison task. Study 4 presents data for a new paper-and-pencil version of the digit-comparison task to obtain a practical measure of negative priming that do not require cumbersome technical equipment. In that task, subjects were asked to circle digits that were paired with asterisks and the greater of two digits in a series of digit pairs listed on a sheet of paper. For younger participants, but not for older participants, the time to complete the sheet with related pairs was slower than for unrelated pairs. In addition, the reduced scores of negative priming in older adults were associated with the lowest sustained attention scores from Toulouse-Piéron test. These results suggest that older adults’ performance in the digit-comparison task were mainly related to flexibility and sustained attentional scores, and the lower sustained attentional coefficient seemed to be the best predictor of diminished or reversed negative priming in older adults. Younger adults showed reliable negative priming across all tasks. In contrast, older adults showed negative priming in Stroop and spatial tasks, when compared with younger subjects performance, but reduced negative priming in identity suppression tasks. The findings are consistent with neurophysiological and behavioural evidence that identity and location suppressing may rely on separate inhibitory mechanisms, and that not all of these processes are weakened by factors associated with age. https://doi.org/10.11606/T.59.2001.tde-07052002-112218info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USPinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USP2023-12-21T18:23:12Zoai:teses.usp.br:tde-07052002-112218Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.teses.usp.br/PUBhttp://www.teses.usp.br/cgi-bin/mtd2br.plvirginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.bropendoar:27212016-07-28T16:08:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.pt.fl_str_mv Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
dc.title.alternative.en.fl_str_mv Some experimental contributions to the study of the negative priming effect in selective attention tasks.
title Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
spellingShingle Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
Fabiana Monica Rosin
title_short Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
title_full Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
title_fullStr Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
title_full_unstemmed Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
title_sort Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas de atenção seletiva.
author Fabiana Monica Rosin
author_facet Fabiana Monica Rosin
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cesar Alexis Galera
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Jose Lino Oliveira Bueno
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Luiz de Gonzaga Gawryszewski
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Pal Stephaneck
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Luiz Eduardo Ribeiro do Valle
dc.contributor.author.fl_str_mv Fabiana Monica Rosin
contributor_str_mv Cesar Alexis Galera
Jose Lino Oliveira Bueno
Luiz de Gonzaga Gawryszewski
Pal Stephaneck
Luiz Eduardo Ribeiro do Valle
description Foi estudado o efeito de priming negativo associado à supressão do distrator palavra-cor de Stroop (Estudo 1), à supressão do local (Estudo 2) e à identidade do distrator (Estudos 3 e 4). No Estudo 1 constatou-se que a prática prévia em palavras-cor eliminou o efeito da ordem das condições experimentais sobre o índice de priming negativo. No Estudo 2, o efeito de priming negativo foi observado somente no hemicampo direito. A execução concorrente de uma tarefa verbal eliminou os efeitos de lateralidade, mas o efeito de priming negativo permaneceu significante. Estes achados são discutidos em termos de processamento interhemisférico sob condições que exigiriam maior controle da atenção. Os estudos 3 e 4 apresentam tarefas de comparação de pares de dígitos. A versão de papel e lápis da tarefa de comparação de dígitos permitiu avaliar de maneira simples e rápida o efeito de priming negativo. A versão computadorizada, revelou uma interação entre os componentes espacial e de identidade. Ambos os grupos de adultos jovens e idosos revelaram priming negativo nas tarefas de Stroop e de localização espacial. Nas tarefas de identificação do alvo somente os adultos jovens mostraram efeito de priming negativo. Os presentes achados são consistentes com a proposta de mecanismos inibitórios diferenciados na supressão da identidade e de localização espacial.
publishDate 2001
dc.date.issued.fl_str_mv 2001-03-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.11606/T.59.2001.tde-07052002-112218
url https://doi.org/10.11606/T.59.2001.tde-07052002-112218
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Psicobiologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv USP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv virginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.br
_version_ 1786376632429182976